Hovbölders vanliga förlopp ???

gylle

Trådstartare
Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en markering ett par steg på hårt underlag, för att sedan gå över till en tydligare hälta på hårt underlag.
Hovis kallades in och klar reaktion på visitertång hovens insida fram emot tån, men bölden var inte mogen. Då det handlade om tidspress och ett försök att få honom startklar till championatsfinalerna gjorde hovis ändå ett dräneringshål i "änden" på det ömma området fram emot tån, han fick lite goja/blod vid uppskärningen och sedan bandgerades hoven in med animalintex platta och jod, vilket hade effekt så till vida att hästen var synbart mer halt morgonen efter (bölden höll på och mogna) för att framåt kvällen stå på 3 ben med sprängande puls i hoven, och på natten började bölden gegga ur sig, hade kommit en hel del goja ur den i bandaget dock allra mest i ena strålfåran så den hade helt enkelt valt en annan väg (bara lite ur "hålet". Pulsen var i stort sett obefintlig och hästen nästan ohalt.
Ny runda med hovis som tyckte efter undersökning att vi chansar och lägger på honom sko med sula och ser om han blir startklar, ohalt i skritt med fortfarande tydligt halt i trav på hårt underlag, pulsen steg lite efter trav, hovis tyckte att han var för halt för vad pulsen sa och misstänkte att det kan sitta en del i skallen på honom iom att han hade så fruktansvärt ont dagen innan. Låt honom röra på sig och sätt även ett värmebandage om hela hoven i natt. Sagt och gjort varpå jag hittade en svettig flåsande häst mitt i natten som drog och slet för att få av bandaget mkt uppenbart sprängde det rejält i hoven. Plockade av honom bandaget och han var rejält varm i ballarna och ville själv bita sig där, pratade med hovis på morgonen och han var då övertygad om att vi har ytterligare en böld som dock sitter högt uppe, frågade om jag skulle plocka skon men han menade på att sitter den så högt så kommer den spricka genom huden i stället. Så vi avvaktade, efter några dagar så blev han mindre halt men fortfarande så haltade han till lite ibland om man sprang på hårt. Dessutom svullnade han i benet så snart han stod inne och hade även när det var smalt kvar en svag värme i kotan så jag ringde även vet igen, veterinären tittade på honom och menade på om det inte släpper de närmsta dagarna så åk in och röntga honom, pratade med en klinik i närheten och fick ett löfte om att de skulle ev kunna klämma in honom i fredags. På torsdagen förberedde jag iom att han hade aluminiumsulor med att plocka av skon, såg då att det kommit lite hovböldsgoja under sulan i strålfåran och bestämde mig för att lägga ett nytt hovbandage, fredagen kom och kliniken hade snortjockt och han inte med honom. Plockade av hovbandaget på lördagmorgon och det hade kommit rejält med goja i den andra strålfåran plus lite från hålet. Var märkbart mindre varm i hoven. På med nytt bandage och släppte ut honom i sjukhage. Hittar honom några timmar senare och då har han roat sig med att total demolera bandaget och står snyggt med sin uppskurna hov full med lera. In och gjorde rent honom, skar lite i dräneringshålet för att vara säker på att jag fått ut all lera och då när jag klämde runt det så kom det ytterligare lite goja. På med nytt bandage och sedan dess har det inte kommit någon goja alls och han har inte haft någon reaktion alls på visitertången. Själv hoven är kall igen dock är han fortfarande varm i kronranden (går ju dock med bandage som värmer så lite svårt att avgöra hur varm när man precis plockat av), det som mest förbryllar mig är att han fortfarande sväller upp en aning i benet och har svag värme. Linade honom häromdagen och då såg han helt ohalt ut i båda varven. Provade att rida honom lite lätt i skritt och trav för att känna och då tycker jag att han aningen reagerar när han svänger och får full belastning på insidan där bölden satt (och dräneringshålet sitter) dock har han ju fortfarande bara bandage över och ingen sko så jag vet ju inte om det kan vara ömhet i sulan där vi karvat.
I natt hade jag bara en vettrapp och tejp lindad om hoven för att han inte skulle få värme från bandaget, rör sig obehindrat så ingen hälta så han verkar inte ha ont även utan mjuk bandage stoppning undertill. Dock var han något mer svälld i benet imorse som dock gick ner igen när han kom ut men som vanligt så kvarstår svag värme i kotan. Detta är min första hovböld så jag känner mig förbryllad är det vanliga reaktioner jag fått ? Kan de har kvar värmen ett tag efter bölden har kommit ut ? Har som sagt inte kommit ut någonting mer ur bölden sedan i helgen kan man då anta att den är helt ute trots värmen i benet ? Sitter här och funderar på om man skall röntga ändå men känns samtidigt som överkurs på grundval av hur han ser ut idag helt ohalt, ingen visitertång reaktion bara värmen i kotan och ansvällningen på natten. HJÄLP (om någon orkar läsa hela mitt inlägg blev liiiite långt)
 
Sv: Hovbölders vanliga förlopp ???

Jag har varit med om att en kopmis till mig vars häst började röra sig mkt underligt, stelt och lite markerande på ena framhoven.
Hon tog ut veterinären som sa att det va fång ?!? Det trodde inte jag, hon fick medicin men på tredje dagen va hon blockhalt och ville inte röra sig alls. Hon tog ut hovslagaren som konstaterade att det va en hovböld, men hon kunde inte riktigt hitta den. Vi la våtvarmt omslag och hästen stog på box i två dagar och sen kom hovslagaren ut igen, men hittade inte hovbölden då heller och sa att vi skulle avvakta.
Dagen efter va det riktigt illa ... feber och hon slutade äta!
Vi körde henne till klinik och där va hon kvar i över 1mån, dom fick skära bort halva hoven och det läkte inte som det skulle pga att bölden hade varit där alldeles för länge. Nu tre månader senare åker hon fortfarande till kliniken med henne var 6:e vecka för omskoning med specialsula.
Mitt råd: Åk till klinik och få den röntgad ... de kan bli värre ju längre du väntar. Mvh Jenny
 
Sv: Hovbölders vanliga förlopp ???

Jag skulle aldrig våga vänta på en hovböld, jag skulle fara till vet. och röntga.
I värsta fall kan den vandra in i hoven och börja äta på hovbenet.

Vet en häst som fick urkalkning i hovbenet av en hovböld.
 
Sv: Hovbölders vanliga förlopp ???

Jaha texten var tydligen för lång för att läsa innan någon av er svarade. Hovbölderna HAR kommit ut, värmen i hoven och likadant hältan ÄR BORTA. Det jag undrade över är som sagt hur länge svullnad i benet mm kan sitta kvar, och som sagt HOVSLAGARE OCH VETERINÄR har varit inkopplade hela tiden utom nu, då de som sagt ansåg att det var den sista bölden som kom ut förra helgen.
 
Sv: Hovbölders vanliga förlopp ???

Är hoven röntgad??

Min erfarenhet av hovbölder är att när man väl skär rent dom blir hästen bra väldigt fort.
Mina har inte haft nån svullnad eller värme i benen efteråt.
 
Sv: Hovbölders vanliga förlopp ???

Sorry...
Mina har blivit bra när man fått bort hela bölden. Har inte haft någon svullnad efteråt.
Gipsplugg ett par dagar, sko med sula. Sedan var det bara ut och träna som vanligt.
 
Sv: Hovbölders vanliga förlopp ???

hej jag har problem just nu med min häst. vi var in till atg och karvade upp en böld i måndas, han har ju blivit markant bättre men han är fortfarande inte helt ohalt samt att han har värme kvar i benet/hoven, tror i detta fall det kan bero på sultryck (han har en liten tunn sula som dessutom är väldigt platt) dom skar även bort en del av hovväggen så det kanske inte det är så kontigt att han haltar då han springer i det varv där hovväggen inte är hel..

jag skulle råda till att sko, och försvinner inte värmen på ett par dagar då skulle jag nog kolla upp med veterinär ändå, låter mysko att han är kall i hoven fast varm i benet..:confused: lycka till!
 
Sv: Hovbölders vanliga förlopp ???

Ja mysko tyckte jag också det var, men kanske hade jag svaret mitt framför näsan. Höll på med honom ikväll, var exakt som innan alltså lite ansvälld och varm i benet kall i hoven.
Bestämde mig för att nu skall jag kolla hur öm han egentligen är i hoven, drog ett par varv wettrapp om hoven för att skydda hålet och tog ut honom på vår hårda steniga grusväg och sprang, noll reaktion ingen ömhet eller hälta alltså har han inte alls ont i hoven längre.
Hmmmm varför är han svullen ??? Står förbryllat i gången och känner och klämmer, jämför med de andra benen, går bak till bakbenen och börjar känna, hmmm det ena var också varmt javist ja där drog han av sig skon i förrgår i leran i sjukhagen när han bockade runt och då brukar han ju svullna på lite.............vänta nu lite han är ju för sjutton barfota på frambenet också, varför har jag inte tänkt en tanke på det han brukar ju reagera så när han får gå barfota några dagar vid tappsko. Har varit så fixerad vid att det har med bölden att göra. Det enda jag tänkt var att inte sätta på skon för snabbt igen utan hellre ha honom utan med bandage en vecka för länge än för lite. I alla fall, skon låg snyggt och väntade i fönsterkarmen så det var bara att hämta hammare och söm och slå på den igen, nu får vi se om jag har rätt i mina gissningar, brukar ge sig på ett par dagar när han haft tappsko. Varför har jag inte haft en tanke på detta innan, ibland blir man nästan arg på sig själv.
 
Sv: Hovbölders vanliga förlopp ???

Fick han inte pencillin? När det är så envist brukar de ju få det särskilt när man har skurit i bölden. Hovisar brukar ju undvika det pga att det är så svårt att lokalisera exakt var den verkligen sitter. Samt att det kan komma in skit som gör det värre. Vilket jag undrar lite om det inte var vad som skedde i ditt fall. Samt att sulan gjorde det värre. Hur i all världen kunde han sätta på den:eek: Då kan du ju inte ens göra rent i hoven.

Har studerat hovbölder närmare på senare år pga att några av hästarna i det här stallet har haft en ärftlig tendens att dra på sig det. Varav jag har ridit två av dem regelbundet och tagit hand om bölderna, så att säga.

Bölden kan ju flytta sej runt i hoven innan den kommer ut, därför är det jättesvårt att veta var. Jag kan ju ha fel men det behöväer inte vara två bölder för att den inte kom ut i det hålet, skulle vår hovis sagt i alla fall. Han vägrar att skära annat än i yttersta nödfall och det skulle inte en tävling vara. Risken för värre skador är så stor enligt honom.

Vi brukar lägga värmebandage för att skynda på förloppet. Man känner efter ett tag var den sitter. Efter någon/några dagar kommer den ut uppe i kronranden eller vid ballarna alltså i mjukdelarna. Oavsett var den suttit först.
Puls och svullnad brukar höra till. Det är en lymfsvullnad som går n er när de rör sej.

Vid feber ska de absolut ha pencillinn har jag lärt mej.

Eftersom det har hålllit på så länge skulle jag absolut prata med vet om pencillin och kanske röntga för säkerhets skull.

Han kommer med all sannolikhet att få en dubbel sula så småningom, en ny bildas underifrån och den gamla stöts bort, och lossnar. Det tar tid men brukar inte vara något problem, bara man skär bort den när den lossnar annars fastnar skit mellan vilket gör ont förstås.

Säg sen att han är ohalt nu. Skulle ändå kolla med vet pga varat så länge med gegga. Svullnaden kan vara kvar liten aning innan det lägger sej men ska gå ner vid rörelse. Du kan linda den.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovbölders vanliga förlopp ???

Såg sen - ska det stå, slinter på tangenterna ibland:angel:

Tänkte bara lägga till att om det ska skäras tycker hovis att klinik ska göra det för att kunna hålla helt rent och sätta igen hålet innan det kommer in skit. Samt att man då ska ge pencillin ev för att verkligen vara säker på att det inte pyr igen i bölden.
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 453
Senast: Meglio
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 499
Senast: caballus
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp