Meglio

Trådstartare
I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick han sömtryck på VF och markerade på VF i trav på samma sätt. Hör av mig till hovis som kollar igenom honom på tisdag och flyttar några sömmar.

Tisdag kväll är hans allmäntillstånd påverkat, han är varm i samtliga hovar, stapplig i gången och tydligt halt VF. Förra året hade han snösulor utan problem. Ringer hovis i lite lätt panik och säger att vi måste plocka av sulorna.

Torsdag (idag) kommer hon och sätter på hela sulor på samtliga hovar med en liten bula mot snön. På kvällen är han stapplig igen. Han är piggare nu men hade puls i kotan VF i onsdags och något högre temp än vad han brukar. Hovis tror dock att det inte hunnit bildats någon böld i VF och kände inte igenom med tång. Nu börjar jag tänka att de kan va fång (normal i hullet) dock kom ju symtomen efter skoning där vi satte på snösulor.

Någon som haft liknande problem? Släppte smärtan vid byte av sulor?

Får ta av sulorna om de inte går över men hur länge ska jag vänta?
 
Senast ändrad:
Min ena häst blev sulöm nyligen. Tassade fram på ojämnt/knöggligt underlag, gick ok på slätt. Ingen värme eller puls, inte påverkad i övrigt.
Låter inte som din men jag är inget proffs.
 
Tänker också fång, eller någon annan problematik i hovarna gör att sulorna, sömmarna eller annat kring skoningen. Skulle kontakta veterinär.
 
I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick han sömtryck på VF och markerade på VF i trav på samma sätt. Hör av mig till hovis som kollar igenom honom på tisdag och flyttar några sömmar.

Tisdag kväll är hans allmäntillstånd påverkat, han är varm i samtliga hovar, stapplig i gången och tydligt halt VF. Förra året hade han snösulor utan problem. Ringer hovis i lite lätt panik och säger att vi måste plocka av sulorna.

Torsdag (idag) kommer hon och sätter på hela sulor på samtliga hovar med en liten bula mot snön. På kvällen är han stapplig igen. Han är piggare nu men hade puls i kotan VF i onsdags och något högre temp än vad han brukar. Hovis tror dock att det inte hunnit bildats någon böld i VF och kände inte igenom med tång. Nu börjar jag tänka att de kan va fång (normal i hullet) dock kom ju symtomen efter skoning där vi satte på snösulor.

Någon som haft liknande problem? Släppte smärtan vid byte av sulor?

Får ta av sulorna om de inte går över men hur länge ska jag vänta?
Ring hovslagaren, snösulor kan ge problem , det är inte alla hästar som kan ha dem, de nyper, kan väl vara olika år. Det finns andra alternativ idag om man skor med 4 brodd, dvs frambrodd. Polarpads finns på hööks att skicka efter. En del andra varianter av snöskydd kan trycka på sulan.
 
Ring hovslagaren, snösulor kan ge problem , det är inte alla hästar som kan ha dem, de nyper, kan väl vara olika år. Det finns andra alternativ idag om man skor med 4 brodd, dvs frambrodd. Polarpads finns på hööks att skicka efter. En del andra varianter av snöskydd kan trycka på sulan.
Det där därför vi har provat sätta på hela sulor med en ”bulle” för att se om det blir bättre, då de inte trycker på samma sätt. Hovslagaren bad mig också återkomma om det är fortsatt problem så vi kan plocka av dem. Polarpads är isf nästa steg min stallkompis använder sådana och hon är mkt nöjd.

Tror att jag aldrig mer kommer sätta på snösulor efter det här - om det nu är sulorna som är orsaken.
 
Det där därför vi har provat sätta på hela sulor med en ”bulle” för att se om det blir bättre, då de inte trycker på samma sätt. Hovslagaren bad mig också återkomma om det är fortsatt problem så vi kan plocka av dem. Polarpads är isf nästa steg min stallkompis använder sådana och hon är mkt nöjd.

Tror att jag aldrig mer kommer sätta på snösulor efter det här - om det nu är sulorna som är orsaken.
Säkerheten framförallt. Fläkskador med snömos i hovarna är trista men nu finns det alternativ ändå. Det är nog ingen som gillar snösulor egentligen de är lite mariga att slå på skon och snösula tillsammans också för hovslagarna. Inte problematiskt men naturligtvis lite extra engagemang. Lycka till.
 
Ring hovslagaren, snösulor kan ge problem , det är inte alla hästar som kan ha dem, de nyper, kan väl vara olika år. Det finns andra alternativ idag om man skor med 4 brodd, dvs frambrodd. Polarpads finns på hööks att skicka efter. En del andra varianter av snöskydd kan trycka på sulan.
Fast hur många får problem med snösulorna direkt? Det brukar väl isf bli problem efter ett tag.
 
Update: redan igårkväll (fredag) ett dygn efter bytet av sulorna gick han bättre . Idag är han så gott som ren, ingen värme, ingen förhöjd temperatur. Pigg som en mört. Markerade lite i VF på volt i trav, men sist tog det en vecka för honom att bli helt 100 ren efter sömtryck.

Avvaktar såklart men hoppfull att det blivit bättre vid byte av sulorna!
 
Senast ändrad:
Helt klart snösulorna. Många hästar är dessutom väldigt mjuka i sulorna nu när det varit blött så länge.
Ser bara på en del här hemma som går barfothur ömma de blev nu när det frös på
 
Update söndag:
Idag var han helt ren både på rakt och böjt spår vänster varv i trav. Rådfrågade per länk en veterinär som tyckte att han har lite kort verkad fram men att jag ska avvakta och hålla koll på hans VF så han inte får en böld eller inflammation och i första hand vända mig till hovslagaren och inte veterinären. Hon sa också att det är bra att han går ute då snön (bor strax utanför norra Stockholm, vi har ca 50 cm snö) verkar smärtlindrande. Han har gått ensam i en väldigt jämn och mjuk hage i veckan.

Hovslagaren har också sagt att många är ömma om sulorna nu eftersom det varit så blött senare delen av sommaren.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 819
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 118
Senast: Lejd
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 288
Hästvård Min häst blev fredag em sömstucken under skoning. En ren olycka och hovslagaren märkte det direkt och drog ut sömmen (satte ej dit en...
Svar
6
· Visningar
2 655
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp