S
StoraThora
Jag tror bestämt att mitt ardennersto har fått en hovböld. Hon är mkt halt på ena fram och stödjer endast med tån i marken när hon måste. Ingen ökad värme, ingen förhöjd puls, inga svullnader och inte öm när man böjer benet/kotleden.
Har aldrig haft hovböld på någon häst men vad jag vet brukar man ju öppna och dränera, min hovvårdare (hon är barfota..)(hästen alltså
) säger att man inte ska öppna eftersom det skadar hoven för mycket, utan hellre avvakta tills det kommer ut ur kronranden... Själv tycker jag ju att det låter som väldigt ont, men har läst tidigare trådar ang detta och att flera som öppnat ÄNDÅ varit med om att det spruckit ut ur kronranden.
Vad har ni för erfarenheter? Hovis kommer på Måndag för att ändå verka henne plus den andra hästen och ska titta på det då.
HJÄLP
Har aldrig haft hovböld på någon häst men vad jag vet brukar man ju öppna och dränera, min hovvårdare (hon är barfota..)(hästen alltså
Vad har ni för erfarenheter? Hovis kommer på Måndag för att ändå verka henne plus den andra hästen och ska titta på det då.
HJÄLP