Hovböld, öppna eller ej?? Brått!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare StoraThora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 792
S

StoraThora

Jag tror bestämt att mitt ardennersto har fått en hovböld. Hon är mkt halt på ena fram och stödjer endast med tån i marken när hon måste. Ingen ökad värme, ingen förhöjd puls, inga svullnader och inte öm när man böjer benet/kotleden.
Har aldrig haft hovböld på någon häst men vad jag vet brukar man ju öppna och dränera, min hovvårdare (hon är barfota..)(hästen alltså;)) säger att man inte ska öppna eftersom det skadar hoven för mycket, utan hellre avvakta tills det kommer ut ur kronranden... Själv tycker jag ju att det låter som väldigt ont, men har läst tidigare trådar ang detta och att flera som öppnat ÄNDÅ varit med om att det spruckit ut ur kronranden.:(
Vad har ni för erfarenheter? Hovis kommer på Måndag för att ändå verka henne plus den andra hästen och ska titta på det då.
HJÄLP:confused:

Sv: Hovböld, öppna eller ej?? Brått!!

Låter inte riktigt som en hovböld i mina öron då brukar det finnas puls och värme. Dom kan ju dock vara luriga...... Min erfarenhet är att man ska verka upp bölder för att undvika att dom kryper upp i hoven. Har sett två fall där bölden "kröp omkring" flera månader och resultatet blev rejäla hålväggar som tog månader att läka. Har du otur kan det vara spricka i hovbenet, det brukar ge ungefär dessa symptom

Jag tror bestämt att mitt ardennersto har fått en hovböld. Hon är mkt halt på ena fram och stödjer endast med tån i marken när hon måste. Ingen ökad värme, ingen förhöjd puls, inga svullnader och inte öm när man böjer benet/kotleden.
Har aldrig haft hovböld på någon häst men vad jag vet brukar man ju öppna och dränera, min hovvårdare (hon är barfota..)(hästen alltså;)) säger att man inte ska öppna eftersom det skadar hoven för mycket, utan hellre avvakta tills det kommer ut ur kronranden... Själv tycker jag ju att det låter som väldigt ont, men har läst tidigare trådar ang detta och att flera som öppnat ÄNDÅ varit med om att det spruckit ut ur kronranden.:(
Vad har ni för erfarenheter? Hovis kommer på Måndag för att ändå verka henne plus den andra hästen och ska titta på det då.
HJÄLP:confused:

OM det är en hovböld ska du inte vänta på att den går ut i kronranden (fruktansvärd smärta för hästen!!) Men de brukar ju ha puls vid hovböld!!

Hade aldrig väntat om hästen verkar har så ont. Ut med veterinärig. Även de öppnar och fixar om man inte får tag på en hovslagare akut.

Ska givetvis vara veterinär. Freudiansk felskrivning?

Ta ut hovslagare eller veterinär så hoven blir ordentligt visiterad.
Bölder SKA öppnas för minsta skada och snabbast läkning!
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
24 022
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo... 2
Svar
20
· Visningar
4 859
Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 806
Senast: Toudi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 687
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka