Hovböld???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _Allishy_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 5 259
A

_Allishy_

*Långt*
Idag kom jag till stallet, tog in min häst och ställde henne i gången.
Där stod hon och väntade snällt på att min syster skulle göra iordning henne för ridning, medan jag satte igång att mocka.
Helt plötsligt utbrister min syster:
- Allishy skakar!

Jag kollar åt hennes håll och mycket riktigt. Där står hon och huttrar
som aldrig förr. Vi tog tempen och såg att hon hade feber och bytte från fleece till
thermo för att hon inte skulle lida så förskräckligt.
Vi började sedan kolla igenom henne för att se vad denna feber kunde bero på.
Hon var svullen i benen, speciellt ena frambenet var mycket svullet,
från hoven och en bit upp över kotan (runt om benet). När jag tog henne på
ryggen (svepte handen över ryggraden) sköt hon upp
länden och drog in rumpan (vilket hon inte brukar göra).

Jag bestämde mig för att flytta henne längre fram i gången där det
finns möjlighet att skölja. Jag ville nämligen se om hon hade ett sår någonstans under all lera på benen.

När hon gick såg jag att hon inte ville stödja på det svullna
frambenet. Detta ben har hon tidigare varit skadad i, vilket nu är
utläkt. Skadan var en blödning i ytliga böjsenan, som har efterlämnat
en bindvävskapsel runt den utläkta skadan. Jag ringde till veterinären och berättade allt detta.
Hon sade direkt utan att tveka att det är en hovböld det handlar om
och sade åt mig att palpera sulan med en kniptång för att försöka
lokalisera smärtan och även känna efter avvikelse i värme mellan
hovarna och se hur hon reagerar när jag handskas med hoven och
området där hovböld kan vara aktuellt. Hon sade även bestämt att det därför
var onödigt att komma ut. Jag kan heller inte få tag på annan vet som kan komma ut ikväll.
Jag märkte att hon var varmare i den hoven. Hon reagerade inte så
kraftigt på palpation om jag jämförde frisk hov med den misstänkt
sjuka. Däremot så reagerade hon häftigt när jag tryckte vid
kronranden på framsidan av hoven. Jag gjorde ett omslag med jodopax på bomull
med vetflexlinda runt hoven och tillslöt allt med en plastpåse runt.
Hon åt som hon skulle och drack mer än vanligt.
Vad kan ni få ut av alla dessa observationer jag har gjort? Tror ni
att det är rimligt att det är en hovböld eller behöver jag oroa mig?
Tacksam för alla svar jag kan få av liknande erfarenheter etc.
/ Carro och Allishy

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovböld???

Det kan vara en hovböld, även om det inte är helt vanligt att de får hög feber i samband med detta. Det kan ju också vara en lymfangit eller i värsta fall en ledinfektion.

Hur hög feber har hon?

Sätt absolut inte på en febrig häst ett tjockare täcke - ta istället av täcket.

Varför ska jag ta av täcket :confused: Så gör man inte på människor. Varför skulle det vara annorlunda på hästar? Veterinären stärkte mitt beslut om detta. Ville bara inte att hon skulle lida under den värsta frossan. Hon kommer kollas till regelbundet och skulle febern gå över tar jag bort det. Hon hade närmare 39 hon brukar ha 36,5 ca.
Hittade inget sår, så jag kan inte se varför hon skulle ha lymfangit. Ledinfektion är det inte heller, för hon ömmar inte i kotan. Vet sa att jag skulle böja benet och palpera och fick jag ingen reaktion kunde jag utesluta sen och ledproblem.

Tack för tipsen ändå.:) Hoppas att det är en hovböld som går över fort, det är ju drömscenariot just nu.

Jo, faktiskt klär man av människor som har hög feber också. Till och med använder sig av kallvattten. Detta för att motverka att kramp uppstår. Personligen tycker jag att det låter för häftigt för en hovböld. Måtte vara en jäkla hovböld i så fall.

Jag läser till sjuksköterska och det där stämmer endast delvis. Har en människa farligt hög feber (med risk för men och död, då kan man kyla) men inte annars. Annars gäller att ta bort lidandet (vid tillfället jag satte på täcket hade hon frossa och led av den) Visste du till exempel att när febern stiger har man frossa. Det är först när febern är stabil man kan börja kyla om det nu är nödvändigt.

Jag vill gärna ha tips på vad ni tror att det kan vara och om hovböld är det troliga fallet.

Bry er inte om omvårdnaden av hästen, det klarar jag själv ;). Det är är inte detta jag vill ha kommentarer på. Vänligen respektera :).

Ok, då tänker jag automatiskt på fång. Men det kan vara för att jag själv dagligen är i kontakt med fånghästar och har en egen. Tycker fortfarande att det skulle vara en sjutusan till hovböld som ger sådana problem så snabbt. Visserligen blir de fort blockhalta men ändå. Du märkte inget när du tog in hästen.

Annars är det så att TantEster som svarat dig tidigare är en fena på sådana här grejer och verkar jobba med sådant här. Jag själv är bara en glad amatör. I och för sig sjukvårdsutbildad jag också.

OK.. fång säger du. Tänkte också på det. Men jag kunde inte se att hon avlastade sig på något vis, vilket de i och för sig inte behöver göra. Visst var hon ovillig att gå, men jag skulle inte kalla henne blockhalt. Hon gick lite stappligt när jag tog in henne, men det gör hon alltid, för hon är väldigt hovöm som barfota häst och det är inte de bästa förutsättningarna på väg från hagen när man har detta bekymmer (har bestämt att sko henne pga hovömheten, så det behöver inte kommenteras heller).

När jag kände på de andra hovarna hade de normal temp, endast den misstänkta hade förhöjd temp. Fång brukar väl ändå vara i alla hovar. Jag frågade vet om det verkligen är rimligt att de blir dåliga så fort. Hon sa att hovbölder kan orsaka kraftiga reaktioner på kort tid i vissa fall. Så jag varken ut eller in. Jag får läsa på lite mer om hovböld verkar det som. :confused:

Hur är det med puls. Har hon lika puls i alla hovarna? Stapplig som du säger kan också vara ett tecken på fång. Feber, likaså. Satt just och läste på HippoCampus vad Owe Wattle skriver om fång. Han skriver att det kan gå på några timmar från lindrigt till riktigt allvarligt.

Min veterinär brukar titta på min gubbe hur han vänder. När han hade sitt fånganfall i maj var han mycket ovillig till att nu vända på en femöring. Hoppas det ordnar sig för er!

men du skrev att hon var svullen i mer än det benEt?
och jag har faktiskt aldrig varit med om att de svllnar i benet av en hovböld... och särskilt inte i andra ben. och vi får hovbölder o f t a ...
sen borde du väl ha sett hältan när du tog in henne om hon nu var så halt?

hmm, låter mysko...
varför skakade hon? började det så plötsligt när hon kom in, eftersom att du inte såg det när du tog in henne?

har hon puls i kotan? de får de vid hovböld.

Nej, visst kan du täcka hästen medan febern stiger, om du sedan har koll på den under kvällen/natten och klär av den i tid. En människa kan ju skälv kasta av sig filten när hon eller han börjar svettas, det kan inte hästen. Om du inte vill ha detta kommenterat bör du undvika att göra sådana utsvävningar i din berättelse.

Fång ger sällan blockhälta, det är mer vanligt vid hovböld. Både fång och hovböld ger förstärkt digitalpuls och kan i undantagsfall ge svullnad upp i benet. Feber, svullnad och kraftig hälta kan också orsakas av septisk artrit (vilket du väl vet en del om som sjuksköterska). Flera viroser ger svullnad i benen (oftast bilateralt) tillsammans med nedsatt at och feber. Svullnaden (som då är mer av typen lymfangit)kan i sig vara smärtsam och orsaka hälta hos vissa individer.

Ha koll på tempen och prova att kyla benet tv.

Hon vände i vår trånga stallgång utan problem. Hon har varit barfota sen jag fick henne i oktober. Jag har nu märkt att hon har blivit öm pga att hon slipar ner snabbare än hovarna växer. Hovarna har blivit lite ömma av detta, vilket ledde till att jag bestämt mig för att sko. de skulle ha slagits på om tio dagar men nu vet jag inte om det går:confused:. Stapplig är hon alltså annars också när vi går in från hagen (grus).
Är lite konfunderad över varför hon såg ut att sänka bakdelen när hon gick dock. Som att hon var lite svag bak.

Ja. Vet sa att de kan bli lite svullna allmännt av febern:confused:.. men det låter nytt för mig med. Läste i en artikel att feber kan komma riktigt plötsligt vid hovböld. Såg faktiskt inte hältan när hon gick in, men sen gick hon bakom mig och jag hade lite brått, så jag tittade inte direkt på hur hon gick... tyvärr:(
det var ingen ide att kolla förhöjt pulstryck, frö jag har ingen referensram, då jag inte har haft henne länge och inte tänkt på att känna efter vilken puls hon normalt har i kotan, dumt kanske men så är det.

Jo, jag googlade och läste också att feber kan komma plötsligt. Dock minns jag när min unge man hade hovböld och den var ändå liten. Den hältan missade man minsann inte. Han ramlade fram när han skulle gå. Men det kan kanske vara olika.

Tack för bra info!
Jag håller såklart koll på temp.:)
Håller med om att det kanske var onödig info. Jag är en berättarmänniska (kan inte hjälpa det)
de andra benen var inte mycket svullna. Jag utesluter faktiskt septisk artrit, eftersom hon är böjlig i led och inte reagerar smärtsamt i området. Vet sa precis som du att hovböld kan ge svullnad en bra bit upp över kotan. Allmäntillståndet är som vanligt. pigg och positiv som vanligt, med bra aptit.
Tack alla som engagerat sig :bow:

Tror att hennes böld i sånna fall satt nära kronranden fram på benet. Där reagerade hon vid tryck. Antar att hältan kanske blir lite värre om bölden är lokaliserad till en del av hoven som belastas mer. Värst var hältan vid "överrullningen", vilket styrker mina misstankar.
Tack för hjälpen:bow:

En häst i ett stall jag stod i fick ungefär som din..samma symtom. Visitertången gav ingen direkt reaktion. Hovis letade och letade, men hittade inget. Dagarna gick, hästen blev haltare och haltare...veterinären kom, hittade inget i hoven. Hovis och veterinär letade tillsammans..och till slut hittade dom en liten liten pinne eller granbarr (gick inte att avgöra) som hade åkt in i kronranden. När detta togs bort blev hästen frisk. Men ingånghålet och föremålet var nästintill osynligt. Oj, vad dom letade.

WHAT??? Kära nån då?:eek: Gissa om jag sitter med förstoringsglas på kronranden i dag. Inte för att det är troligt att sådan händer flera gånger... Men tack för all du delade med dig av din erfarenhet.:bow:

hej! ville bara dela med mig av erfarenhet av hovböld... min häst har haft det 2 ggr pga att han inte klarade av att gå barfota... 1 : gången kom den smygande han blev lite halt o sen ökade det gradvis på några dagar , han hade dock ingen feber... ett halvår efter det var det dags igen =(.. men denna gång kom den dierkt utan någon förvarning..hade ridit ut under dagen utan några problem inga tecken alls på att han hade ont...sen på kvällen kom han i hagen på tre ben o kunde knappt stå på ena o hade över 39 i feber så hovbölder kan yttra sig olkia... hoppas det går bra med din häst...aldrig roligt när de är sjuka =(

Senast ändrad av en moderator:

menar förstås 2 ggr och inte 22 ggr belv fel men det förstod ni nog... =)

Tack tack för att du delade med dig.:bow::bow::bow:
Jag tror faktiskt själv att det är en hovböld nu , för jag har läst lite och insett att det kan yttra sig väldigt olika och komma just så fort och kraftigt som både du och jag beskriver.
Jag var dock väldigt orolig ett tag, speciellt med alla oroande förslag på vad det kunde vara som kom upp :eek: (typ fång och infektion i leder och så). Hovböld är ju trots allt en av de "bättre" hältorna. Nu får jag bara hoppas att den läker ut fort som attan. Vill ju inte att hon ska stå så länge. Det är aldrig kul.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 182
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo... 2
Svar
20
· Visningar
4 790
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 455
Senast: fridaxi
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 518
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka