saffran

Trådstartare
funderar på att köpa hovboots till min unghäst.

Men vilket märke ska man välja?
Vill ha lättanvända, smidiga och kunna brodda.
Han är riktigt ömfotad nu och det är halt så behöver brodd.

Vad finns för märken?
 
Jag har cavallo sport som reservhjul.
Har även ett par gamla Oldmacs som har en ej anatomisk riktig utformning.
cavallona är skitlätta att sätta på... om de passar. Går att fylla ut med tillhörande kuddar
 
Har cavallo simple i hagen vid tappsko, jättenöjd förutom med yttre kardborren som lätt går upp lite om det är lerigt. Men de sitter jättebra, aldrig trillat av eller åkt på sned och måtten stämde perfekt med storleken till min häst (sport har andra mått för smalare hovar).

Köpte mina på hööks och har sett att de har en nyare variant. Den ska jag titta på om jag behöver köpa nya :)

Tycker dock de är ganska klumpiga så jag hade nog tittat på andra, typ Renegard eller hur de nu stavar, om syftet var att rida med dem.
 
Har cavallo simple i hagen vid tappsko, jättenöjd förutom med yttre kardborren som lätt går upp lite om det är lerigt. Men de sitter jättebra, aldrig trillat av eller åkt på sned och måtten stämde perfekt med storleken till min häst (sport har andra mått för smalare hovar).

Köpte mina på hööks och har sett att de har en nyare variant. Den ska jag titta på om jag behöver köpa nya :)

Tycker dock de är ganska klumpiga så jag hade nog tittat på andra, typ Renegard eller hur de nu stavar, om syftet var att rida med dem.


Syftet är att rida med dem, i hagen går han ok.
 
Jag har cavallo simple och sport, helt ok men känns så klumpiga. Bra att de går att brodda.

Har även ett par Equine, och de är så smidiga och lätta, sitter som ett smäck på hoven. Älskar dem men går inte att brodda.

Har provat Easyboot och Boaboot och Old mac men fastnade inte för någon av dem och sålde dem istället.

Har genom åren använts som reservsko vid tappsko, sjuksko vid hovböld och även som rena barfotaboots om jag haft någon häst helt barfota.
 
Hmm kanske är bättre sko han och brodda. Vill inte ha bootsen på hela tiden i hagen och han går på lösdrift. Har fina hovar men är ömfotad.
 
Den här tråden har ju några år på nacken, så jag puttar upp och ser om det hänt något på marknaden. Vill som trådstartaren ha boots att rida med, de skall funka i skogen, på grusväg, asfalt och kunna broddas. Hästen är skodd men öm ändå så det måste funka på både skodd och oskodd hov. Såklart enkla att ta på och inte hur dyra som helst då hästen är tillfälligt lånad.
 
Vår ponny har gått med cavallos från hööks. Både barfota och med järnskor i. Hon hade dom dygnet runt en lång period och dom har hållt bra! De ser klumpiga ut men inget vi märkt av stör hästen. Sitter helt ok. Hoppar inte med dom (för belastningen, inte pga bootsen) men ordentliga dressyrpass och uteritter på alla underlag.
Iår fick hon tyvärr tråkiga skav när vi använde dom vid en tappsko. Men är man noga med strumpor under har det inte skavt nämnvärt fast hon haft dom dygnet runt.
 
Den här tråden har ju några år på nacken, så jag puttar upp och ser om det hänt något på marknaden. Vill som trådstartaren ha boots att rida med, de skall funka i skogen, på grusväg, asfalt och kunna broddas. Hästen är skodd men öm ändå så det måste funka på både skodd och oskodd hov. Såklart enkla att ta på och inte hur dyra som helst då hästen är tillfälligt lånad.
Är hästen öm på alla typer av underlag? Det är ingen fånghistoria som ligger och lurar och ger ömheten? Är hästen fräsch så hade jag diskuterat med hovslagaren om att sätta hela sulor istället när hästen ändå är skodd. Boots är dyra och ska de användas över skor så slits de väldigt snabbt.
 
Är hästen öm på alla typer av underlag? Det är ingen fånghistoria som ligger och lurar och ger ömheten? Är hästen fräsch så hade jag diskuterat med hovslagaren om att sätta hela sulor istället när hästen ändå är skodd. Boots är dyra och ska de användas över skor så slits de väldigt snabbt.
Det går klart bättre på mjukt underlag som gräs. Hästen ska vara kollad av veterinär enligt ägaren, när exakt vet jag dock inte. Tror inte på hela sulor i detta fall, dåliga erfarenheter av strålproblem och tappade skor. Denna hästen har tendenser till både och redan utan sulor.
 
Det går klart bättre på mjukt underlag som gräs. Hästen ska vara kollad av veterinär enligt ägaren, när exakt vet jag dock inte. Tror inte på hela sulor i detta fall, dåliga erfarenheter av strålproblem och tappade skor. Denna hästen har tendenser till både och redan utan sulor.

Jag hade definitivt velat kolla den om den är så öm även som skodd, det är inte normalt.

Sen ang sulor finns det ju massor på marknaden numera som tex silikonutfyllnad istället för ”vanlig” sula .
Kolla hästen ordentligt och utifrån det ha en diskussion med vet och hovslagare vad som kan tänkas .
 
Det går klart bättre på mjukt underlag som gräs. Hästen ska vara kollad av veterinär enligt ägaren, när exakt vet jag dock inte. Tror inte på hela sulor i detta fall, dåliga erfarenheter av strålproblem och tappade skor. Denna hästen har tendenser till både och redan utan sulor.
Men det är ju nu hästen ömmar och då är det nu hästen ska kollas. När den kollades senast om det inte var igår är ju inte relevant. Fång kan vara lurigt och ger inte alltid några typiska fångsymptom som sågbocksställning, förstärkt puls och heta hovar. Ibland är det bara en ömhet eller något som stör ögat för den som kan hästens ordinarie rörelsemönster väl men likväl måste hästen kollas upp/röntgas och isåfall om det är fång eller något annat som felas behandlas. Styrkan på symptomen säger inte så mycket om hur illa det är.

Vad gäller sulor så finns det enormt många olika typer och på en häst som ömmar får man ta besväret med att ha boots eller kotringar för att förhindra tappade skor. En häst som ömmar behöver ofta ha en fylld sula för att bli bekväm och bekväm ska hästen självklart vara och det även i hagen. En häst som ömmar spänner sig och försöker avlasta det onda får snart ont på fler ställen i kroppen vilket riskerar att ge sekundära skador.

Som jag ser det har du två val. Lämna tillbaka hästen eller ge den adekvat vård.
 
Jisses vad det dras stora växlar. Jag är fullt medveten om allt det du skriver TinyWiny. Jag jobbar på att få ägaren med mig på tåget då hen inte ser problemet. Det är jag som uppmärksammat ägaren på det och försöker komma till en lösning för hästen skull. Önska mig lycka till med det istället för att förutsätta att jag bara skiter i det. Jag går inte in på vårt avtal här, men jag har inget mandat att ta ut någon veterinär eller hovslagare och kommer att låta ägaren själv ta hand om sin häst om vi inte löser problemet.

@mackan ,tack för tips om silikonsulan, har inte testat det. Skall lyfta det med ägaren så att hovslagaren kan ta ställning till det, hen tror själv att hen tagit för mycket vid skoningen och att det gjort hästen öm iom det torra vädret och extra hårda marken. Jag menar dock att det borde ha gått över nu, även om det blivit bättre sedan det började regna.
 
funderar på att köpa hovboots till min unghäst.

Men vilket märke ska man välja?
Vill ha lättanvända, smidiga och kunna brodda.
Han är riktigt ömfotad nu och det är halt så behöver brodd.

Vad finns för märken?

Har Equien fusion (stavas?) de är hållbara lätta att ta av och på och går att tvätta i tvättmaskinen.
 

Liknande trådar

Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 300
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Unghästen i stallet biter på grimskaften när han står uppbunden. Jag vet att det finns grimskaft med en bit plast på den delen närmast...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 151
Senast: Zacci
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av att använda barfotaboots och kanske har provat lite olika märken? Vilka är bäst/smidigast/mest prisvärda...
2
Svar
31
· Visningar
2 492
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 350
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp