Hovbroskförbening

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 10 965
S

Svanhild

Söker lite fram o tillbax i trådarna. Det jag hittar är trådar där folk redan har röntgat sina hästar.

Hur kom ni fram till misstanken?
Vad hade era hästar för symtom?
Hur ser hovarna o kvalitén ut?
Vad är det för ras o stam o ålder på er häst?
Hur blev domen?
Vad blev gjort?

Berätta om alla erfarenheter o ta kort på era hästar o deras beslag;)

Sv: Hovbroskförbening

Jag har inte konstaterat hovbroskförbening på min valack, 6 år, travare, men jag känner mig säker på att han har det eftersom symptomen följer skolboken.

Han har tränats för trav och under ungefär ett års tid gått på mjukt underlag under uppträning efter en konvalescensperiod. Han har till och från känts hovöm från framhovarna under ungefär 1,5 års tid men inte varit halt av det. Jag upptäckte för ungefär ett halvår sedan en hård knöl stor som en puttekula ungefär strax ovanför kronranden ett par cm ut från mittlinjen. Han var inte halt av den och ömmade ingenting vare sig på knölen eller av visitering av hoven. Jag tränade vidare men inte i alltför höga farter och mestadels på ganska mjukt underlag.

För ett par månader sedan körde jag två stycken lite snabbare jobb på tävlingsbanan (alltså hårdare underlag) med en veckas mellanrum eftersom han kommit så pass långt i träningen att han skulle ställas iordning för kval. Jag kände redan i slutet av träningspassen att han började ömma från hoven där han har knölen. Jag gjorde böjprov på honom dagen efter det sista jobbet och han var ungefär 3 grader halt. Sedan dess har jag inte kört honom och jag bävar för att åka in och röntga honom eftersom prognosen inte alls är bra på tävlingshästar.

Detta är ett skolboksexempel på hovbroskförbening. Jag ska prova att ta ett kort på knölen.

Ingen mer som vill berätta om sina erfarenheter?:cry:

Söker lite fram o tillbax i trådarna. Det jag hittar är trådar där folk redan har röntgat sina hästar.

Hur blev domen?
Vad blev gjort?

Vi åkte och röntgade våran.
Hälta till och från.
Hovarna var jättefina
Ardenner E. Balder. 2 år.
4 grader förbening. Vi röntgade bara ett ben.
Avlivning. :cry:

Jag har inte konstaterat hovbroskförbening på min valack, 6 år, travare, men jag känner mig säker på att han har det eftersom symptomen följer skolboken.

Kan du beskriva hur det klassiska skolboksexemplet för hovbroskförbening??? Jag ställer mig även undrande till hur ett böjprov kan påvisa hovbroskförbening då mig veterligt inte hovbrosket är en led.

Tacksam för svar då detta är helt ny fakta för min ringa kunskap.

Hur blev domen?
Vad blev gjort?

Min ringa erfarenhet är att man bör bli misstänksam när hästen börjar få ett kortare,stötigare steg främst på hårt underlag.
Symtomen är att ju hårdare underlag ju kortare stötigare steg blir det och främst i ju högre gångart man rider i.
Ofta börjar hovarna uppvisa en mer trakttrång hov med hämmad hovmekanism i hovens främst bakre del.Ras,stam och ålder har ingen påvisad forskningsgrundat samband, däremot så är ofta "grova hästar med avvikande exteriör (läs tungt frampart) mer exponerade för hovbroskförbening liksom hästar som rids på ett ofördelaktigt hårt underlag i obaland och högre gångart. (läs slängridning)
Domen är alltid avvaktande i första skedet så vida inte den enskilda individen även utsatts för eftersatt eller felaktig hovvård. Ändras inte denna sk. hovvård till den enskilda individens fysiologiska förutsättningar med avlastande beslag så är ett för hästen mer humant välbefinnande omedelbar avlivning.

Hovbroskförbening kan mkt lätt diagnostiseras genom palpering över hovbrosken på avlastad hov. Vid grava hovbroskförbeningar "kan" även en utgjutning i höjd med hovbroskgrenarna tydligt avskönjas strax ovanför kronranden (läs i traktdelen lateralt/medialt.)

Min grannes häst har det troligtvis. Hon ska in till kliniken med honom och kolla upp detta om det var nu i veckan eller näta hon fått tid kommer inte riktigt ihåg.

Hästen är en Nordsvensk (bruks) hade fång för flera år sen troligtvis då det började.
Vad jag vet så är hovarna fina och bra i kvaliten (de gånger jag har klappat på honom har han sett ut att ha det iallafall :D )

Ägaren märkte nu att han har fått kortare steg och vill inte rikigt ta för sig. Testade att ge honom lite smärtstillande och hästen svarade direkt genom att kunna gå lite lättare. Så det var bara att ringa till Kliniken.

Men en fråga jag har. Hörde av en hovslagare häromdagen att det tydligen är vanligt på Nordsvenskar/ardenrar. det är lite utav ett problem som de raserna har. Stämmer detta?

Hoppas din häst är frisk. :)

Vi upptäckte min hästs hovbroskförbening när vi var på klinik och gjorde en hältutredning. Han blev behandlad i hovlederna båda fram då det var där han reagerade vid böjprov och var ohalt vid bedövning. Efter en behandling var han helt bra och nu har vi börjat trava. :) Han har inga specialbeslag utan ska bara hållas kort i tårna så att det blir en bra vinkel. Blev lite förvånad över att han hade så mycket hovbroskförbening eftersom jag hört att det var vanligt på grova hästar. Han är haflinger/arab och dansk ridponny och rätt så nätt i kroppen, förutom magen han skaffade sig när han var konvalecent i somras...:crazy:

Jag har bara träffat en häst med hovbroskförbening (halvblod). Det syntes absolut inget utanpå hoven (3 år gammal) men konstaterades då hon blev halt och de röntgade.

Liten undran bara, en häst med hovbroskförbening, kan den ridas normalt och tex tävlas?

Kan du beskriva hur det klassiska skolboksexemplet för hovbroskförbening??? Jag ställer mig även undrande till hur ett böjprov kan påvisa hovbroskförbening då mig veterligt inte hovbrosket är en led.
Tacksam för svar då detta är helt ny fakta för min ringa kunskap.

Jo men det är ju inte i hoven hältan sitter, utan oftast i benet pga minskad stötdämpning

Hur blev domen?
Vad blev gjort?

Upptäcktes vid rtg av annan anledning som 2-åring. Mycket, mycket lindrig HBF både fram, enligt second opion-veterinären så 'vad då för HBF, den här har ingen HBF?'. Såpass lite.

Sen tappade hon traven, den blev kort och stum. Hon hade dock problem med kot-och hovledsinflammationer så det var lite svårt att säga si eller så.

I december som treåring rtg vi om hovbrosken och rtg även strålben. Hon hade nu måttlig HBF, samt förändringar på strålbenen. Vi behandlade hovleder och kotleder men utan större skillnad. Då behandlade vi ligamenten vid hovbrosken och hon fick ringskor. Voila! Betydligt mer svikt i gången, och en förbättring. Mer gest, mer luft, men fortfarande inte så framåtgripande som den borde vara. UA på böjprov och hon sattes igång med skritt och galopp, hoppade över traven. Såg kanon ut på ÅB men fick en svalginfektion och vilade 6 v. Då rasade allt och hon togs bort på ÅB, men då var inte frambenen huvudproblemet, utan sekundärproblem pga problem bak vi inte fick fatt i tidigt nog som ledde till överbelastning fram, och gav tillslut irreparabla skador fram..

Liten undran bara, en häst med hovbroskförbening, kan den ridas normalt och tex tävlas?[/QUOTE

Jajamen,men pg-beslag rekommenderas för att de ska få maximal stötdämpning,problemet med dem är att de är dyra och att det är lätt att få tappsko.
Om förbeningen är lindrig naturligtvis.

Hur blev domen?
Vad blev gjort?

Mina erfarenheter är inte goda tyvärr.

Fallbeskrivning;
Halvblodsvalack 4 år. Halvblod från Lettland, 183 cm mkh.Stor....

Han var en riktig snubbelpelle...Snubblade på plan mark osv..
Så började han halta lite.
I traven. Inte i skritt, och inte i galopp.
Det utvecklade sej till lite mer hälta, och lite till...

Veterinären kom ut. Hittade ingenting, men jag stod på mej och frågade honom om vi skulle ta honom till klinik för utredning.
Det tyckte han var en god idé, och vi for med hästen till ATG-klinik..

Röntgenbilder togs, och visade på kraftig hovbroskförbening i båda fram..
Den ena förbeningen hade dessutom gått av...
Det fanns ingenting att göra för den här herrn...

Han hade så pass kraftig HBF, så han fick tas bort..
Nu är det, enligt veterinärer jag talat med, inte så vanligt på halvblod i Sverige, men den här herren kom ju från Lettland, och där är det enligt vet. vanligare..

Häst 1 en 4 åring jag hade för tillridning och senare försäljning.
Hon var en bestämd dam som helst ville gå på bakbenen så fort de kom ut i skogen.
Så jag hade henne ett par månader, och visade på kvalitets. Hon skötte sig fint och gick igenom böjprovet och vet med glans.
Efter ett halvår kom hon tillbaka för försäljning. Hade köpare till ett jättebra pris. Markerade 0,5 vid böjprov och åkte till klinik. HBF, och hästen slaktades senare.
Häst 2 var också 4 och den har jag bara plåtat. Såg den från backen ett par gånger och jag tyckte hela tiden att den rörde sig skumt, speciellt på böjda spår. Men den var genomgången och jag och min väninna såg spöken sa de. ;)
Den var röngad i allt utom hoven. Helt ren.
När det senare gjordes, var det så mycket där att han dömdes ut.

På halvblodssidan tycker jag ändå att det har minskat. De här två är i "modern tid". För 15-20 år sedan hade man "alltid" någon i bekantskapskretsen häst stående pga HBF, ledinflammationer, eller hakningar.
mvh

Red en häst, 13 år sv halvblod, som fick hovledsinflammation. Röntgen visade viss hovbroskförbening, men vet trodde inte den påverkade. Man kunde känna att hovbrisken var stumma på den angripna hoven. Hästen fick upprepade hovledsinflammationer och fick sedan tas bort.
En annan häst, också svenskt halvblod och 13 år nu, har nyss haft hovledsinflammation, och har lindrig hovbroskförbening. Rids och tävlas till LA dressyr.
Den tredje hästen jag har haft kontakt med var också svenskt halvblod, troligen runt 10 år, den hade såpass mycket hovbroskförbening att det kändes tydligt om man palperade utvändigt. Gick dock i ridskoleverksamhet, men hade hältperioder. Den hade problem med strålröta då hovmekanismen tydligen blir försämrad pga hovbroskförbening.

Blir lite förvånad när jag läser... jag hade för mig att detta var nåt som mest drabbar tunga raser typ ardenner, norsvensk osv men alla raser verkar ju drabbas:(

Ingen som hade kasssa hovar i samband med misstanke o diagnos? Sprickor, torrt eller dylikt? Växer hovarna som de ska när hästen är drabbad av HBF eller minskar horntillväxten?

Hade ett hbl med hbf.
Gick igenom en besiktning men hovis kände direkt vid första skoning.
När vi röntgade så va det den värsta som vet hade sett.
Hon hade inga preblem av dem, men togs bort av annan anledning.

Hon borde inte ens ha gått igenom en besiktning om vet hade
gjort det ordentligt. Besiktningen gjordes av säljarens egen vet.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
782
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 807
Senast: julgrisen
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 105
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka