Hovens omställning, hur lång tid?

Nej, det är en barfotaverkare. Närmare bestämt Whispering Horse på instagram. Hon är jättebra och jag fick som en föreläsning på köpet när hon var här och verkade Halle igår så jag har min tro på henne. Trakterna kanske ser nerverkade ut på bilderna men jag har också blixt på ena bilden som visar undersidan vilket gör att det kanske ser ut som att de är borttagna men det är dem inte. De kommer snarare växa ut bättre nu. :)
Ah bra. Minns du hade hovslagare innan därav min fråga :) vet ju att många hovslagare oftast verkar bort trakten med... Och som du säger. Svårt att se bara utifrån en bild :)
 
Ah bra. Minns du hade hovslagare innan därav min fråga :) vet ju att många hovslagare oftast verkar bort trakten med... Och som du säger. Svårt att se bara utifrån en bild :)
Ja, enligt min nya nu så tyckte hon att min gamla hovis tagit för mycket på hela hoven och sulan och då tittade hon först på hans hovar för ca 3 veckor sen. Så då ville hon inte göra något utan väntade tills igår och då tog hon inte alls mycket. Men hon sa att nu kan han växa ganska snabbt och att jag får hålla koll så att han inte drar iväg för mycket till nästa verkning. Så vi har täta kontakter och jag kan bolla med henne om något känns konstigt eller oklart. Vilket är en trygghet för mig. :D
 
Jag har en jättebra barfotaverkare och vi har en plan så jag lämnar över expertisen till henne eftersom hon vet vad hon gör och har träffat hästen. Du har inte träffat hästen eller känt på den så du vet inte alls vad som passar honom som individ.

Jag har ju skrivit hennes instagram så har du allmänna frågor om hovar kan du ställa dem till henne tänker jag eftersom hon är expert på området och inte jag. :)
Det är ju jätte bra att du har förtroende för din barfotaverkare men jag tycker inte att det skadar att utbilda sig själv och vara kritisk!

Min erfarenhet är att man tyvärr inte kan lita på någon yrkeskategori till 100% alla är bara människor och vissa är bättre eller sämre på sina jobb och det är ytterst du som hästägare som är ansvarig för att din häst mår bra.
Jag har inget behov av att förhöra mig om din hästs hovar till någon barfotaverkare men uppmuntrar verkligen att du är kritisk och studerar hur din häst rör sig och inte köper rakt av vad personen säger.

Har själv varit där och många kan vara duktiga på att prata och det låter ofta väldigt logiskt tills det visar sig att det inte fungerar för hästen. Detta gäller oavsett om det är hovslagare, veterinär, sadelutprovare, foderförsäljare etc. Kunskap är aldrig tungt att bära!
 
Det är ju jätte bra att du har förtroende för din barfotaverkare men jag tycker inte att det skadar att utbilda sig själv och vara kritisk!

Min erfarenhet är att man tyvärr inte kan lita på någon yrkeskategori till 100% alla är bara människor och vissa är bättre eller sämre på sina jobb och det är ytterst du som hästägare som är ansvarig för att din häst mår bra.
Jag har inget behov av att förhöra mig om din hästs hovar till någon barfotaverkare men uppmuntrar verkligen att du är kritisk och studerar hur din häst rör sig och inte köper rakt av vad personen säger.

Har själv varit där och många kan vara duktiga på att prata och det låter ofta väldigt logiskt tills det visar sig att det inte fungerar för hästen. Detta gäller oavsett om det är hovslagare, veterinär, sadelutprovare, foderförsäljare etc. Kunskap är aldrig tungt att bära!
Absolut, håller med dig. Jag behöver ju dock börja någonstans och kände igår att jag fick väldigt mycket bra information om hur hovar funkar och hon berättade även processen framåt och hur hoven kan komma att se ut under processen att fixa hans hovar till det bättre. Jag vet också att det kan finnas poff och doff hovslagare/verkare osv men den här verkaren har jag förtroende för. Jag kan ställa mina frågor och funderingar och hon vad jag upplevde i alla fall ville utbilda och göra mig upplyst om hur Halles hovar fungerar och vad jag ska tänka på/kolla efter osv. Sen så håller jag koll själv och känner osv på hovarna/benen så att han fungerar och inte mår dåligt osv. Men just verkningen lämnar jag till min barfotaverkare, när jag lärt mig mer så kommer jag förstå mer och kanske till och med lära mig att verka själv i det långa loppet. Men det är en bit till dess. 😁
 
Det är ju jätte bra att du har förtroende för din barfotaverkare men jag tycker inte att det skadar att utbilda sig själv och vara kritisk!

Min erfarenhet är att man tyvärr inte kan lita på någon yrkeskategori till 100% alla är bara människor och vissa är bättre eller sämre på sina jobb och det är ytterst du som hästägare som är ansvarig för att din häst mår bra.
Jag har inget behov av att förhöra mig om din hästs hovar till någon barfotaverkare men uppmuntrar verkligen att du är kritisk och studerar hur din häst rör sig och inte köper rakt av vad personen säger.

Har själv varit där och många kan vara duktiga på att prata och det låter ofta väldigt logiskt tills det visar sig att det inte fungerar för hästen. Detta gäller oavsett om det är hovslagare, veterinär, sadelutprovare, foderförsäljare etc. Kunskap är aldrig tungt att bära!

Jag märkte hur mycket nytta det gjorde att korta av tån på min gamla häst. Hade en riktig gammal hästkarl och hovslagare. Han höll inte ner på tårna så min häst började ligga ner onormalt mycket! Var då 24 och hade ju gått rätt hårt i sitt liv..Hovis gjorde böjprov och hästen halta ordentligt båda fram...Hästen är slut i bena sa han. Krossade mitt hjärta kan man säga...Men. så tog morfar över; inte mer utbildad än av sin far som alltid skött gårdens ardennrar så inte hovslagare men visste vad han gjorde. Kortade ner tårna. Vips min gamla häst blev normal igen och haltade inte längre vid böjprov. Reds i alla gångarter med sunt förnuft till 35 ca. Sedan skrittpensionär och sista halvåret till 37 var han helt pensionär pga då artros i ena framknäet (!) Så han var inte slut vid 24 utan det var felaktig verkning ❤️
 
Kom ihåg att bara jämföra bilder där hästen står likadant. Svårt när det är hovskägg också.

Men generellt tycker jag mig märka att metod spelar faktiskt mindre roll, så länge som man tar ner väggarna lagom mycket lagom ofta. Inga extremer, inga märkliga korrigeringar (skopa ut quartern är rätt överflödigt tillexempel).

Vi vill ju imitera naturlig slitning, eller hur? Dvs individanpassat. Det kan se olika ut på olika hästar.
 
Har du ens läst texten jag bifogade?
Självklart handlar allt om hästens mående! Att ha tårna korta har ju inget med att det ska se snyggt ut utan för att hoven ska fungera bra i långa loppet. Jag upplever att om man drar ner trakten så har tån en tendens att dra iväg över tid och vips så sitter du med understrukna trakter, utflutna lameller och en hovöm häst. För när tån drar iväg så tunnas oxå sulan ut. Även elastiska putan kan bli överbelastad och krympa ihop och då har man riktiga problem!
Visa bifogad fil 140534
Intressant!
Jag tror min hovslagare har pratat lite om detta och att det är något vi försöker undvika på mina hästar. Nu minns jag inte vilken som hade de här tendenserna för vi kom till rätta med det då jag raspade lite mellan verkningar..
 
Update!
Lite dålig uppdatering men förra verkningen. Blev av 2 februari, en vecka efter det tog jag bilden till höger. Bilden till vänster är från igår där han blev verkad av en barfota verkare.

Jag ska lägga in fler bilder i olika inlägg.
Visa bifogad fil 140506
Det blev mycket diskussioner om långa tår. Jag tycker dock inte den här bilden kvalar in som långa tår, inte alls faktiskt!
Absolut att de kan vara längre än innan, men långa är de ju inte!

Jag säger lyssna på den som verkar, hästen OCH din magkänsla. Säger alla 3 att det är bra hade jag lätt gått den vägen.
 
Det blev mycket diskussioner om långa tår. Jag tycker dock inte den här bilden kvalar in som långa tår, inte alls faktiskt!
Absolut att de kan vara längre än innan, men långa är de ju inte!

Jag säger lyssna på den som verkar, hästen OCH din magkänsla. Säger alla 3 att det är bra hade jag lätt gått den vägen.
Jag tycker inte heller han har långa tår.

Jag ska absolut lyssna på min verkare, mig själv och Halle. ❤️
 
Tog nog 4 månader för min bästa vänninas swb att ställa om. Då var det verkning ofta, typ var 5-6 vecka, endast trimma lite så att hoven slets rätt och de hade boots vid ridning. Vi har som tur är bra underlag till o från hage och i hagen så där var det inga problem mer än att hästen gick något försiktigt ibland över stenar, men ingen ovilja att röra sig f.ö. Man kan inte bara sko av och tänka sig att det reder sig själv utan behövs noggran övergång, inte skära i sulan om/mer än det behövs.

Jag hade otur med en hovslagare som gått utbildning (visade även upp papper på detta), men han verkade ner min ena häst totalt, skar mycket i sulan varje gång så hon blev öm. utan att det behövdes. Hon fick gå med sulor och bandage en tid efter han varit ute. Sen fick jag höra han gjort så på flera. Så han fattade inte alls det här med barfota, att sko kanske gick bättre. Vi har en annan hovis nu.
 
Vilka historier! 🌟 Jag tror på att barfota kan hjälpa de flesta om man ger de tid. Men ibland så funkar det bara inte. Min har nu varit barfota i några månader och nu ömmar han ytterst lite på stora klumpiga gruskorn. Men det har också sin förklaring för verkaren berättade igår att han har gått på tårna en del och fått kompensation sula. Så nu börjar det verkligen bli ändring. Jag är glad att jag vågade sko av. ❤️
Ja precis. Det är inte alltid det funkar, men på våra har det varit magi.

Den store vill jag ibland sko som skydd mot isen - han har det tufft när det är halt. Men arabtanten - hon är så smart på is och så nöjd utan skor, så henne vill jag ha barfota resten av hennes liv.
 
Jag tror du kommer skriva sådär oavsett årstid. Får den känslan. Är det for torrt ute så är det dåligt, är det för kallt så är det dåligt.

Du vet ju inte ens var jag håller hus eller hur marken ser ut där jag är uppstallad. 🤓
Det enda jag vill bidra till i barfotadiskussionen är att det krävs mycket mer underhåll mellan verkningarna. Daglig koll och lätt rasp om där blir flikar.

Jag har rasp, hovkniv och stålborste för min hästs barfotahovar ( 4 årig ardenner, aldrig skodd) ser till att alltid fixa hovkanten om där blir en flisa eller liknande just för att undvika större sprickor m.m. Har koll på strålarna, tar bort flikarna även där. Använder hovlera (artimud) i strålfåror och borstar bort småsten som gärna trycks upp lamellranden/vita linjen.

Min verkas fortfarande av min hovslagare med jämna mellanrum just för besiktning om att allt är i balans och hon tipsar mig om vad jag kan göra mellan verkningarna för att hålla hovarna i fortsatt balans.
 
Det enda jag vill bidra till i barfotadiskussionen är att det krävs mycket mer underhåll mellan verkningarna. Daglig koll och lätt rasp om där blir flikar.

Jag har rasp, hovkniv och stålborste för min hästs barfotahovar ( 4 årig ardenner, aldrig skodd) ser till att alltid fixa hovkanten om där blir en flisa eller liknande just för att undvika större sprickor m.m. Har koll på strålarna, tar bort flikarna även där. Använder hovlera (artimud) i strålfåror och borstar bort småsten som gärna trycks upp lamellranden/vita linjen.

Min verkas fortfarande av min hovslagare med jämna mellanrum just för besiktning om att allt är i balans och hon tipsar mig om vad jag kan göra mellan verkningarna för att hålla hovarna i fortsatt balans.
Därför har jag korta intervaller med min verkare. För att dels lära mig så vi kan ha längre intervaller senare. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 818
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 925
Senast: Marvin
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 069
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp