Hovens omställning, hur lång tid?

Frisk barfotahov är enda faktorn.
Vad har du för utbildning i ämnet och vad stöder du ditt påstående på, att "frisk barfotahov är enda faktorn"? (rent anekdotiskt så klarade mina skodda hästar den gångna sommaren utmärkt - inga hovproblem, inga tappskor)

Frisk tillväxt från frisk kronrand, friska inre strukturer, frisk stråle.
Självklart ska en hov vara frisk för att må bra. Det är dock ingen självklarhet att hoven måste vara barfota för det. Alla skodda hästar har inte problem med hovarna.

Otroligt många hovslagare verkar inte veta hur en frisk hov ser ut dock, kanske något som brister i utbildningen. Och många barfotaverkare överkompenserar och försöker skulpturera fram något som ser friskt ut - innan den egentligen är det.
Vad har du för insyn i hovslagarutbildningen och vilka belägg har du för att den skulle vara bristfällig?

Hovslagarutbildningen ger åtminstone ett godkännande av JBV och status som djurhälsopersonal, en barfotaverkare kan vara allt från väldigt kunnig till att ha gått en enstaka helgkurs, liksom...

Men en frisk hov som fått komma till hälsa i sin egen takt är en fantastisk struktur, ett evolutionens underverk.

Hästar föds inte med skor på. Skor gör vi för att det är en billig och enkel lösning så att dom ska klara av en högre belastning (såsom ryttare, i hastighet, eller underlag dom inte är vana vid) än deras hovar är redo för.
De föds inte heller med sadel, träns/grimma och ryttare vad jag vet. Järnskon uppfanns för precis det du säger - att hoven skulle tåla högre belastning/större slitage än den utsätts för i naturen. Då var det militärstrategiskt viktigt, nu är järnskon ett av flera möjliga val för att göra samma sak - skydda mot ett slitage som går snabbare än hoven hinner växa, alternativt skydda mot smärta/stengallor på ex-vis stenigt underlag. Eller menar du att vi inte ska rida hästarna på något annat underlag än deras nakna hovar klarar av där och då? I så fall skulle en del hästar sannolikt aldrig lämna gräshagen (medan andra skulle gå på grusväg utan större problem).

Varför måste det bli någon sorts religion att ha hästen barfota? Det är alldeles utmärkt med barfotahästar när det funkar - vilket det kan göra hela livet för vissa hästar, halva livet för andra och återigen ytterst sällan för vissa. Och i en del fall kan man hitta andra lösnignar som funkar bättre än just skor som är på hela tiden. Men det finns också hästar som funkar utmärkt skodda på traditionellt vis. Förstår inte denna fixering vid att till varje pris undvika järnskor??

Tack och lov har det ju skett ett enormt tekniksprång vad gäller skodon, vi måste inte välja medeltida tekniker längre.
Nja... Sant är väl att det kommit väldigt många fler modeller av hovboots, vilket självklart är bra, men "enormt tekniksprång" skulle jag inte kalla det. För elithästar som går barfota - eller "nästan barfota" - finns det självklart ganska många alternativ. Man kan plasta, ha på limskor tillfälligt osv osv, men det är knappast ett alternativ för oss vanliga hästägare att pyssla med sådant varje vecka.
 
Trist att tråden spårat ut från frågan hur andra gjort vid övergång till barfota till att återigen handla om huruvida barfota eller skoning är den enda rätta vägen. :(
Ja, och bara några få läste texten ordentligt. Otroligt irriterande. :(

Detta ska ju vara ett forum för att kunna ställa frågor men varje gång har jag känt att det är väldigt hårt klimat.

Så from nu kanske vi kan återgå till min faktiska fråga och den som inte har någon intressant information om övergången de gjort med sin häst får vänligen starta en egen krigstråd om barfota vs skor. :)
 
Detta ska ju vara ett forum för att kunna ställa frågor men varje gång har jag känt att det är väldigt hårt klimat.
Det är ju framförallt ett diskussionsforum. Folk är aktiva här för att man gillar att diskutera. Finns det öppningar så kommer det bli diskussioner. Det betyder ju inte att det är ett ”hårt klimat”. Finns också mycket omsorg kring hästars välbefinnande här, kanske är lättare att tänka att det är det som driver frågorna? Ingen ifrågasätter för att vara dum och det är lätt hänt att ett inlägg tolkas annorlunda än man har tänkt.


Trådar på bukefalos kommer nog aldrig hålla sig helt till grundfrågeställningen. Bara gilla läget och ignorera eventuella sidospår😊
 
Ja, och bara några få läste texten ordentligt. Otroligt irriterande. :(

Detta ska ju vara ett forum för att kunna ställa frågor men varje gång har jag känt att det är väldigt hårt klimat.

Så from nu kanske vi kan återgå till min faktiska fråga och den som inte har någon intressant information om övergången de gjort med sin häst får vänligen starta en egen krigstråd om barfota vs skor. :)
Mitt generella tips är att räkna med minst ett år innan hoven är helt anpassad till omställningen, det är den tiden det genomsnittligen tar för en "ny" hov att växa ned från kronranden till marken. Under tiden gäller det att jobba med hoven för att ge den rätt förutsättningar att växa korrekt. En duktig och erfaren hovslagare kan ofta se på hoven hur den "vill" se ut redan innan den är där och kan genom verkningen hjälpa hoven att hitta till sin rätta form och struktur som den behöver ha för att fungera. Sen är det viktigt att komma ihåg att en snygg hov inte alltid är funktionell och en funktionell hov är inte alltid snygg, vilket blir speciellt tydligt om man har en häst med avvikande benställning.

Rekommenderar också att låta hovarna arbeta. Var inte rädd för att rida/träna på varierat underlag, använd boots om hästen är känslig, är den väldigt känslig kan man ha sulor i bootsen, men se till att hovarna stimuleras! Friska hovar är beroende av god blodcirkulation. Stillastående på ensidigt underlag gör ingen nytta för hovarna.
 
Kommer flika in här med min åsikt upplevelse: jag upplever EXTREMT många hästägare som inte har någon koll på hästens hovar/behov/foderstat- hovvård för dom är att kleta på lite hovolja då och då, resten gör hovslagaren-. Då förstår jag ju verkligen varför barfota inte fungerar, det kräver omvårdnad och ett intresse att ta hand om sin häst. Jag vet inte om det är rent av lathet eller okunskap, men jag har känt på flertalet hovar på skodda hästar vart dessa har strålröta, inte katastrof läge men det är strålröta ändå. Symptomen kanske döljs lite av järnskor, så drar man av dessa på hästarna så kommer dom definitivt ömma! Därutöver har många caudal hoof failure och dåliga hovväggar. https://www.facebook.com/theequined...se-that-question-the-serious/873031936786155/

Men så många hästägare jag mött som inte ens räknar ut en foderstat eller balanserar sina mineraler (koppar, zink, mangan, järn) men öser på av kraffts mineraler (som innehåller extremt mycket järn). Så förstår jag det inte fungerar. Dock så lägger jag mig inte i, folk får göra som dom vill. Men när jag ser vilken otrolig kass hov kvalitet jag ser även på skodde hästar, så kan jag inte låta bli att reagerar lite, jag tycker ju faktiskt att även om hästen har skor så bör man sätta sig in i näringslära och hästens behov av rätt mineraler och en uträknat foderstat. Dock tycker jag generellt folk här på buke läser på, frågor och räknar ut foderstat etc, men verkligheten ute i stallen ser tyvärr inte ut så. Jag har fått flera frågor/kommentarer eftersom jag behandlar mot strålröta i förebyggande syfte nu när det varit så blött ute. Vilket folk verkar tycka är jätte märkligt, en sak som enligt mig är en självklarhet att göra.

Sen en annan grej i diskussionen är ju att många hästar ömmar även med järnskor, men det ses som en "one size fits all" ändå. Jag förespråkar man anpassar sig efter sin häst.

Mitt inlägg kanske låter lite hårt, men man blir ändå lite uppgiven när man ser dessa hästar ute i verkligheten, vart hästägarna "klappar sig själv på axeln" som duktiga hästägare för dom skor sina hästar, men hovarna ser verkligen inte bra ut och hovvård verkar vara någon stad i Ryssland :crazy:
 
Tjena!

I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra hovar. Han ömmar ytterst lite, endast på ställen där det kan vara lite ojämt men det är verkligen ingenging mot hur han var när han kom till mig. (Bad de ta av skorna innan han kom förra året men han haltade jättemycket så skorna fick sitta på igen)

Min fråga är hur lång tid brukar det ta för hoven att göra en omställning från skodd till barfota? Jag vet att det är individuellt men det är kul att få höra om folk som gjort samma resa som vi påbörjat. 🙏
Jag hade personligt inte skodd av nu. Nu bor jag på västkusten så vi har inte mycket is som tur är. Men nu när det börjar bli runt - så blir det knöggligt i hagen. Många hästar även dom med skor kan reagerar på detta, då det innan har varit extremt blött. Hoven anpassar sig ju efter klimatet, men en sån omställning kan definitivt få en häst att ömma. Om en häst är nyligen avskodd så är det ju ännu mer känsliga. Jag hade kollat efter boots. Min häst fick gå med boots i början, då fanns inte ens någon hov vägg att spika i då, noggrann med att se till dom inte får skav. Är det lerigt ute kan det ställe till problem med.
 
Det är ju framförallt ett diskussionsforum. Folk är aktiva här för att man gillar att diskutera. Finns det öppningar så kommer det bli diskussioner. Det betyder ju inte att det är ett ”hårt klimat”. Finns också mycket omsorg kring hästars välbefinnande här, kanske är lättare att tänka att det är det som driver frågorna? Ingen ifrågasätter för att vara dum och det är lätt hänt att ett inlägg tolkas annorlunda än man har tänkt.


Trådar på bukefalos kommer nog aldrig hålla sig helt till grundfrågeställningen. Bara gilla läget och ignorera eventuella sidospår😊
Jag har förut känt hårt klimat på den här sidan och väldigt mycket "jag är bäst så det jag gör är det enda rätta" vilket är otroligt tråkigt. Man ställer en fråga och får andra svar eller så behandlas man som att man är dum i huvudet.

Jag startade en tråd för att jag var intresserad av andras resor om just det jag frågade men det blev till ett krig om barfota vs järnskor. Bara ett fåtal använde sina ögon och läste mitt inlägg ordentligt, vilka jag är tacksamma för. Jag är inte intresserad av att skrolla tusen inlägg om diverse olika folks tycken hit och dit om att deras hästar inte klarade barfota eller att det är djurplågeri att ha hästen barfota. Jag efterfrågade om någon gjort samma resa och hur lång tid jag kan vänta mig att det tar ungefärligt.

Att ha ett forum som Bukefalos är ibland jättehärligt men folk måste lära sig läsa trådstartarens text. Det blir för mycket onödigt tjafs annars och det ser man i den här tråden. Att man bara ska acceptera sånt beteende är för jävligt rent ut sagt.

Man är välkommen att starta en egen tråd men min tråd vill jag ha svar på det jag efterfrågade och inte massa sorgliga historier om kassa hovar och dåligt underlag. Det var inte det jag efterfrågade. Tråden börjar till och med att jag behöver försvara mitt val, att jag ska behöva säga vilken ras det är och hur gammal. Ni vet inte ett skvatt om hästen och jag frågade efter historier där folk gjort en övergång till barfota och fick några få svar men resten är skrattretande. Förlåt om jag låter hård men nu är jag fanimej trött på eländet.

Tack för alla som läste frågan, ni är guld värda :)
 
Sen en annan grej i diskussionen är ju att många hästar ömmar även med järnskor, men det ses som en "one size fits all" ändå. Jag förespråkar man anpassar sig efter sin häst.
Nja, "one size fits all" är det ju verkligen inte, även om man har sin häst skodd. Finns ju verkligen hur många beslag som helst att välja på för olika ändamål och det där med att ömma även med skor är nog inte så ovanligt. En av våra hästar behöver skos med sulor för att kunna ridas på grusväg, annars blir hon alldeles för försiktig och "tassar" fram (som hon hade gjort barfota, men mindre uttalat). Håller absolut med om att man ska anpassa sig efter hästen, oavsett om det innebär att man har den barfota, skodd med järnskor eller någonting annat. Jag gillar bara inte att räkna bort ett av de möjliga alternativen "bara för att".
 
Jag har förut känt hårt klimat på den här sidan och väldigt mycket "jag är bäst så det jag gör är det enda rätta" vilket är otroligt tråkigt. Man ställer en fråga och får andra svar eller så behandlas man som att man är dum i huvudet.

Jag startade en tråd för att jag var intresserad av andras resor om just det jag frågade men det blev till ett krig om barfota vs järnskor. Bara ett fåtal använde sina ögon och läste mitt inlägg ordentligt, vilka jag är tacksamma för. Jag är inte intresserad av att skrolla tusen inlägg om diverse olika folks tycken hit och dit om att deras hästar inte klarade barfota eller att det är djurplågeri att ha hästen barfota. Jag efterfrågade om någon gjort samma resa och hur lång tid jag kan vänta mig att det tar ungefärligt.

Att ha ett forum som Bukefalos är ibland jättehärligt men folk måste lära sig läsa trådstartarens text. Det blir för mycket onödigt tjafs annars och det ser man i den här tråden. Att man bara ska acceptera sånt beteende är för jävligt rent ut sagt.

Man är välkommen att starta en egen tråd men min tråd vill jag ha svar på det jag efterfrågade och inte massa sorgliga historier om kassa hovar och dåligt underlag. Det var inte det jag efterfrågade. Tråden börjar till och med att jag behöver försvara mitt val, att jag ska behöva säga vilken ras det är och hur gammal. Ni vet inte ett skvatt om hästen och jag frågade efter historier där folk gjort en övergång till barfota och fick några få svar men resten är skrattretande. Förlåt om jag låter hård men nu är jag fanimej trött på eländet.

Tack för alla som läste frågan, ni är guld värda :)
Min mening var aldrig att starta en diskussion om skor vs barfota.
Däremot reagerar jag på inlägg där man skriver att hästen ömmar på grusvägar och väljer annat underlag. Detta är inte ok alls att hästen ska behöva lida bara för att ägaren av princip har hästen barfota trots obehaget.

Alla åtgärder man gör med hästen oavsett vad det är, byter skor, tar av skor, testar något nytt så ska det leda till en förbättring alternativt ingen skillnad alls. Men leder det till en försämring så har man gjort något fel.
 
Jag har förut känt hårt klimat på den här sidan och väldigt mycket "jag är bäst så det jag gör är det enda rätta" vilket är otroligt tråkigt. Man ställer en fråga och får andra svar eller så behandlas man som att man är dum i huvudet.

Jag startade en tråd för att jag var intresserad av andras resor om just det jag frågade men det blev till ett krig om barfota vs järnskor. Bara ett fåtal använde sina ögon och läste mitt inlägg ordentligt, vilka jag är tacksamma för. Jag är inte intresserad av att skrolla tusen inlägg om diverse olika folks tycken hit och dit om att deras hästar inte klarade barfota eller att det är djurplågeri att ha hästen barfota. Jag efterfrågade om någon gjort samma resa och hur lång tid jag kan vänta mig att det tar ungefärligt.

Att ha ett forum som Bukefalos är ibland jättehärligt men folk måste lära sig läsa trådstartarens text. Det blir för mycket onödigt tjafs annars och det ser man i den här tråden. Att man bara ska acceptera sånt beteende är för jävligt rent ut sagt.

Man är välkommen att starta en egen tråd men min tråd vill jag ha svar på det jag efterfrågade och inte massa sorgliga historier om kassa hovar och dåligt underlag. Det var inte det jag efterfrågade. Tråden börjar till och med att jag behöver försvara mitt val, att jag ska behöva säga vilken ras det är och hur gammal. Ni vet inte ett skvatt om hästen och jag frågade efter historier där folk gjort en övergång till barfota och fick några få svar men resten är skrattretande. Förlåt om jag låter hård men nu är jag fanimej trött på eländet.

Tack för alla som läste frågan, ni är guld värda :)
Jag tycker nog du överreagerar. Ja, några enstaka inlägg har varit lite skarpa men det är varken dåligt beteende eller något ”elände” att folk svarar på mer än ursprungsfrågan.
 
Jag tycker nog du överreagerar. Ja, några enstaka inlägg har varit lite skarpa men det är varken dåligt beteende eller något ”elände” att folk svarar på mer än ursprungsfrågan.
Då får du tycka det. Jag tycker det är dåligt att man inte svarar på trådens fråga och ämne. Otroligt tråkigt. Det enda det gör är att folk blir rädda för att ens uttala sig om något här på sidan. Antingen överreagerar man eller så är man djurplågare. Det är bukefalos det. Så härligt 🙌

Men jag har fått några riktigt bra svar så jag känner mig nöjd med det.
 
Tjena!

I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra hovar. Han ömmar ytterst lite, endast på ställen där det kan vara lite ojämt men det är verkligen ingenging mot hur han var när han kom till mig. (Bad de ta av skorna innan han kom förra året men han haltade jättemycket så skorna fick sitta på igen)

Min fråga är hur lång tid brukar det ta för hoven att göra en omställning från skodd till barfota? Jag vet att det är individuellt men det är kul att få höra om folk som gjort samma resa som vi påbörjat. 🙏
Min erfarenhet är att det iallafall tar upp till två år för hoven att ändra om sig till barfota.
 
Jag försökte med mina två men det gick inte. På den ena är hon för platt så hon blev öm väldigt fort. Jag tänkte att det skulle bli bättre men det blev det aldrig. Hon har inga problem annars, hovarna växer som de ska osv.
Den andra är en fånghäst (som hade fång för några år sen) där vi tänkte testa att dra av skorna för att få mer och snabbare tillväxt. Det var heller inte bra. Jag använde då boots på henne men det höll såklart inte. Jag gav upp när hon gick omkull i skritt på asfalt med bootsen, hon halkade så ena sidans ben bara åkte under henne, sen låg hon där.

Men vi hade iallafall en prognos på ca 1 år.
 
Jag har skott av min ena ponny fram (bak var han inte skodd) och lyckats bra, men det krävdes en del eftersom han hade dålig hovkvalitet/dåliga hovar pga fång.
Tror det var förra sommaren då han tappade skorna och så mycket hovvägg att nya skor inte kändes rimligt.
Skulle säga att det iaf tog ett halvår innan hovarna började se bättre ut, men han ömmade aldrig i hagen. Använder boots vid ridning/körning/promenader.

Tillägg: han har ingen aktiv fång och aldrig haft hos mig.
 
Senast ändrad:
Jag förstår att det kommer att ta tid för omväxling. Så synd att det inte funkat för alla. Jag håller tummarna att det kommer gå bra för Halle. Dags att läsa på hur jag kan underhålla hans hovar. Kanske gå kurs eller nått.
 
Jag förstår att det kommer att ta tid för omväxling. Så synd att det inte funkat för alla. Jag håller tummarna att det kommer gå bra för Halle. Dags att läsa på hur jag kan underhålla hans hovar. Kanske gå kurs eller nått.
Jag har haft jättestor hjälp av min hovslagare! Det var på hennes initiativ vi skodde av och hon har lärt mig sköta hovarna på ett bra sätt mellan verkningarna.
(Hon gav inte så mycket för de där barfota-kurserna..)
Boots behövs för de flesta också är min erfarenhet.
 
Jag har haft jättestor hjälp av min hovslagare! Det var på hennes initiativ vi skodde av och hon har lärt mig sköta hovarna på ett bra sätt mellan verkningarna.
(Hon gav inte så mycket för de där barfota-kurserna..)
Boots behövs för de flesta också är min erfarenhet.
Ja, min hovis är guldvärd. Så henne har jag kvar. Tänker mest att jag behöver läsa på mer om barfota för att lära mig ifall en liten raspning skulle behövas. Men min hovis visa nog hur man gör 🙌

Boots har vi redan. 🙏
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 863
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 026
Senast: Marvin
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 078
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp