Hovens omställning, hur lång tid?

Det är bara barfotatelibaner som vägrar ta till sig relevant forskning och inte går att diskutera med öht och du verkar vara en sån så jag kommer inte skriva mer om detta nu.
Lol de flesta hovslagare kan ju knappt nog med engelska för att kunna förstå de vetenskapliga rapporterna, är min erfarenhet...

Tur att SLU nyligen släppt bra forskning.

Kalla någon annan för taliban, för det är inte jag. Däremot är jag både akademiker och har praktisk erfarenhet.
 
Vad har du för utbildning i ämnet och vad stöder du ditt påstående på, att "frisk barfotahov är enda faktorn"? (rent anekdotiskt så klarade mina skodda hästar den gångna sommaren utmärkt - inga hovproblem, inga tappskor)


Självklart ska en hov vara frisk för att må bra. Det är dock ingen självklarhet att hoven måste vara barfota för det. Alla skodda hästar har inte problem med hovarna.


Vad har du för insyn i hovslagarutbildningen och vilka belägg har du för att den skulle vara bristfällig?

Hovslagarutbildningen ger åtminstone ett godkännande av JBV och status som djurhälsopersonal, en barfotaverkare kan vara allt från väldigt kunnig till att ha gått en enstaka helgkurs, liksom...


De föds inte heller med sadel, träns/grimma och ryttare vad jag vet. Järnskon uppfanns för precis det du säger - att hoven skulle tåla högre belastning/större slitage än den utsätts för i naturen. Då var det militärstrategiskt viktigt, nu är järnskon ett av flera möjliga val för att göra samma sak - skydda mot ett slitage som går snabbare än hoven hinner växa, alternativt skydda mot smärta/stengallor på ex-vis stenigt underlag. Eller menar du att vi inte ska rida hästarna på något annat underlag än deras nakna hovar klarar av där och då? I så fall skulle en del hästar sannolikt aldrig lämna gräshagen (medan andra skulle gå på grusväg utan större problem).

Varför måste det bli någon sorts religion att ha hästen barfota? Det är alldeles utmärkt med barfotahästar när det funkar - vilket det kan göra hela livet för vissa hästar, halva livet för andra och återigen ytterst sällan för vissa. Och i en del fall kan man hitta andra lösnignar som funkar bättre än just skor som är på hela tiden. Men det finns också hästar som funkar utmärkt skodda på traditionellt vis. Förstår inte denna fixering vid att till varje pris undvika järnskor??


Nja... Sant är väl att det kommit väldigt många fler modeller av hovboots, vilket självklart är bra, men "enormt tekniksprång" skulle jag inte kalla det. För elithästar som går barfota - eller "nästan barfota" - finns det självklart ganska många alternativ. Man kan plasta, ha på limskor tillfälligt osv osv, men det är knappast ett alternativ för oss vanliga hästägare att pyssla med sådant varje vecka.

Om du läste min inlägg så skulle du ju ha sett att jag tycker absolut att det kan vara ett alternativ att sko vintertid. Är det snorhalt överallt är det ju skonsammaste alternativet om man inte har någon med wrapkompetens i närheten. Eller om man inte är intresserad av den intensivare fokus man måste ha som barfotaägare - det är ok. Välj det som är bäst för hästens välfärd utefter de förutsättningar som finnss. Jag är inte ett dugg religiös.

Min misstanke, notera misstanke, om att utbildningen på vissa orter (eller alla?) är bristfällig är baserad dels på resultatet av en del av de nyblivna hovisarnas verkningar. Analysförmågan och förståelsen för den dynamiska anatomin verkar saknas hos en del, till och med en del av de JSV godkända. Rätt skrämmande faktiskt. Och det borde vara en omöjlighet, att bli godkänd på en utbildning då. Då är det något som brister i antingen läromaterialet, examinationerna, eller båda. Hovar som ser ut så borde inte vara resultatet från de med utbildning. Sen så har jag också kollat upp programmen och utbildningsmaterialet eftersom jag övervägt att få min egen kompetens på papper, men det verkar som att det skulle bli många terminer av frustration så det känns inte värt pengarna.

Jag säger inte att ALLA hovslagare är dåliga. Det finns fantastiska hovslagare med både erfarenhet och teoretisk kunskap, som dessutom vidareutbildar sig och tar till sig nya studier. Men alla hovslagare är inte heller bra.

Verkligheten är varken svart eller vit - den är i gråskala.
 
Om du läste min inlägg så skulle du ju ha sett att jag tycker absolut att det kan vara ett alternativ att sko vintertid. Är det snorhalt överallt är det ju skonsammaste alternativet om man inte har någon med wrapkompetens i närheten. Eller om man inte är intresserad av den intensivare fokus man måste ha som barfotaägare - det är ok. Välj det som är bäst för hästens välfärd utefter de förutsättningar som finnss. Jag är inte ett dugg religiös.
Jag har läst dina inlägg. Men i det jag svarar på så skriver du, angående hästar som klarat den märkliga sommaren bra, att "en frisk barfotahov är den enda faktorn". Och det håller jag inte med om. Jag frågar också efter vilken forskning du stöder det uttalandet på, men det svarar du inte på?

Du skriver också om att hästen "inte är född med skor på" och klassar att sko hästen som "medeltida teknik". Det gör att man lätt får intrycket att du tycker det är ett dåligt alternativ att sko.
Min misstanke, notera misstanke, om att utbildningen på vissa orter (eller alla?) är bristfällig är baserad dels på resultatet av en del av de nyblivna hovisarnas verkningar. Analysförmågan och förståelsen för den dynamiska anatomin verkar saknas hos en del, till och med en del av de JSV godkända. Rätt skrämmande faktiskt. Och det borde vara en omöjlighet, att bli godkänd på en utbildning då. Då är det något som brister i antingen läromaterialet, examinationerna, eller båda. Hovar som ser ut så borde inte vara resultatet från de med utbildning. Sen så har jag också kollat upp programmen och utbildningsmaterialet eftersom jag övervägt att få min egen kompetens på papper, men det verkar som att det skulle bli många terminer av frustration så det känns inte värt pengarna.

Jag säger inte att ALLA hovslagare är dåliga. Det finns fantastiska hovslagare med både erfarenhet och teoretisk kunskap, som dessutom vidareutbildar sig och tar till sig nya studier. Men alla hovslagare är inte heller bra.
Alla är inte bra på sitt jobb, så är det ju oavsett yrkeskategori. Men för att på ett trovärdigt sätt gå ut och kritisera en hel yrkeskår, vilket jag anser att man gör när man ifrågasätter kvaliteten på deras utbildning, så måste man nog både vara ganska specifik i sin kritik OCH kunna påvisa sin egen kompetens på området. Vilken utbildning har du?

Det jag vet att hovslagarskolorna fått kritik för från yrkesverksamma hovslagare är att eleverna får sko för lite, att det skulle behövas mer mängdträning för att komma upp i både hastighet och kvalitet. Men det varierar ju rätt mycket med vilka praktikplatser eleverna lyckas få, om man där får sko mycket och självständigt eller inte!

Verkligheten är varken svart eller vit - den är i gråskala.
Det är precis det jag försöker säga. Men det innebär också att ibland är en skodd hov det bästa, ibland en barfotahov. Att inte bara sträva efter det ena som idealet, utan se båda som reella alternativ, liksom allt som ligger "däremellan".
 
Tråden börjar till och med att jag behöver försvara mitt val, att jag ska behöva säga vilken ras det är och hur gammal.
Jag vet inte om det var mig du tänkte på, men mina tidigare frågor var inte menade som något negativt. Jag förstår nu att det kan ha framstått som det. Det var mer utifrån erfarenhet av att vissa raser har mycket sämre hovar överlag, jämfört med andra. Om det varit ett fullblod t.ex. Sen tror jag det är lämpligare att testa barfota på en ung häst än en senior som kanske gått skodd hela livet, det var därför åldern kändes relevant.
 
Jag vet inte om det var mig du tänkte på, men mina tidigare frågor var inte menade som något negativt. Jag förstår nu att det kan ha framstått som det. Det var mer utifrån erfarenhet av att vissa raser har mycket sämre hovar överlag, jämfört med andra. Om det varit ett fullblod t.ex. Sen tror jag det är lämpligare att testa barfota på en ung häst än en senior som kanske gått skodd hela livet, det var därför åldern kändes relevant.
Nej förlåt, dina frågor var bra. Jag skrev ur frustation bara. Vissa fjordingar har också dåliga hovar men ja, jag menade inte dina frågor de bara rabblades upp.

Jag tror också som du att man ska testa när de är unga och inte belastade med så mycket. ☺️
 
skriver också om att hästen "inte är född med skor på" och klassar att sko hästen som "medeltida teknik". Det gör att man lätt får intrycket att du tycker det är ett dåligt alternativ att sko.

...men det är ju biologiska och historiska fakta, inte åsikter. Fakta som folk ofta verkar glömma bort helt, som med så mycket annat med hästar. "Man gör som man alltid gjort".
 
Tjena!

I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra hovar. Han ömmar ytterst lite, endast på ställen där det kan vara lite ojämt men det är verkligen ingenging mot hur han var när han kom till mig. (Bad de ta av skorna innan han kom förra året men han haltade jättemycket så skorna fick sitta på igen)

Min fråga är hur lång tid brukar det ta för hoven att göra en omställning från skodd till barfota? Jag vet att det är individuellt men det är kul att få höra om folk som gjort samma resa som vi påbörjat. 🙏

Den blir aldrig klar? 😆 Nu verkar ju såklart min häst vara väldigt komplex, och har kroniska skador på mjukdelarna i hoven som också spelar in. Men jag tycker det är så otroligt fascinerande att hovarna ständigt anpassar sig efter förutsättningarna vi ger dem! Min häst har mot min vilja tvingat mig att lära mig mera och min hovslagare (jbv-godkänd) är otroligt uppmuntrande. Det rimligaste för oss har helt enkelt blivit att jag verkar pga får ju direkt feedback av honom vad som funkar bättre/sämre och så kollar hon honom regelbundet när hon ändå är här för den andra hästen.

Det är ett EVIGT anpassande och fixande när man har en häst som inte har friska hovar, och jag har ärligt talat aldrig tyckt om det 😅 Fick hem en ny kompis i somras som råkat gå för länge mellan verkningarna med megasprickor. Några få verkningar av hovis med raspande av väggarna av mig en gång mellan varje, lite enkel behandling av djup strålröta och sedan vad hovarna helt återställda igen på några månader. Hästen traktlandade 100% tryggt hela tiden. Det är verkligen skillnad!

I vårt fall så blev det ju "heltidsbarfota" eftersom jag började rota i återkommande hältproblem/bristande bjudning. Är ganska ledsen att jag inte tog tag i och lärde mig mer tidigare för då hade jag insett hur mycket smärta som maskerades av skorna. Men jag lämnade det helt och hållet till hovslagarna som gör vad de kan med vad de har. Min häst var ju aldrig bekväm i skor och när vi bytte lite fram och tillbaka insåg jag att vanlig skoning nog aldrig skulle faktiskt hjälpa honom att bli friskare. Då började jag fokusera på hur jag skulle hjälpa honom till friskare hovar utan skor istället. Det går långsamt men framåt, guld värt att ha gamla bilder att jämföra med när man blir deppig.

Är sugen på att testa att limsko själv när det torkar upp till våren. Han har trivts som bäst i mjuka skor med mjukt DIM i. Jag tror hans skador gör att han behöver lite "stötdämpning", han vill gärna ha sulan skyddad trots att den har frisk läderhud och bra tjocklek och de djupa fårorna/rötan blir alltid som bäst när han är skodd med artimud under DIM.
 
Skodde av bak i somras och fram skodde vi av för 14 veckor sedan. Hovarna har hållt fin form och vi har bara filat lite vid sömhålen vid behov, så det inte ska trasa sönder - mellan verkningarna.

Ponnyn har boots vid uteritt men är inte särskilt öm, kan gå i alla gångarter på grusväg även utan boots.

Vi skodde fram för att skorna inte satt som de skulle. Ponnyn har små hovar och skorna blev skeva flera gånger för att de stack ut för mycket. Hovslagaren kunde bara slå i fyra söm i varje hov så skorna började snart att glappa.
 
Min misstanke, notera misstanke, om att utbildningen på vissa orter (eller alla?) är bristfällig är baserad dels på resultatet av en del av de nyblivna hovisarnas verkningar. Analysförmågan och förståelsen för den dynamiska anatomin verkar saknas hos en del, till och med en del av de JSV godkända. Rätt skrämmande faktiskt. Och det borde vara en omöjlighet, att bli godkänd på en utbildning då. Då är det något som brister i antingen läromaterialet, examinationerna, eller båda. Hovar som ser ut så borde inte vara resultatet från de med utbildning. Sen så har jag också kollat upp programmen och utbildningsmaterialet eftersom jag övervägt att få min egen kompetens på papper, men det verkar som att det skulle bli många terminer av frustration så det känns inte värt pengarna.

Jag säger inte att ALLA hovslagare är dåliga. Det finns fantastiska hovslagare med både erfarenhet och teoretisk kunskap, som dessutom vidareutbildar sig och tar till sig nya studier. Men alla hovslagare är inte heller bra.

Verkligheten är varken svart eller vit - den är i gråskala.
Håller helt med dig! Om ALLA hovslagare vore riktigt kompetenta skulle aldrig diskussionen om skor vs barfota inte funnits på samma sätt det gör idag och ordet "barfotataliban" likaså. Tyvärr ser man många anatomiskt dåliga utförda verkningar där man sedan slagit på en sko, även från utbildade hovslagare.
 
Är sugen på att testa att limsko själv när det torkar upp till våren. Han har trivts som bäst i mjuka skor med mjukt DIM i. Jag tror hans skador gör att han behöver lite "stötdämpning", han vill gärna ha sulan skyddad trots att den har frisk läderhud och bra tjocklek och de djupa fårorna/rötan blir alltid som bäst när han är skodd med artimud under DIM.
Det går bra att limma nu, ställ hästen i en torr box ett par timmar innan bara. När det sedan härdat är fukten inget problem för limmet
 
Tjena!

I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra hovar. Han ömmar ytterst lite, endast på ställen där det kan vara lite ojämt men det är verkligen ingenging mot hur han var när han kom till mig. (Bad de ta av skorna innan han kom förra året men han haltade jättemycket så skorna fick sitta på igen)

Min fråga är hur lång tid brukar det ta för hoven att göra en omställning från skodd till barfota? Jag vet att det är individuellt men det är kul att få höra om folk som gjort samma resa som vi påbörjat. 🙏
Jag har haft en del hästar barfota, men det är ju som du säger individuellt hur bra det går att faktiskt genomföra.

De äldre hästarna jag haft/hästar som bara kunnat gå som sällskap har jag haft barfota. Tycker det fungerat bra ganska så fort då det mest är hage de vistas i eller korta sträckor på asfalt/grus till stallet. Har inte märkt av att de ömmat men de har *peppar peppar* haft bra hovkvalité hela tiden oavsett skor eller barfota. När de mot slutet av helpensionering gick lite enklare motionering hade jag skor fram och upplevde att det fungerade väldigt bra.

Hade en häst som fick kraftig fång som gick skodd, han provade vi både barfota och sedan skor igen men det gjorde ingen skillnad. Han hade dock ett otroligt roterat hovben och var så öm att skorna limmades på tillslut (han fick avlivas sedan tyvärr :cry: )

Ett av mina fullblod var en fena på att tappa skor. Tog ibland inte ens 10 minuter från det att hovslagaren hade åkt :banghead: så i samband med en planerad vintervila bestämde jag mig för att prova barfota. Den här hästen hade problematisk hovkvalité och skoddes ganska så tätt, tror det var, var 4:e vecka. I början vet jag att ena framhoven flisade sig lite men det tog faktiskt inte många månader innan jag såg en klar förbättring på hovarna - de blev starka och fina, inga sprickor som han lätt fick tidigare med skor på. Körde på barfotaskor när jag satte igång honom sen och det fungerade toppen :love: För den här hästen var det guld att plocka av skorna!

Det är egentligen inte lätt att ge ett direkt svar. Har haft hästar där det inte skulle fungera barfota alls men jag tycker nog att det är sunt att i perioder låta hoven vila och stärka sig om det lämpar sig för hästen och den inte visar tydligt att den ömmar såklart. Har jag behövt sko har jag kört på det fram och det har fungerat bra, ett fåtal har behövt skor bak också. Allt beror lite på vad man har för underlag att tillgå när man rider
 
Det går bra att limma nu, ställ hästen i en torr box ett par timmar innan bara. När det sedan härdat är fukten inget problem för limmet

Ja det går alldeles säkert! Men här är just nu typ en sjö (bor i Skåne), min häst går på lösdrift och jag är verkligen noll pepp på att försöka lära mig i leran, mörkret och kylan. Är nog drygt att verka i nuläget tycker jag 🙈 Plus att min häst upplever jag är minst bekväm när det är torrt och hårt ute sommartid. Nu funkar barfota som bäst förutom om det fryser på men då får han ha boots vid behov vilket ju funkar bra iom att då är det torrt igen.
 
Jag kunde inte låta bli att slänga in det här här :D

A stable with a damp and smooth floor will spoil the best hoof which nature can give. (7) To prevent the floor being damp, it should be sloped with channels; and to avoid smoothness, paved with cobble stones sunk side by side in the ground and similar in size to the horse's hoofs. (8) A stable floor of this sort is calculated to strengthen the horse's feet by the mere pressure on the part in standing. In the next place it will be the groom's business to lead out the horse somewhere to comb and curry him; and after his morning's feed to unhalter him from the manger, (9) so that he may come to his evening meal with greater relish. To secure the best type of stable-yard, and with a view to strengthening the horse's feet, I would suggest to take and throw down loosely (10) four or five waggon loads of pebbles, each as large as can be grasped in the hand, and about a pound in weight; the whole to be fenced round with a skirting of iron to prevent scattering. The mere standing on these will come to precisely the same thing as if for a certain portion of the day the horse were, off and on, stepping along a stony road; whilst being curried or when fidgeted by flies he will be forced to use his hoofs just as much as if he were walking. Nor is it the hoofs merely, but a surface so strewn with stones will tend to harden the frog of the foot also.

(7) Lit. "A damp and smooth floor may be the ruin of a naturally good
hoof." It will be understood that the Greeks did not shoe their
horses.

(8) See Courier, p. 54, for an interesting experiment tried by himself
at Bari.

(9) Cf. "Hipparch," i. 16.

(10) Or, "spread so as to form a surface."

https://www.gutenberg.org/files/1176/1176-h/1176-h.htm
 
För att bara svara på originalfrågan så är min (ganska begränsade) erfarenhet att det tar ett år eller längre. En kompis var tvungen att plocka av skorna på sitt fullblod och hon fick skit för det för att han tassade och ömmade när de korsade grusvägen precis utanför stallet - en sträcka på kanske två meter? - på väg ut till hagen. I hagen var hästen helt bekväm. Tycker inte det är så himla konstigt att det är ajaj att gå omkring på stenigt underlag när man har haft skor sedan man var ett år. Hästen reds inte under den perioden utan fick tid på sig att ställa om. Nu flera år senare är hovarna en helt annan form och mycket hårdare och tåligare, ömmar inte alls på grusvägen utanför stallet han står i nu t ex, men skulle han börja ridas nu igen skulle han antagligen behöva någon form av skydd - skor eller tofflor.

Det kan vara ett himla jobb med att låta hästen ställa om fötterna från skodd till barfota, kan bli ett massa pysslande med att raspa själv, att sätta på och ta av tofflor vartefter hästen behöver det, att hålla koll på underlag och väder och hovarnas utveckling och allt möjligt. Är hästen ömfotad, som kompisens fullblod, måste man ju se till att hästen inte har ont och att den har fötter/underlag den kan gå på även under omställningsperioden. Har hästen dåliga hovar kan det paradoxalt nog både vara för mycket jobb och livräddande samtidigt.
 
Uppdatering på Halles avskoning fram.
Har gått helt suveränt, han ömmar endast ytterst lite på otroligt ojämna ställen såsom stora vassa stenar på en grusväg eller lera som har vassa lertoppar pga frosten. Men vilken häst gör inte det med eller utan skor.

Det jag dock såg på hans hovar är att han troligen har lite lite röta där skorna annars har suttit och döljt detta så nu borstar jag ur med hård borste, sprayar på äppelcidervinäger och låter det torka in. Det ser redan bättre ut 🙏

Den 8:e december kommer hovis för trimning av hovarna så då kommer hans hovar ha ännu bättre förutsättningar än de har nu.

Jag ska uppdatera igen om nån månad ang hans hovar. Men det ser ljust ut! 🤓
 
Om någon är sugen på att se hur de ser ut nu 6 veckor in utan trimning:
Kommer uppdatera igen om nån månad.

Notera att hans hovar dagen innan fick bort skorna. Olika ljus är det också så det är inte helt optimala bilder. Men ändå kul att ha för att kolla tillbaka på senare. :)

picture_1700778299679.png
 
Har gått helt suveränt, han ömmar endast ytterst lite på otroligt ojämna ställen såsom stora vassa stenar på en grusväg eller lera som har vassa lertoppar pga frosten. Men vilken häst gör inte det med eller utan skor.

Min gör det inte.

Han gör det inte med.

Och han gjorde det inte när han var utan.
 
Om någon är sugen på att se hur de ser ut nu 6 veckor in utan trimning:
Kommer uppdatera igen om nån månad.

Notera att hans hovar dagen innan fick bort skorna. Olika ljus är det också så det är inte helt optimala bilder. Men ändå kul att ha för att kolla tillbaka på senare. :)

Visa bifogad fil 132641
Ja, du får mer än gärna uppdatera här med hur det går, bilder och allt. Jag tycker sånt här är väldigt intressant och lärorikt.
 
Min gör det inte.

Han gör det inte med.

Och han gjorde det inte när han var utan.
Min gjorde det med skor. Klev han på en vass sten som trycker på sulan så är det ju klart att han inte kommer gå helt rent. Det blir ju ett vasst tryck.

Men vad härligt att din verkar ha super sulor som klarar allt 🙏❤️
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 819
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 926
Senast: Marvin
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 069
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp