Hovisar i landet, hjälp mig med hovbölderna...

Sv: Hovisar i landet, hjälp mig med hovbölderna...

Jag har som du Maja_Kandi en åring som drabbas av hovbölder titt som tätt. Jag gör rent med Virkon sen penslar jag hoven med tjära och ifall det är något "hål" så tar jag lite bomull och dränker den i tjära och pillar in den med en söm. Har också fungerat på strålröta. =)
 
Sv: Hovisar i landet, hjälp mig med hovbölderna...

Vi har haft två hovbölder i år,gjort rent med jodopaxlösning,sen på med omslag,hästen ohalt dagen efter. Stallägaren behandlar med att peta in en tjärtuss i sprickan,alt spruta in tjära med en sån där medicinspruta. Fast detta gör ju vi när bölden redan har kommit och är öppnad,att förebygga vet jag inte hur du ska göra,men jag skulle testa med jodlösning eller tjära kanske,fast vissa påstår att tjäran kapslar in,så då lär ju den läggas på när pållen är helt bra i sånt fall? Har dock för mig att tjära använts under århundranden vid hovproblem,så hur bra det stämmer vet jag inte.

Jodopax tar ju död på bakterier,så då borde det ju aldrig hinna bildas något..

Vircon har aldrig jag varit i kontakt med,så det vet jag inte något om,mer än att en kompis hade det till ringorm...
 
Sv: Hovisar i landet, hjälp mig med hovbölderna...

Aha, så man behöver inte "bada" dem oftare än så? Jag kan ju absolut köpa kalk och strö i boxarna, jag har inte heller bädd åt dem utan det är torrt och bra. Men hur löser man "badet" på bästa sätt? Han kommer då rakt inte uppskatta att stå med varje fot i en hink, det kan jag lova!
Det finns typ gummistövlar för just det ändamålet. Men de är rätt dyra, så istället kan man köpa sjösäckar på biltema och prova:) Kan ju säkert vara rätt läskigt till en början, men känns ändå enklare än hink :)
 
Sv: Hovisar i landet, hjälp mig med hovbölderna...

Jag ställde hovarna i en gummikrubba med tio cm kant, hon hade nog sett till att en hink åkte ut ur stallet fortare än en höna skiter...
 
Sv: Hovisar i landet, hjälp mig med hovbölderna...

Tack allihopa som kommit med förslag! Jag fick hem virkon och skrubbade fötterna med det på kvällen. Om det nu var det eller nåt annat som gjorde det, men dagen efter var han i princip ohalt igen... Nu är bölden punkterad och rengjord och han ser inte ut att nånsin ha haft ont.

Nu kommer jag fortsätta skrubba med virkon varje kväll, hoppas verkligen det hjälper mot rötan! Ska försöka få tag på tjära också, hovis sa att det var så svårt att få att sitta kvar, men det lär väl gå på nåt sätt?
 
Sv: Hovisar i landet, hjälp mig med hovbölderna...

Min gammelhäst fick hovböld för första gången nyligen. Han har fått ha blöja på foten på hovis inrådan.:p
Han får stå i fotbad med salt och jod och sen på med en torr blöja med silvertejp över. Den suger ut ordentligt och ger lite vaddering så han kan gå ut.

Hörde att det var fler som använt sig av blöja och var supernöjda. Någon av Algotssons-systrarna hade pratat om det med.

Jag vet inte om det kan hjälpa dig. Din är ju för liten antagligen i fötterna. Men man kanske kan klippa till och använda på något vis. Jag tänkte att jag kan nämna det iaf.
 
Sv: Hovisar i landet, hjälp mig med hovbölderna...

Nämän! Vilka roliga bilder jag fick upp i huvudet nu. :D När han hade i höstas fick jag göra nya tofflor åt honom med självhäftande bandage och silvertejp, jättefina var dom! ;)


KL
Idag hade jag veterinären ute av en annan anledning och jag passade på att fråga ang Koronn också. Hon trodde också att det kunde bero på rötan, och tyckte att jag skulle prova sko honom. Nu är det så himla många som har sagt det så jag ska ta upp det igen med hovis... Vet sa att hon haft en shettis förut som väldigt lätt fick röta och hovbölder som följd, men sen den blev skodd och "kom upp" från backen och slutade trampa in en massa skit i rötan så hade den blivit bra. Så fort den gick barfota kom problemen tillbaka, men skodd gick det bra. Så det kan väl vara värt ett prov... Gillar inte tanken på att sko en ettåring men va fan gör man liksom...
 
Sv: Hovisar i landet, hjälp mig med hovbölderna...

Om han nu ska skos, så skulle jag kollat om det går att ha extra sulor också. Så det är helt skyddat (och instängt) under på hoven.
 
Sv: Hovisar i landet, hjälp mig med hovbölderna...

Okej! Tar emot alla tips! Är det nånting speciellt man kan ha mellan hov och beslag som hindrar smuts att komma upp i redan befintliga hål? Nån typ av tjärdrev eller liknande som skyddar och kan ligga kvar en hel skoperiod?
 
Sv: Hovisar i landet, hjälp mig med hovbölderna...

Det borde väl gå att fylla upp med någon slags plast? Har haft något som liknar silikon/equi pak på en häst,
men som fick hovbölder om den hade vanliga sulor under den leriga perioden då det kom in skit innanför sulorna.
 
Sv: Hovisar i landet, hjälp mig med hovbölderna...

Ja det är just det jag är orolig för, att det ändå ska komma in skit. För det är ju det som gör det antagligen... Hovisen jag har är ju som sagt klinikhovis så jag kan ju prata med honom och köra in hästen till kliniken när han jobbar så har han allt som finns tillgängligt. Då vore det väl f*n om det inte gick att få till...
 
Sv: Hovisar i landet, hjälp mig med hovbölderna...

Det kommer att komma in skit om det är lerigt och eländigt med vanliga sulor. Jag har bra erfarenhet av silikon/plast/egui pak
(någon slags plast, kommer inte ihåg vilken.) men det kanske kan komma in skit under det också? På hästen jag pratade om
ovan fungerade det på i alla fall. :)
 
Sv: Hovisar i landet, hjälp mig med hovbölderna...

Jag ska skriva upp det där och ta det med hovis... Han har hittills varit anti mot att sko honom, på ett sätt förstår jag varför. Dels ung häst, sen är det nog svårt att få skorna att sitta ordentligt. Men NÅNTING måste ju göras... Såhär kan det ju inte fortsätta... Nästan så jag gör en hage på vår grusade infart. Åh vad sambon skulle bli glad! ;)
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 105
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 193
Senast: Liten
·
Hästvård Vad finns det för anledningar till att hästar får röta och hovbölder? Min åring är inte ens tio månader gammal och har redan haft fem...
Svar
7
· Visningar
1 438
Senast: Tjotess
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp