Bukefalos 28 år!

Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Fantasi skrev:
Min häst har benpålagringar i sina kotleder och därmed även inflammationer, samtidigt upptäcktes grov hovbroskförbening.Hon blev dock efter tre sprutningar och en skrittmånad ren på böjprov men det återstår en markering på volt som inte verkar vilja gå bort, hon är nu i gång igen och får gå så länge hon inte blir mer halt då får hon tyvärr somna in då jag tycker att utsikterna ser för dåliga ut.. Hon har dessutom bronkit och exem..

Angående skor så är det bara pg som funkar till 100 % vad gällande som sjukbeslag,ingen annan sko eller verkning kan ersätta detta beslag, trots detta så funkar inte det på alla hästar tyvärr.
Och har man en gång börjat ha pg bör man fortsätta med det eftersom om man tar av skorna och låter hästen vara barfot så kan dom snabbt bli sämre eftersom då hovarna ställt om sig till pg, och risken är då att hästen inte blir bättre trots att du skor på igen. Detta oavsett om hästen går i hage eller rids..
Det beror väl iof hur mycket hovbroskförbening hästen har och hur mycket den påverkar hästen kan jag tro.

Jag håller inte med om att PG är enda alternativet.
Jag har haft bättre resultat med flappskor både vid hovbroskförbening och återkommande kotledsinfammationer.
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Min ena häst har hovbroskförbening... Honom har jag skott med kilsula o rundsko (osäker på om det heter rundsko, ringsko el. äggsko :confused: ) Hur som helst så funkar han väldigt bra med det. Han får lite mer stadga vid trakterna och jag kan rida på som vanligt. Kanske inte funkar på alla hästar men jag tänkte iaf berätta!!
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Ok, måste komma på ngt annat eftersom PG inte vrkar funka på våran. O utan skor kan han ju inte vara om vi vill rida på hårdare underkag eftersom han ju saknar dämpning helt. Vet pratade om vanlig sko med en slags stötdämpande sula under, är den en sådan du har?
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Flappskor ger en viss stötdämpning och funkar utmärkt på flera hästar med hovbroskförbening.
bild_flapsko.jpg
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Hmm... Lite stötdämpande är den säkert! Kilsulan stadgar mest upp, en sorts förstärkning av hästens egna sula. Sulan är tunnare vid tån o bredast vid trakten. Veterinär, hovslagare o jag funderade oxå på PG men ingen av oss va särskilt sugna på det utan valde denna kombination. Men som sagt, det funkar kanske inte på alla hästar. Kan ju tillägga att min häst har hbf på båda fram. Lite mer på vänster än höger. Han går jättebra i ridningen! Är 7 år och tränas MSV dressyr o för tillfället visar han inga besvär med hovar eller leder! Ville bara säga det så du förstår att man inte behöver ge upp!! Har gråtit blod över denna j***a hbf!! Hoppas det löser sig för er!!!!!
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Aldrig hört talas om... skulle du kunna beskriva funktionen lite?
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Tack för beskrivningen.:bow: Hur yttrade din hästs problem sig?
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Han hade svårt att gå på hårt underlag! Kändes som att han gick o bromsade hela tiden, blev även lite oren när man longerade honom. Men nu rör han sig klockrent :) DOCK ngt känslig för ojämt, stumt underlag så jag rider därefter oxå... Dvs. inga "rally-turer" på hårda grusvägar... Annars inga problem!
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Ok! Ska prata med hovslagaren nästa gång han kommer för att höra vad han tycker. dock så ska vi iaf låta honom gå barfota nu under vintern eftersom vi har så mkt snö.
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Tänkte bara meddela att pållen vart in på ÅB idag. O hör o häpna, han var haltfri!:bump:

I augusti upptäcktes hbf + hov o kotledsinflammation. PG slogs på o vila sattes in. Efter tre sprutningar i lederna utan minsta förbättring började ju som sagt hoppet dala. Tog av skorna för ca 5 veckor sedan o då började han gå bättre. I samma veva började vi massera honom ordentligt i bogpartiet då hovslagaren upptäckte en massa spännningar o knutor. O nu var han haltfri! Tjoho!:rofl:

Ska ändå ta ut en ET för att riktigt mujka upp honom, o så ska han börja promeneras. Vi ska testa ha honom barfota nu eftersom han blev så mkt bättre av det!

Var bara tvungen att skriva av mig ;)

Hade inget att göra så jag satt o rotade runt här på buke i mina gamla trådar. Högg till i hjärtat när jag läste denna tråd.:cry:

Bara någon vecka efter det ovanstående besöket blev han halt igen.Tillbaka till ATG där vet sa att hon inte kunde gör mer.Vi beslutade att vi skulle ge honom vila över sommaren för att se om han blev bättre. Vet sa att det ju kunde vara värt ett försök.ET kom ut med jämna mellanrum o masserade honom o gjorde allt möjligt. Mellan besöken masserade vi som galningar.När även hon sa att han inte hade några fel på sin kropp som kunde resultera i hältan beslutade för oss för att låta honom gå o beta under sommaren. vi ville låta honom njuta av sitt liv. Hela vintern gick han på minimum kost bara för att inte vara onödigt tung(han var inte känd för att vara mager precis :smirk: ). Han var inte halt i hagen utan sprang runt o busade o hade sig. Han njöt nog av gräset, friheten och sina kompisar. Junärmre sommaren led mot sitt slut desto mer såg vi på honom att han var less på att inte bli aktiverad och han började visa hälta även när han sprang själv i hagen.Vi åkte in till ATG för att göra en sista koll så vi inte missat något och där fick vi alla papper påskrivna.

Vi beslutade att han skulle få sluta sitt liv här på jorden o återförenas med vår gamla ponny på de evigt gröna ängarna.

Allt gick jätte fint till o min morfar ledde ut honom från stallet och min pappa sköt honom. Han han inte märka något och det sista han såg var världens största hink med godis.

Fy fan, nu sitter man o bölar. Fick kanske inte till det så fint som jag hade tänkt det, men jag ville bara skriva ner det här. Sjukdomar och elände är det sista jag önskar någon.

Hoppas alla era hästar är friska och att ni aldrig behöver vara med om detta :cry: :cry: :cry:
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Min häst får sin 4:e spruta för sin hovledsinflammation på måndag, hon har precis blivit av med sin knäledsinflammation.
Upptäckte att det var en gammal tråd nu...
Jag beklagar verkligen vad som hände din häst :(
 
Senast ändrad:
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Min häst får sin 4:e spruta för sin hovledsinflammation på måndag, hon har precis blivit av med sin knäledsinflammation.
Upptäckte att det var en gammal tråd nu...
Jag beklagar verkligen vad som hände din häst :(


Berätta gärna om situationen med din häst.
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Hon har varit "halvdan" i ett halvår nu utan att vi hittat "roten" till alla problem.
Åkte in på klinik för röntgen och utredning i början av maj i år, men inget fel hittades...
Satte så smått igång henne igen men hon kändes inte hundraprocentig så vi tog det väldigt lungt.
Tog ut en ET då vi trodde att det satt i ryggen, hon hade en låsning i ländryggen och därav bäckenbensrotation.
Hon blev behandlad och vi trodde allt var frid och fröjd men när hon skulle igång igen så var hon fortfarande "halvdan".
Vi åkte iväg till kliniken igen för ytterligare en utredning i slutet på juli, då konstaterade man att hon hade knäledsinflammation.
Nu har vi hållt på så (fram och tillbaka till kliniken) varannan vecka sedan juli. Först blev hon behandlad mot knäledsinflammation när hon väl blev av med det så upptäcktes det att det visst inte var nog med det utan att hon hade hovledsinflammation också...
Det går sakta men säkert framåt vi märker ju på henne att hon mår bättre nu än för en månad sen.
Hoppas bara på att det kommer hålla i sig...
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Jag lider verkligen med dig... :cry:

Jag vet att jag har skrivit i den här tråden förut men orkar inte leta upp inlägget (inläggen)nu.
Fick ju ta bort min valack för nästan exakt ett år sedan pga inflamationer i vänster framben. Hovled, kotled och carpus...
Förmodligen var det ehrlichian (som han hade första gången 2003 och andra förra året)som satte sig. Men han hade ju även hovbroskförbeningar i båda fram.

Nu har hans halvsyrra blivit behandlad för kotledsinflammation... När den var bra så upptäcktes en knäledsinflamation i samma ben. Håller på att sätta igång henne nu (tre år ung :smirk:)och fasar för att det finns ytterligare skit i benet. :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 229
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 331
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·
L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
1 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp