Bukefalos 28 år!

Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

hm, blev fel såg jag, sko på och sko av ska det ju stå först *trött*
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

min ponny behandlades 3 gånger i kotleden seda sprutade de tuppkam i blodet och då blev han frisk, fast han fick återfall inom ett år och blev utdömd :cry:

min nuvarande häst har haft nån inflammation i knä eller kotled kommer inte ihåg och det var för många år sedan och inte då hon var min... hon behandlades en gång och blev bra sedan!
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Nu är inte jag ngn expert på hältor precis men de flesta fall jag hört talas om där kotledsinflammationer ej har släckts av sprutning + vila så har det alltid suttit ngt skit högre upp! Och inte förräns man har hittat det som sitter högre upp (som orsakar kotledsinflammationen) så kan man släcka den. (Väldigt vanligt att problemet egentligen sitter i knäet)

Kan kanske vara ngt att ha i åtanke...?
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

OK, hängde inte med riktigt. Men jag är också likte vimsig. Försöker tenta plugga :angel:
Men hör gärna med din hovslagare o skriv här sen, vill ju göra rätt för kusen.

Hur länge tar det för hoven att "vänja" sig vid det nya beslaget då? Han har haft vanliga skor förr, sewdan pg i kanske 3 mån o nu utan. Jag upplever att han går bättre nu. Sen så gör han ju absolut ingenting, går i en liten platt hage med 1 meter snö.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Vi har haft ut hovslagaren som kände igenom honom o han var väääldigt stel o öm i bogpartiet, så det kan helt klart ligga ngt i det du säger. Vi bor väldigt långt ifrån omvärlden, så det kryllar inte av massörer o likn, men mamma hade fått ett namn på en hon skulle ringa. Det gick knappt att vinkla ut benet alls om man höll det som om man skulle kratsa hovarna, men efter att vi börjat massera honom så har det blivit bättre. Kanske stela muskler har resulterat i ännu högre hältgrad vid böjprov? Önskar man visste allt.

Nu är iaf skorna borta o vi masserar o stretchar för fullt. Ska få ut ngn RIKTIG equterapeut också.
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Låter nästan som att ni har hamnat i en ond cirkel nu... :(
Men så länge det känns som att han blivit bättre så är det ju bara att fortsätta massera och stretcha, ska ni ta för vana att göra i vilket fall föresten!!;)
Är ganska säker på att han inte har reagerat mer pga muskelstelhet vid böjprovet då det är en viss led som provocerats då men han har säkert rört sig stelare men knappast direkt haltat av det.
Vad jag är nyfiken på är om hans koter och hovleder är röntgade så att ni vet att det inte skett nån förändring i de i alla fall, för då känns hans prognos näst intill hopplös.... För som det ser ut nu så kan man ju bara fundera på om det hela började med besvär från hovbroskförbeningen och har gått uppåt eller om besvären har börjat i lederna eller kanske till och med i musklerna???? :crazy: Sen så är det ju "bara" att fortsätta med att fundera ut hur man kommer förbi det så att hästen håller några år till??
Jag önskar er verkligen lycka till i alla fall!
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Ond cirkel är precis vad det är. :(

Han har enligt vet alltid haft hbf så min teori är att vi, ovetande om hans problem, red som vanligt och mkt på hårt. Eftersom han saknar den normala svikten så påfrestades lederna o utvecklade inflammation. O eftersom han har hbf så blir det svårare att bli av med inflammationerna.

Vi masserar för att få hans muskler avslappnade och försöka ändra hans rörelsemönster som vi tror har förändrats iomed inflammationerna o hbf. Han kanske helt enkelt inte vågar slappna av i rädsla för smärtan och därför fortsätter att belasta ofördelaktigt? Vi ska iaf tillbaka till klinik i slutet på månaden o kolla läget.

Jo, hans leder är såklart röntgade. ingen förändring än så länge.
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Jag lider med dig!

Min häst blev ännu sämre när jag plockade av skorna på honom... :crazy:
Men han fick aldrig pg-beslag när han väl fick skor igen. Jag tror inte att det hade spelat någon roll.
Innan han blev behandlad andra gången så gick min equiterapeut igenom honom för jag hoppades så innerligt att hon skulle hitta nått i bog/manke eller så. Men inget... :(
För vet. var övertygad om att hbf inte var orsaken till inflamationerna i hovled, kotled och carpus. Tyvärr ändrade han ju åsikt efter tre behandlingar utan NÅTT resultat. Hästen hade snarare blivit värre.

Jag tycker hur som helst att du ska försöka få fatt på en ET sm kan gå igenom hästen grundligt för att se om det finns nått annat som kan orsaka hältan.

Min häst hade ju dessutom en fraktur på sitt förbenade (förbannade?! :smirk: )hovbrosk. Men annars var han HELT ren och fin i sina leder. Bara inte OM hade varit... :cool:

Jag hoppas att allt löser sig och att din häst blir frisk!!!
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Jag hoppas också verkligen att ET hittar nåt. Det hade man väl aldrig trott att man skulle hoppas?:smirk: :cry:
Ibland undrar man varför man har häst öht, när allt bara krånglar. Men, de ljusa stunderna överväger de mörka antar jag.

Ska som sagt på ÅB i slutet på januari, fjärde besöket blir det då.

När bestämde ni er för att inte försöka längre? Känns ju som att om man bara väntar en månad till...o en månad till...o en månad till. När går gränsen egentligen? Suck
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

sasucatu skrev:
När bestämde ni er för att inte försöka längre? Känns ju som att om man bara väntar en månad till...o en månad till...o en månad till. När går gränsen egentligen? Suck

Det där är ju jättesvårt men har han inte blivit markant bättre efter 3-4 behandlingar så kommer han kanske inte att bli så mycket bättre så då kan man nog kanske inte göra mer än att ge upp...
Men där måste väl en veterinär kunna råda dig?
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Jo. Men veterinären som behandlat honom säger så olika. Innan tredje behandlingen sa hon att om han inte blir bra nu så får vi se, sen när han inte blivit ett dugg bättre så sa hon att han ännu är ung o att vi inte ska ge upp än...:(
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Men efter 3 behandlingar SKA han vara bättre enligt mina erfarenheter.... Så håll tummarna HÅRT!!!!!:crazy:
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

håller jag hårdare så lossnar dom.:( fast det är det värt
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Min islänning fick kotledsinflammation i somras. Veterinären sa att han först skulle vila tre veckor, sedan skulle han öppna för att kolla i leden vart inflammationen var, sedan sprutas och vila länge.

Jag har dock en equiterapeut som jag har stort förtroende för, i och med tidigare erfarenheter. Han fick kolla min häst och han fann en sträckning i bogen och hästen därav hade fått kotledsinflammation. Min häst blev bra ganska så snart efter equiteraputens behandling och genom den efterbehandling som jag själv kunde utföra.

Jag är såå tacksam att jag inte gjorde som veterinären sa. Eftersom sträckningen i bogen påverkat benen, så skulle hästen antagligen inte ha blivit så mycket bättre av att sprutas/behandlas av veterinären.
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Öppna leden?:eek: Hjälp. Tur att ni slapp det o att er kuse blev bra!
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Tänkte bara meddela att pållen vart in på ÅB idag. O hör o häpna, han var haltfri!:bump:

I augusti upptäcktes hbf + hov o kotledsinflammation. PG slogs på o vila sattes in. Efter tre sprutningar i lederna utan minsta förbättring började ju som sagt hoppet dala. Tog av skorna för ca 5 veckor sedan o då började han gå bättre. I samma veva började vi massera honom ordentligt i bogpartiet då hovslagaren upptäckte en massa spännningar o knutor. O nu var han haltfri! Tjoho!:rofl:

Ska ändå ta ut en ET för att riktigt mujka upp honom, o så ska han börja promeneras. Vi ska testa ha honom barfota nu eftersom han blev så mkt bättre av det!

Var bara tvungen att skriva av mig ;)
 
välkommen till gänget

som märkt det positiva med barfota :love:
Min häst har också blivit bättre sedan han är verkad på vilhästmetodens sätt. av Ol och hans elever
www.harmonyhorse.se

Min häst hade dock inte skor, tack gode gud :devil:
Men var verkad fel av hovslagare och fick sprickor på sprickor och till slut hade han också lamellrandsutvidgining.
Av hovis fick jag veta att han måste ha skor och heltäckande sulor pga av för tunna sulor, av vet att han absolut måcte skos pga av samma anledning, han kommer ha hovbölder säkerligen jämnt sa de :crazy:

Nu ett halvår senare, oömm på de flesta underlag,inga sprickor och nästan utläkt lamellrandsutvidgning. Och vet ni, inte en enda hovböld :confused:

:rofl: :rofl: :bump: :bump: :banana: :banana:
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Åh, vad roligt!!! Jättegrattis! Verkligen! :bump: :bump:
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

tack tack :rofl: Nu återstår bara att se om han håller för ridning. Men vi ska ta det super mega jätte lugnt med honom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 229
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 331
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·
L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
1 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp