Bukefalos 28 år!

Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

sasucatu

Trådstartare
Japp, så ligger det till. Hovbroskförbening på båda fra. Hovleds+kotledsinflamation på ena fram.

Fråga:

Hur många gånger har ni varit tvugna att behandla er häst för kot el hovledsinflammation innan de blivit friska?

Pållen är inne på tredje sprutan nu... :cry:
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Min Ponny sprutades två gånger i knät och en gång i kotan innan hon blev bra, såhär i efterhand så tror iaf jag att det hade räckt att behandla kotan och inte knät. :smirk:

Å andra sidan så visade hon nästan ingen hälta alls, reagerade inte på böjprov utan man såg en liten, liten hälta på böjt spår. Så 0,5 grads hälta. Så det var ingen allvarlig hälta.

Hoppas iaf det löser sig med din pålle!
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Det låter allt för likt min häst förutom att han har ytterligare en inflammation (carpus)i samma ben.
Han har sprutats två gånger utan resultat.

Har din häst reagerat alls?
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Min häst hade hov- och kotledsinflammation på ena fram. Hon är sprutad fyra gånger och har vilat i ett år, och är nu ohalt.
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Nej, inte alls :( Man blir ju lite pessimistisk, o så det här med hovbroskförbeningen också... Men men, tredje gången gillt heter det ju.
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Ok, fungerar h*n som ridhäst nu eller?
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Gå in på www.friskahovar.se å läs. Ser det intressant ut så kontakta Ove Lind å lyssna på vad han säger.. ganska intressant.
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Det var två veckor sen, så jag försöker försiktigt skritta igång henne. Hon är dessutom dräktig i sjätte månaden, så jag har inga ambitioner att få upp henne i normal kondition på ett tag.
Men hon går rent!!!
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

För min häst blev det ingen tredje gång så jag hoppas att du har bättre tur!!

*håller tummarna*
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Vad hände o varför? Hur gammal var din häst?
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Jag har haft en islänning med samma problem.Hovled,kotled,hasled sprutade och behandlade i tre års tid men fick till slut avliva honom då det aldrig blev riktigt bra. Risken är väldigt stor att det blir kroniskt när man som jag har ett kallblod.Eftersom dom oftast är mer smärttålig än tex varmblod.Nu hoppas jag att du har mer tur än mej.Vad är din häst för ras och hur gammal är den?
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Det är en 6 år gammal newforest valack. han är tidigare i år opererad för osteochondros. Stackars :cry:

Inte är väl kallblod mer smärttåliga? det är väl lite från individ till individ. Eller vad vet jag.
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Vanligtvis en gång, mesta var tre ggr, men den ponnyn fick tyvärr sedan avlivas för inflammationen blev kronisk.
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Han är 10 år nu. Och kommer inte att bli äldre. :(
För ett halvår sedan så blev han halt på ena frambenet (trodde först det var ehrlichian som var orsaken). Vi röntgade runt om och då upptäcktes hbf-båda fram med en fraktur på ena brosket. Vet. trodde inte att det var därför hästen var halt och han behandlades i hovled, kotled och carpus.
Inget hände utan hästen fortsatte att vara nästintill lika halt. Så det blev en behandling till med samma resultat... dvs ingenting.
Vi var in i veckan och fick det slutliga beskedet, att han förmodligen aldrig kommer att bli bra så vet. skrev papprena. Han kunde inte heller säga säkert att det var hovbrosket som var orsaken...

Men jag hoppas att du inte har lika stor otur som jag och att du orkar kämpa vidare med din häst.
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Voj voj :cry: Hoppas verkligen inte att det händer med min (mammas) häst.
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Tänkte väcka upp den här tråden igen då hästen ännu är halt. Är intresserad av vilken typ av skor eller icke skor ni haft på er hbf hästar. Vi har nu testat att ta av skorna medans han bara strosar ihagen och ska sätta på dom igen (pg) den dagen man kan börja rida igen, för den dagen SKA komma :( :cry: :crazy:

Veterinären menade på att blodcirkulationen skulle öka i hoven utan sko o därmed påskynda (el iaf inte avsakta)läkningen av inflammationerna i hovleden o kotleden. Hovslagaren sa att vi kunde ta bort skorna men menade på att hoven är så "låst" iomed hbf att det egenligen inte spelar ngn roll för blodcirkulationen om han har skor eller ej. Vad anser ni?
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Min häst har benpålagringar i sina kotleder och därmed även inflammationer, samtidigt upptäcktes grov hovbroskförbening.Hon blev dock efter tre sprutningar och en skrittmånad ren på böjprov men det återstår en markering på volt som inte verkar vilja gå bort, hon är nu i gång igen och får gå så länge hon inte blir mer halt då får hon tyvärr somna in då jag tycker att utsikterna ser för dåliga ut.. Hon har dessutom bronkit och exem..

Angående skor så är det bara pg som funkar till 100 % vad gällande som sjukbeslag,ingen annan sko eller verkning kan ersätta detta beslag, trots detta så funkar inte det på alla hästar tyvärr.
Och har man en gång börjat ha pg bör man fortsätta med det eftersom om man tar av skorna och låter hästen vara barfot så kan dom snabbt bli sämre eftersom då hovarna ställt om sig till pg, och risken är då att hästen inte blir bättre trots att du skor på igen. Detta oavsett om hästen går i hage eller rids..
Det beror väl iof hur mycket hovbroskförbening hästen har och hur mycket den påverkar hästen kan jag tro.
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Fantasi skrev:
Och har man en gång börjat ha pg bör man fortsätta med det eftersom om man tar av skorna och låter hästen vara barfot så kan dom snabbt bli sämre eftersom då hovarna ställt om sig till pg, och risken är då att hästen inte blir bättre trots att du skor på igen.

Tack för ditt svar! Ingen kritik, men en undran...

Var har du lärt dig det jag citerat från ditt tidigare inlägg? Alltså, borde inte hoven reagera likdant då från att ha varit van vid vanliga skor om man slår på pg?
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

Ska jag vara ärlig kan jag inte ordagrant redogöra för varför det är värre att sko av och sko på igen i stället för att sko av och sko på.
Det har väl dels med den ökade stötdämpningen att göra kan jag tro, att benen och hovar har ställt om sig till en bättre stötdämpning och därmed reagerar då den försvinner igen.
Och sen kan jag anta att då man pg slår hästen så låser man hovfunktionen oxå, då man sen tar av skorna så försöker hovmekanismen att funka men kan av naturliga skäl inte göra det pga skadan och istället blir det slitningar/smärta i hoven.

Jag vet inte, skall försöka komma ihåg att få detta redogort för mig ordentligt nästa gång jag pratar med hovis!:idea:

Det är två hovslagare som sagt detta, två helt oberoende så jag tror nog det ligger något i vad dom sagt men som sagt jag skall försöka reda ut det mer..;)
 
Sv: Hovled, kotledsinflammation + hovbroskförbening

alltså blir det en snabbare och kanske värre reaktion än om den kommer "naturligt" smygande.. om du förstår hur jag menar..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 223
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 329
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·
L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
1 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp