Hovledsinflammation

ztsu

Trådstartare
Har ett 16-årigt sto som i lördags morse var halt på vänster fram vid utsläpp. Hon var inte varm, inte svullen och inte öm i varken ben, bog eller hov (och utan puls). Det syntes under dagen inget i skritt, men extremt tydligt i trav. Det behövdes bara två steg trav i linan på gårdsplan för att se att hon var rejält halt. Igår fick hon vila, vi tog bara en lite kortare promenad för hand. Idag när jag kom till stallet hängde jag lite med henne i hagen, vi lekte följa John och hon följde som vanligt glatt efter mig. När vi gjort det en stund sprang jag lite, och hon efter, för att se hur det såg ut och jag såg ingenting konstigt. En av tjejerna i stallet som tittade på oss tyckte dock att det såg orent ut. Efter en promenad för hand longerade jag igen och även denna gång behövdes inte mer än två steg.

Min tanke var från början att hon överansträngt sig och har träningsvärk eller liknande då hon hoppat lite mer än vanligt senaste veckorna. När jag läser här på Buke och på Google blir jag dock mer och mer fundersam kring detta med hovledsinflammation. Vid både senaste hopptävlingen (förra helgen, för en vecka sedan) och på hoppträningen i torsdags har hon gått genom flera hinder. Jag sa till min medryttare när jag tittade på filmerna från tävlingen att det ser ut som att hon inte vill hoppa av, men det ligger inte för henne att stanna och därför gick hon helt sonika igenom hindret. Tre gånger. Det är verkligen inte likt henne.

I övrigt har hon känts finare än någonsin den senaste tiden. Pigg och glad, och så fin och mjuk i ridningen. Jag skall ringa VET imorgon och rådfråga, kanske lika bra att åka in till klinik med en gång? Hur länge väntar ni vid hältor? Usch, jag sliter mitt hår. :(

Vad har ni för erfarenheter av hovledsinflammationer, och hur såg symptomen ut?
 
Sv: Hovledsinflammation

Min har behandlats tre gånger nu för hovledsinflammationer på båda fram och inflammerade bakknän (dock bara två behandlingar där). Skälet är troligen förändringar i strålbenen och troligen har han gått med inflammationerna ett tag innan smärtan blev akut. Symptomen har varit snubblighet, ovilja att lyfta framben vid verkning och stretchning, ovilja att hoppa, ovilja att gå i höger varv och (vilket gjorde att poletten trillade ner och jag åkte till klinik) bockningar vid ridning.
 
Sv: Hovledsinflammation

Min blev jättehalt på en sekund så det var nog en vrickning. Tog en vecka innan han kom in till klinik då han inte blev bättre av vilan, hovledsinflammation kom vi fram genom bedövning av olika leder.
 
Sv: Hovledsinflammation

Vad har ni för erfarenheter av hovledsinflammationer, och hur såg symptomen ut?

Hovledsinflammation är för dagen ett lika missbrukat trauma som som benämningen strålbens hälta en gång i tiden varit.

Mycket sällan finner man det primära traumat i själva hovleden precis som tidigare i själva strålbenet utan mera vanligt är att områden mer eller mindre involverade i närområdet varit den primära utlösande hällt relaterade orsaken.

När det gäller begreppet hovledsinflammation så är det betydligt mera vanligt att den utlösande faktorn berott på en vrickning där leden blivit involverad eller att något av hovbenets sidoligament skadats.

Som någon även nämnde så är det inte helt ovanligt att man ser sig "blind " på frambenen och främst då vill påskina hovledsinflammation när det primära skadan i verkligheten befinner sig en bra bit längre bak och ger ett sekundärt skeende på frambenen.

Ett typexempel på att den primära skadan sitter bak är återkommande behandlingar i frambenen.

Det hela är ganska logiskt bara man lär sig tänka logiskt.
 
Sv: Hovledsinflammation

Boka tid på klinik, det är bortkastade pengar att ta ut en veterinär om inte denna kan köra UL och röntgen på plats.

Det kan vara mycket, men jag satsar inte främst på hovledsinflammation, utan statistiskt troligt är det kotledsinflammation. Håller med coari att det sällan är så att leden är primärorsaken, utan det är en sekundärhälta.

I ditt fall hade jag inte väntat utan bokat tid omgående.
 
Sv: Hovledsinflammation

Om nån av mina hästar är halta eller att jag känner att de inte är hundra i ridningen bokar jag tid pronto. I höstas innebar dett att tid bokades när jag skrittade av. I måndags var min andra halt på linan, bokade tid direkt och var på kliniken dagen efter. Ser ingen anledning att vänta?

Sällan hovledsinflammationer visar sig som en akut initial hälta. Dom brukar smyga sig på.
 
Sv: Hovledsinflammation

Nu har min häst inte haft hovledsinflammation men däremot kotledsinflammation. Han blev helt återställd efter en månads vila med metacam och så spruta dom lederna båda bak. Men sedan kan jag inte säga om han är 100% fri från det för det kan ju komma upp igen, när de väl har fått en inflammation brukar det kunna dyka upp fler gånger. :/
 
Sv: Hovledsinflammation

Tack för era svar. Vi var på kliniken idag. Tyvärr hittade de inte problemet, bara problemområdet. Det sitter någonstans nedanför kotan, men det var inget uppenbart. Tre scenarion; vrickning eller liknande, hovledsinflammation eller något precis nedanför kotan som syntes på röntgen men som de inte riktigt kunde säga vad det var. Nu blir det sjukhage i tre veckor och metacam i tio dagar så får vi se sen. Hoppas hoppas att det bara är en vrickning eller liknande.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
920
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 704
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 124
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp