Hovslagare som inte "fixar" till strålen vid skoning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MoonLady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 4 360
M

MoonLady

Min nya hovslagare vill inte skära bort överflödig stråle på min häst? Hon säger att det är bäst om det kan var kvar...

Jag tycker att det ser otroligt fult ut när den liksom har flutit iväg, dessutom luktar den illa så jag har själv varit där och "fixat" och tjärat...
Har aldrig tidigare hört någon som låter bli att skära bort från strålen! :confused: Någon som har några ideer om varför man INTE ska skära??? Och vad kan egentligen hända om man inte skär?

Sv: Hovslagare som inte "fixar" till strålen vid skoning?

Tror inte att min hovslagare skär i strålen - ska man verkligen göra det? Fult ser det väl inte ut om strålen får vara som den är (dvs. naturlig)?

Brukar dom göra det? Har för mig att hästen har lite stötdämpning där och att den ska aktiveras = bra för blodcirkulationen i benen?

flikar och "överflödigt" kan man rensa bort men annars ska man ju låta strålen vara så mycket i fred som möjligt..men jag antar att hovslagaren kollar så att det inte är dubbelstrålar mm som kan gömma strålröta....??

Vet inte varför man inte skulle göra det. Som du själv har märkt kan det ju bli lite geggigt och illaluktande om man inte gör det. Strålen växer hela tiden precis som hoven. Sen hur mycket som behöver tas bort varierar från häst till häst, men det gäller ju verkningen också. Strrålen är stötdämpande även om man skär rent den, man tar ju bara bort överflödet.

Om inte din hovslagare vill skära rent strålen kan du ju alltid göra det själv. Om du bara tar det allra yttersta och lösa flikar är det ingen fara. Du kan kanske be en annan hovslagare visa dig om inte din vill.

Som jag förstått det så tar bara hovslagare av strålen om det sitter löst eller om det är sjukt. Låter ju som om det behövts skäras ner lite till friskt strålhorn på din häst. Men regeln är att man inte tar bor från en stråle som hel och frisk.
Hälsning Maja

jag har då aldrig tidigare mött en hovslagare som inte skär från strålen...
Strålen ser fö f***vlig ut nu...har flutit iväg mot skons traktarmar så att jag inte kommer förbi med hovkratsen ens... :mad:

Kommer inte åt med min hovkniv eftersom skon är i vägen, annars hade jag fixat till den själv...

Jag har min pappa som hovslagare, han har gått flertal kurser och så. Han skär jämt bort överflödiga flikar på stålen när han skor. Liksom skär med kniven längs med stålen (dålig på att förklara). När jag jobbade i travstall gjorde dom oxå så där. Så jag förstår varför man inte ska göra det? :confused:

En utbildad hovslagare får lära sig att skära rent stråle och sula under sin utbildning, många gör dock inte detta pga. lathet.

Det samlas lätt bakterier om strålen inte skärs ren med strålröta och annat som följd.

Skär man inte rent tex. lamellranden och sedan lägger på en sko bildas lätt lamellröta som så småningom blir en hålvägg som i värsta fall leder till att man får avliva kraken (kan gå att fixa till genom att gipsa upp en helt ny hov... dyrt!)

Min sambo är hovslagare men obrukbar sedan länge pga ryggont. Den som verkar min häst är mycket duktig på att verka men en riktig slarver när det gäller annat så han får man ge en spark i häcken då och då (alternativt tvinga ut sambon att göra rent). ;)

Ta en vanlig kniv då men var försiktig.

Jo jag får väl ge min nya hovslagare en spark i häcken jag med! :devil:

Blev bara så förvånad när hon inte gjorde det!
Och så var argumenten så övertygande vid första skoningen...
Men nu ser strålarna hemska ut :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 559
Senast: Edla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 915
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 453
Senast: Marvin
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva lite om anorexi idag. Men först så vill jag säga tack till alla som har kommenterat saker och så och att jag vet att... 2
Svar
21
· Visningar
3 263
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka