Bukefalos 28 år!

Hovslagare?

Oj det var dyra priser! Jag betalar 500 för helskoning och 100-150 för enbart verkning. Är det verkligen rimligt med 300 för bara en verkning?!
 
Jag vet 4 hovslagare som tar 400 för en halvskoning och det är normalt.. :) Men det beror ju lite på vart i landet man bor.
 
Jag menade inte rimligt i betydelsen "betalar man så mkt" utan rimligt i betydelsen "är det rimligt att rekommendera så höga priser av Hovslagarförbundet"
 
Det är i högsta grad rimligt av dessa pengar kanske en 100-lapp (om det) hamnar i hovlagarens ficka, resten går till skatter transporter och andra omkostnader.

De som tar mycket lägre jobbar förmodligen svart.
 
Jag har lärt mig att ungefär hälften av priset går till skatter o likn.

Men antag att hovslagaren får en hundralapp för en verkning efter skatter. Det tar MAX en halvtimme för min vanlige hovis som känner hästen och vet hans problem att verka runt om = timlön på 200kr.
Får han hälften dvs 150 och tar 20 min på sig så blir det 450kr i timmen. Det är väl ändå väldigt välbetalt?

Visserligen så kommer även reskostnader/tider in i beräkningen men till mig kör han inte nån vidare omväg.

En gång anlitade jag en utbildad hovis som tog 200 för 5 min jobb = klippa av lite på framhovarna och jämna till, mer behövdes inte. Det tyckte jag var lite förmätet, speciellt som han var i stallet för tre andra hästar och tog min i farten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 541
Senast: Askur2017
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp