Det talas om brist på hovslagare, brist på praktiskt kunnande m.m. Var inne och tittade litet på hovslagareutbildningen i Flyinge och såg att i deras kursplan är 16-23 veckor hovkunskap eller vad vi skall kalla det för. Hur stor andel av denna tid som till att börja med är schemalagd framgår inte, men framför allt framgår inte hur stor del av tiden som är teori (dvs anatomi m.m) och hur stor del som är praktiska övningar.
Utbildningen är vad jag förstår ett-årig och därefter ett års praktisering under mentorskap av utbildad hovslagare.
Letade med sedan vidare till danska hovslagareutbildningen och uppfattade den som universitetsutbildning, till skillnad från i Sverige då den går som vuxenutbildning. Har tidigare hört att även den engelska utbildningen är helt skild från den svenska.
Någon som vet skillnaderna mellan de olika utbildningarna, nivåer etc?
Jag tycker det är skrämmande om man skall lära in hästens rörelseapparat, sjukdomar m.m. samt praktik på i bästa fall en termins studier.
Jag börjar nu förstå varför jag tycker många hovisar som jag stött på inte är så kunniga teoretiskt
. Och om de då dessutom skall lära sig genom learning by doing så blir jag mörkrädd
Utbildningen är vad jag förstår ett-årig och därefter ett års praktisering under mentorskap av utbildad hovslagare.
Letade med sedan vidare till danska hovslagareutbildningen och uppfattade den som universitetsutbildning, till skillnad från i Sverige då den går som vuxenutbildning. Har tidigare hört att även den engelska utbildningen är helt skild från den svenska.
Någon som vet skillnaderna mellan de olika utbildningarna, nivåer etc?
Jag tycker det är skrämmande om man skall lära in hästens rörelseapparat, sjukdomar m.m. samt praktik på i bästa fall en termins studier.
Jag börjar nu förstå varför jag tycker många hovisar som jag stött på inte är så kunniga teoretiskt