Hovslagarutbildning

devere

Trådstartare
Det talas om brist på hovslagare, brist på praktiskt kunnande m.m. Var inne och tittade litet på hovslagareutbildningen i Flyinge och såg att i deras kursplan är 16-23 veckor hovkunskap eller vad vi skall kalla det för. Hur stor andel av denna tid som till att börja med är schemalagd framgår inte, men framför allt framgår inte hur stor del av tiden som är teori (dvs anatomi m.m) och hur stor del som är praktiska övningar.

Utbildningen är vad jag förstår ett-årig och därefter ett års praktisering under mentorskap av utbildad hovslagare.

Letade med sedan vidare till danska hovslagareutbildningen och uppfattade den som universitetsutbildning, till skillnad från i Sverige då den går som vuxenutbildning. Har tidigare hört att även den engelska utbildningen är helt skild från den svenska.

Någon som vet skillnaderna mellan de olika utbildningarna, nivåer etc?

Jag tycker det är skrämmande om man skall lära in hästens rörelseapparat, sjukdomar m.m. samt praktik på i bästa fall en termins studier.

Jag börjar nu förstå varför jag tycker många hovisar som jag stött på inte är så kunniga teoretiskt:). Och om de då dessutom skall lära sig genom learning by doing så blir jag mörkrädd:)

Sv: Hovslagarutbildning

Nu är ju den här utbildningen endast sk grundutbildning, på det ska man sedan läsa fortbildningsblocken.

Block 1 Anatomi, grund och fördjupning.
Block 2 Balansering, grund och fördjupning.
Block 3 Fölkorrigering.
Block 4 Hovreparationer
Block 5 Hovsjukdomar

Sedan examen på allt ihop

Läs mer här.

http://www.hovslagarforeningen.nu/Default.asp?path=24156,24162,24163&pageid=35206

Idag krävs samtliga fortbildningsblock och examen från dem för att bli av JBV godkänd hovslagare.

Ja, jag har läst:) 10 dagars fortbildning och examen på detta.

Förhoppningsvis finns det mer bakom än tio dagars studier.

Tyvärr finns det endast en hovslagare i mitt län som har gått fortbildningsblocken, i alla fall av hovslagareföreningens hemsida att döma.
De som jag vet arbetar på kliniker runt i kring här har alltså inte ens fortbildningsblock enligt ovanstående hemsida.

Men vad jag ffa var ute efter var att jämföra de svenska utbildningarna med övriga europeiska.

Vad har du fått i från att det handlar om 10 dagar bara, den blir betydligt längre än så då själva blocket endast är till för handledning och resten får man själv plugga in för att klara sin examen.

Som jag skrev så står det endast tio dagar, men jag skrev också, om Du läser ordentligt, att förhoppningsvis finns det mer som inte framgår av hemsidan. Efter att ha varit inne på SLUs sida tolkar jag, men jag kan ha fel, att fortbildningsblocken är någon form av uppdragsutbildning som görs på uppdrag av hovslagareföreningen.

Men eftersom Du uppenbarligen är insatt i blocken så kan Du väl beskriva hur många poängs studier de motsvarar, kanske har Du till och med litteraturlistor.

Vad jag också skrev var att jag var och fortfarande är intresserad av hur den svenska utbildningen är jämfört med övriga Europa. Eftersom Du tydligen är insatt så kan Du väl beskriva även detta, om Du kan förstås.

Senast ändrad:

Det talas om brist på hovslagare, brist på praktiskt kunnande m.m. Var inne och tittade litet på hovslagareutbildningen i Flyinge och såg att i deras kursplan är 16-23 veckor hovkunskap eller vad vi skall kalla det för. Hur stor andel av denna tid som till att börja med är schemalagd framgår inte, men framför allt framgår inte hur stor del av tiden som är teori (dvs anatomi m.m) och hur stor del som är praktiska övningar.

Utbildningen är vad jag förstår ett-årig och därefter ett års praktisering under mentorskap av utbildad hovslagare.

Letade med sedan vidare till danska hovslagareutbildningen och uppfattade den som universitetsutbildning, till skillnad från i Sverige då den går som vuxenutbildning. Har tidigare hört att även den engelska utbildningen är helt skild från den svenska.

Någon som vet skillnaderna mellan de olika utbildningarna, nivåer etc?

Jag tycker det är skrämmande om man skall lära in hästens rörelseapparat, sjukdomar m.m. samt praktik på i bästa fall en termins studier.

Jag börjar nu förstå varför jag tycker många hovisar som jag stött på inte är så kunniga teoretiskt:). Och om de då dessutom skall lära sig genom learning by doing så blir jag mörkrädd:)

Flyinge har bara 2 alternativ, antingen lägga ner den eller omstrukturera en ny utbildningsplan.

Flyinges utbildning är en av dom utbildningar som för dagen sitter i fällan och den fällan har dom själva satt sig i.. Trist att dom även svärtar ner Flyinges tidigare "så goda rykte".

Tyvärr finns det endast en hovslagare i mitt län som har gått fortbildningsblocken, i alla fall av hovslagareföreningens hemsida att döma.
De som jag vet arbetar på kliniker runt i kring här har alltså inte ens fortbildningsblock enligt ovanstående hemsida.

Fortbildningsblock eller inte ska du inte hänga upp dig så mkt på när det gäller klinikhovslagare. Det viktiga är att en klinikhovslagare är av Jordbruksverket titulerad Godkänd hovslagare. I annat fall är det väldigt svårt att på en klinik stå och utföra sjukbeslag samt arbeta med kroniska eller akuta hovsjukdomar utan att begå ett lagbrott. Det går att kringgå det men då gäller att man innehar reel kompetens samt konstant en veterinärs övervakning och med det menas en veterinär som inte är längre bort än en armslängd.

Tror du på fullaste allvar att detta sker irl för dagen??

:) Gissa själv:)

När jag pratade med Jordbruksverket i förra veckan visade det sig att det inte fanns någon som var godkänd av dem i "mitt" län, eller att de hade några ansökningar från någon i länet.

Men kollade Er sida och hittade då en som hade alla fortbildningsblock, en säger en.

Vore det inte något för hovslagare att ha utbildningen tillsammans med veterinärer, ex vis ett grundår som är gemensamt och sedan går var och en vidare till sin utbildning.

Är det inte så att utbildningen är universitetsutbildning i vissa andra länder? Och väsentligt längre i och med detta?

Har också för mig att jag har hört att England har några specialregler men kommer inte ihåg vilka, vet Du?

Flyinge har bara 2 alternativ, antingen lägga ner den eller omstrukturera en ny utbildningsplan.

Flyinges utbildning är en av dom utbildningar som för dagen sitter i fällan och den fällan har dom själva satt sig i.. Trist att dom även svärtar ner Flyinges tidigare "så goda rykte".

Du vet ju vem jag är, och skulle faktiskt vilja veta mer om detta.
Om du vill, kan du väl skicka i väg ett pm med din Msn, så vi kan snacka lite ang vårat yrke och lite där kring?

Jag vill ta gesällbrevet, frågan är om jag pallar stressen.. :(
Är INTE stresstålig, utan står hellre med en livrädd hispig pålle och tar det lilla lugna utan att oroa mig över tiden.
(tänker på en av mina lärare som förklarade för mig med mycket hårda ord att jag valt fel yrke om jag inte var stresstålig... :grin:)

Då börjar vi igen eftersom jag har förstått att du inte har läst igenom vad varje block innebär. Och detta är nu KOPIERAT från föreningen hemsida. För att ingen ska missförstå. Nej jag är inte insatt, bara läskunnig.;)

1. Anatomi, grund och fördjupning.

Klara av att avgöra hästens benställningar, samt skilja den från, eller knyta den till ev. hovproblem. Ca 1 vecka före block 1 ska ni ha fått era kompendier. Det första blocket kan kännas ganska omfattande så det är bra att läsa in sig lite innan.

2. Balansering, grund och fördjupning.

Praktiskt block. Häst skall åtgärdas.
Omdöme och rekommendationer skall lämnas, skriftligt och muntligt, till instruktör och djurägare. Ni får lära er att se och bedöma resultatet av era åtgärder.

Häst kommer att skos på plats och muntlig redovisning inför instruktör om eventuella problem hästägaren bör tänka på.

3. Fölkorrigering.

Teori och praktik. Klara av hantering av föl, bedömning av benställning och ev. framtida problem samt ge råd till djurägaren. Kunna använda ortopediska metoder på hov (plast, skor), samt ha kunnighet om problematiken, verkan och biverkan. Repetition och fördjupning av benställningar generellt.

4. Hovreparationer

Teori och praktik. Kunna utföra hovåtgärder, beslagstillverkning samt fixeringsmetoder.

5. Hovsjukdomar

Teori och praktik. Kunna utföra hovåtgärder samt beslagstillverkning. Förevisning och träning av praktiskt vardagssmide.

6. Examen

1. Skriftlig hemtentamen med 5 st. fallbeskrivningar. Skrivtid 30 dagar.
2. Skoning av häst.
3. a) Tillverkning av sjukbeslag för hovbensfraktur.
b) Fixering av hovspricka.

Svar på hemtentamen erhålles inom 14 dagar. Praktiska provet tar en dag i anspråk och hålls på Önnestad naturbruksgymnasium utanför Kristianstad.

Tack snälla:):bow:

Hittade inte detta, utan bara block, pris och dagar osv. Det är nog inte bara min läskunnighet som behöver skärpas:).

Tänker inte ge mig in i en diskussionen om blockens innehåll då jag inte har kunskapen om vad de innehåller rent konkret, litteratur för utom kompendier etc.

Oaktat ovan så känns det som att det gäller att ha en hovslagare som brinner för sitt arbete, med engagemang och ständig förkovran och framför allt kunnig fysiologiskt (dvs inte bara tycker si och så).

Någon som vet hur utbildningarna är i Danmark och England?

Hör inte till tråden men har en fråga till coari.

coari undrar vad du tycker om Nordviks hovslagar skola?

Vet inte hur skara var eller hur flyinges är upplagd men gått på nordviks.

Kram

Om inte den danska utbildningen är ändrad så är det inte en universitetsutbildning även om vissa av utbildningsmodulerna gör i samarbete med djursjukhuset och veterinärutbildningen i Köpenhamn. Den har tidigare legat på gymnasienivå och är precis som du säger väldigt annorlunda upplagd, och är mycket länge än vår.

Men det man måste tänka på där är att i och med det är en gymnasieutbildning så läser dom också väldigt många av grundskoleämnena under denna tid. Och att deras två första moduler läses samtidigt med övriga plåtslagaryrkenasinriktningar, så dom är bara inne på verkstad inte arbete med häst. Men i slutändan så får dom en högre sjukdomskompetens i och med samarbetet med djursjukhuset, och dom får mer praktik ute hos handledare.

/Camilla

Såvitt jag har förstått så ingår praktik med handledare också, så man är ju långt ifrån utbildad bara för att man gått utbildningen. Min hovis gick i praktik 12 månader innan han fick sko själv.

Tack för alla svar:bow:

Hittade litteraturlista på den engelska, superbra. Någon som vet vad de svenska hovslagarna läser på fortbildningen?

Det jag var ute och for efter när det gäller England var just detta att ingen som inte är utbildad får sko en häst. Verkar som vi är på väg dit och det är väl av godo.

Gillar den danska idén med samarbete veterinär/hovslagare/djursjukhus. Gissar att hovslagare/djursjukhus var så även i Sverige på Skara-tiden, och borde väl vara så även på Flyinge?

Jag hoppas verkligen att den nya lagen bara är början och att vi får se en allmän uppgradering av utbildning och hovslagares kompetens redan i grundutbildning.

Ehhh...skulle du kunna utveckla detta...Vilken fälla är det? Vad är det för fel på strukturen? Lite nyfiken...

Såvitt jag har förstått så ingår praktik med handledare också, så man är ju långt ifrån utbildad bara för att man gått utbildningen. Min hovis gick i praktik 12 månader innan han fick sko själv.

Jag vet inte om du menade den danska, eller svenska utbildningen?

Men i båda två ingår det praktik med handledare, fast den danska har ganska mycket mer praktik.

/Camilla

Jag hörde nu att en lärling har fått gå 4 terminer i lära, så jag förmodar att det är skillnad nu och då. Min hovis har ju skott rätt länge nu, jag själv har haft honom i 17 år och innan dess skodde han till min arbetsgivare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka