Bukefalos 28 år!

Hovspricka - vad ska jag göra ?

I

Idrus

Hej, min häst har haft en hovspricka ett tag. Den leder uppifrån kronranden å ner. Den är inte tjock. försökt med allt känns det som nu. Vad ska jag göra ? Någon mer som har en häst som haft hovsprickor å dem har läkt ? och med vad ?

MVH Ida :confused:
 
Sv: Hovspricka - vad ska jag göra ?

kontakta hovslagare !
 
Sv: Hovspricka - vad ska jag göra ?

Min häst har en STOR hovspricka på en framhov. Den ser nästan ut som en klöv...:( Var bättre ett tag,sen gick hon tyvärr upp för mkt på betet i somras så då blev den värre,så nu är hon ihopnitad och skodd med skor med sidokappor. Ger henne enzion zom tillskott och tycker det hjälper faktiskt. Har prövat "allt" känns det som och enzion är det enda som gett nåt resultat. Det är dyrt,men värt varenda krona!
 
Sv: Hovspricka - vad ska jag göra ?

Hästen jag höll på med förut hade problem med sprickor på sina två ljusa hovar. Vi smörjde kronränderna (heter det så, precis där hoven börjar?) med torskleverolja varje dag. Hovarna som växte ut blev mycket finare!
 
Sv: Hovspricka - vad ska jag göra ?

Har samma problem med min häst....Har använt skor i olika varianter, barfota och nitat ihop. Det går upp och ner men inget har blivit riktigt bra...Efter den torra sommaren som var så tycker jag att sprickan blivit mer påtaglig. Hoven behöver ju fukt så jag badade honom i vatten för att det inte skulle spricka upp av den anledningen....Hovis säger att han troligen blivit trampad i kronranden vid tidig ålder och att det är därför det växer ut skadad och ömtåligt hovmaterial precis där! Hovmaterial? Ja ni vet vad jag menar! Är oxå nyfiken på fler lösningar.....

Ett litet p.s när jag skott honom så har det inte blivit bättre...kan säga att det blivit varken från eller till....
 
Sv: Hovspricka - vad ska jag göra ?

Prova att smörj hovarna med fett under den kalla perioden.
Jag har tidigare haft problem sommartid med torra hovar, men gjorde som ovan en vinter.

Å vilken skillnad. Det är det som vuxit ut då som är torrt o skört på sommaren.
Smörjer ändå ibland på sommaren för att bibehålla fukten när det är torrt.
 
Sv: Hovspricka - vad ska jag göra ?

Det gäller att hovslagaren verkar hoven så att belastningen mot marken blir så liten som möjligt på varsin sida av sprickan. Spänningen mellan sidorna ska avlastas. Sedan måste man ha på en sko för att säkra avlastningen. Min hovslagare har trollat bort sprickor som stått i flera år på så vis. HH
 
Sv: Hovspricka - vad ska jag göra ?

Om man får en spricka uppeifrån och ner beror det på spänningar i hovväggen, dvs att hästen belastar hovväggen för mycket.
Hovslagaren ska verka ner väggen så att belastningen och spänningen försvinner, så försvinner också sprickan.

Har en (oskodd!) häst som har levt i åratal med sprickor på bägge framhovarna men de försvann direkt när jag bytte hovslagare!
 
Sv: Hovspricka - vad ska jag göra ?

Våran ardenner har haft en spricka jätte länge. Vi ger biotin och raspar hoven ofta. Raspar även rakt över hoven så sprickan ej går uppåt.
 
Sv: Hovspricka - vad ska jag göra ?


Min pålle fick under den torra sommaren som varit sprickor i alla hovar utom den som haft en tappsko på. Hon stod konvalecent så jag henne gå utan sko i en och en halv månad. Så jag vill påstå att det är tvärt om mot vad du säger.

Det kan kanske vara skillnad på om sprickan börjar vid kronranden eller om den börjar nerifrån. "Mina" började uppifrån.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
790
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp