Hovspricka

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare claraB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 6 578
Sv: Hovspricka

Och det som håller en hovspricka i chack bäst borde vara att hålla igång cirkulationen i hoven så den växer, dvs rörelse, samt verka ofta så den aldrig hinner "flexa ut" och spricka vidare.
Mvh Höstmåne

Ja men sen får man tänka på att inte belast hoven för mycket eftersom att sprickan då kan vidga sig av trycket/Belastningen som sker.

Till TS. Så länge inte sprickan blir värre så räcker det nog med att du då och då raspar horisontellt där sprckan börjar. Men blir det värre så kan ni nita den fär att hålla den i chack.

Sv: Hovspricka

En hovspricka kan aldrig "läka ihop" eller "bli behandlad". Det är ju död hud, hovkapseln som har gått sönder. Samma sak som din nagel. Det man kan göra är ju att dels förhindra att den spricker upp ännu mera, samt att ta reda på varför den spruckit och förebygga det. Sprickan kommer ju inte försvinna förrän hoven har växt ut såpass mycket. Själv är jag barfota-förespråkare och kan bara bidra med min egen erfarenhet ifrån att min häst fick en hovspricka en gång då jag var slarvig med att verka tillräckligt ofta. Men om du nu har skor och hovslagare så borde din hovslagare veta vad han ska göra åt det. Och det som håller en hovspricka i chack bäst borde vara att hålla igång cirkulationen i hoven så den växer, dvs rörelse, samt verka ofta så den aldrig hinner "flexa ut" och spricka vidare.
Mvh Höstmåne

Kul skrivet fast inte särskilt faktagrundat eller informat,,,

Fråga: Går du på dina naglar och anser du att hornkapseln är död vävnad ??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 250
Hästvård Hej! Har idag fått ett Livintyg som inte stämmer överens med hur förloppen med skador sett ut. Veterinären har, utan att jag fått se...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Freazer
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
29
· Visningar
2 347
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Det här med muskelskador...