Hovspricka

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare claraB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 6 578
C

claraB

Hej!

Min tjej har fått en hovspricka vänster fram. Ganska stor, men inte hela vägen upp. Vad gör man för att behandla hovsprickor?

Sv: Hovspricka

Nåt du kan göra är att raspa ett horisontellt jack ovanför hovsprickan för att förhindra att den blir änu längre.
Men jag kan inte säga att det brukar funka för mig, min häst har nog jordens sämsta framhovar...
Men det är väl alltid värt ett försök.

Fotbad :D
Låt hästen stå med fram fötterna i vattenhinkar i c:a 5-10min varje dag för att få tillbaka fukten i hovarna.
Men använd INTE hovfett eller olja eller liknande, de blir bara värre!

När min häst hade en hovspricka ringde vi till vetrinärnen som vi fick ett recept av som vi skulle smörja in hovarna med så hovsprickan läkte... det hjälpte men ja kommer funken inte ihåg vad det heter:-S
men i alla fall fick hon även biotin i maten samtidigt...

ring och prata med din hovslagare också!
Är hästen skodd? om inte så kanske den måste skos fram för att få ihop sprickan.
Och så kanske h*n plasta foten

Nåt du kan göra är att raspa ett horisontellt jack ovanför hovsprickan för att förhindra att den blir änu längre.
Men jag kan inte säga att det brukar funka för mig, min häst har nog jordens sämsta framhovar...
Men det är väl alltid värt ett försök.

Det har hovslagaren gjort :)

Låt hästen stå med fram fötterna i vattenhinkar i c:a 5-10min varje dag för att få tillbaka fukten i hovarna.

Hjälper det att låta hovarna stå i vatten? Det känns ju som att det skulle torka ut dom istället :confused:

När min häst hade en hovspricka ringde vi till vetrinärnen som vi fick ett recept av som vi skulle smörja in hovarna med så hovsprickan läkte... det hjälpte men ja kommer funken inte ihåg vad det heter:-S
men i alla fall fick hon även biotin i maten samtidigt...

Haha okej:P tack ändå :)
Biotin? vad är det?

ring och prata med din hovslagare också!
Är hästen skodd? om inte så kanske den måste skos fram för att få ihop sprickan.
Och så kanske h*n plasta foten

Hästen är skodd med typ en specialsko som "håller ihop" hoven typ :confused: svårt att förklara:P

Jag blir alltid lika förvånad då folk har noll intresse i vad hovslagaren gör med hästens fötter, eller villka skor dom sätter på dom.

Jag blir alltid lika förvånad då folk har noll intresse i vad hovslagaren gör med hästens fötter, eller villka skor dom sätter på dom.

Ursäkta?
Det är klart att jag har ett intresse om vad min hovslagare gör med min hästs hovar. Anledningen till att jag inte vet vad skon heter är att jag inte var med när hon blev skodd, eftersom att jag gick i skolan då och min pappa var ute i stallet. Jag vet heller inte vad "pluppen" som brukar sitta frampå en sko heter, så jag kunde inte förklara skon så himla mycket. Jag tycker att det är himla dålig stil av dig att helt plötsligt komma med en sådan kommentar när du inte har någon aning om vad jag är för en människa och om hur jag tar hand om min häst. Om jag inte brydde mig, varför skulle jag då skapat denna tråd? Känns det bra att ge folk "nedåtpuffar" bara för att du kanske vet mer om hästskor än vad jag vet? Jag bad om hjälp, inte om nått dumt svar som bara visar att vissa människor verkligen inte kan hjälpa andra utan att tracka ner på dem.

Nej de torkar inte ut utan fötterna suger upp fukten på undersidan av hoven för att sen fukta hel hoven innifrån!
Till skillnad från hovfett som stänger ute den naturliga fukten (regnvatten dagg m.m.) så att hoven torkar ut

Nej de torkar inte ut utan fötterna suger upp fukten på undersidan av hoven för att sen fukta hel hoven innifrån!
Till skillnad från hovfett som stänger ute den naturliga fukten (regnvatten dagg m.m.) så att hoven torkar ut

Okej! Tack :bow: Det ska testas idag :D

biotin förstärker hästens hovar finns att köpa på te:x h**ks där jag köpte det.. gå in o kolla!

Lånar lite om det är ok :D

har försökt med olja ett bra tag o det har inte blivit bättre på våran tös hovar.. fick höra att det skulle hjälpa men fler o fler säger motsattsen :confused:

Det där med fotbad lät intressant! Nått lättare sätt om hästen absolut inte kommer att klara av att stå i fotbad?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 250
Hästvård Hej! Har idag fått ett Livintyg som inte stämmer överens med hur förloppen med skador sett ut. Veterinären har, utan att jag fått se...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Freazer
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
29
· Visningar
2 347
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka