Hovvården i andra länder?

Absolut! Spanien har dock ett långt sämre djurskydd i många av regionerna än vad Sverige har så jag tror nog att du har fler illa skött djur där, hästar inkluderat.

Men det var mest en parentes egentligen.

Jag vet :)
Men det blir ändå så svårt att generalisera och jag tycker man gör klokt i att akta sig för det, därav min reflektion.
Jag kan tex redogöra för hur mycket inkompetent skodda hästar som helst även i Sverige. Inkl hästägare som självvalt väljer att anlita hovslagare som skor för att det är billigt . Även en hel del ”tävlingsryttare” på hobbynivå här, har ibland otroligt undermålig skoning på sina hästar, utan att de förstår det.

Hästar i Spanien, etc hos kunniga ägare har oftast väldigt bra skoning - oavsett specifikt land.
 
Senast ändrad:
Om det är den av jbv godkända hovslagaren som ser till att hästen ser hemsk ut då?

Jag tror det finns bra och dåliga hovslagare överallt, både i och utanför Sveriges gränser. Jag har själv haft oturen att hitta flera dåliga (varav en från Tyskland som skulle vara "såååå bra"... Nu sitter jag med en häst som kanske aldrig pallar mer än skrittpromenader delvis pga av den hovslagaren...)

Hovslagare godkända av jordbruksverket har anmälningsplikt, om det är det du menar?
 
Jag har råkat ut för klåpare av alla dess slag. Tyvärr. Både ”icke-utbildade” och klinikhovslagare. I Sverige då. Jag har velat anmält flera av de men det är inte lönt fick jag berättat.
 
Om det är den av jbv godkända hovslagaren som ser till att hästen ser hemsk ut då?

Jag tror det finns bra och dåliga hovslagare överallt, både i och utanför Sveriges gränser. Jag har själv haft oturen att hitta flera dåliga (varav en från Tyskland som skulle vara "såååå bra"... Nu sitter jag med en häst som kanske aldrig pallar mer än skrittpromenader delvis pga av den hovslagaren...)
Jag svarade bara på frågan som ställdes, och det är ju så att jbv-godkända hovslagare har anmälningsplikt.

Om det i stället är den jbv-godkände hovslagaren som gör ett dåligt jobb, så tycker jag väl lämpligen att man som hästägare anmäler hovslagaren till jordbruksverket?
 
Jag haller med @mackan att det finns bra och daliga hovslagare overallt.
Jag hade bra hovslagare i Florida och South Carolina, lika val som har ... eller nar jag skodde min hast i Tennessee hittade jag en fantastisk hovslagare mitt ute i "ingenstans" i bergen.
Har i USA ar det dock stor skillnad mellan olika platser ... I Florida ar det valdigt ovanligt att sko hastar da marken ar mjuk sand overallt och de hastar som inte reser eller tavlar i typ hoppning inte behover skor. Dar ar det inte alltid latt att fa tag pa en riktigt bra hovslagare for svarskodda hastar. Sa vida man inte tar hasten till nagon av veterinarskolorna som ocksa utbildar hovslagare.
Har i Oregon ar det lermark och da somrarna alltid ar mycket torra ar det inte manga hastar som kan ga pa leran som blir som betong utan skor, utan nastan alla hastar skos under sommaren men inte under vintern.
Da min hast ar omfotad som fa och behover skor det minsta lilla marken blir hard, dessutom ar superkanslig och blir hysterisk om farriern inte ar superduktig, sa har jag viss erfarenhet med att hitta bra farriers har. Jag tycker inte att jag ser samre, eller battre, hovar har an nar jag varit i Sverige ...
 

Liknande trådar

Hästvård Är det någon mer än jag som sett filmerna med åsnor som verkas i Kina? Finns den här metoden på fler ställen i världen, eller är det en...
Svar
10
· Visningar
1 783
Senast: skiesabove
·
Samhälle Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
12 951
Senast: hastflicka
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 446
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har växt upp på ridskolai sverige där det var en självklarhet att man skrittar fram och av i 10 minuter. Så när jag har haft...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
10 500
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp