HTTP header charset=ISO-8859-1

Migo

Trådstartare
Jag har gjort en hemsida åt en kompis och använt mig en befintlig (fullt fungerande) grundkod. När jag så glad i hågen laddade upp på deras ftp-plats så blev alla svenska tecken hieroglyfer utom på en av sidorna. Mystifierad satte jag igång med felsökning både manuellt och med hjälp av http://validator.w3.org utan reslutat.

Efter att ha testat att ladda upp den på min egen ftp kan jag bittert kosntatera att sidan där funkar utmärkt, utöver den som funkade på den första ftp-platsen:crazy:

Div felsökande ledde till slutsatsen att den första ftp-platsen sätter en header med charset=ISO-8859-1 som överrider min inkodade utf-8.

Trodde att jag skulle kunna fixa detta genom att sätta ISO som charset i min head, men icke.

Jag hittar heller ingen som helst skillnad i kod mellan de sidor som fungerar på min FTP, och den som inte gör det. Men någon skillnad måste det ju vara eftersom de funkar med olika serverheaders?

Kommer helt enkelt inte vidare och ber bukarna om hjälp:cry:

Sidan finns här (som synes den ftpn som inte alls vill läsa svenska tecken, oavsett hur jag kodar min head)
www.karsta-sodergard.se

/Migo

Sv: HTTP header charset=ISO-8859-1

hm.. funkar inte att lägga till lang="sv"?

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="sv">

om inte annat får du väl manuellt skriva om alla å, ä och ö :p

väldigt mystiskt iaf :/

Låter skumt men det gäller även spara filerna rätt.
Ex kör man den klassiska anteckningar så kan man välja om den ska sparas i UTF-8 eller Unicode eller annat

Jag knackar allt från scratch i notepad ++, och har tydligen lyckats ändra inställningarna för hur det sparas. Efter att ha sparat om allt en gång till så visas det nu kanonfint på nätet!

Däremot är min egen offlineversion sunkig och full av knepiga tecken, men det kan jag leva med...:D

Ta hem en HTML-editor istället. Så mycket enklare när man åtminstone får lite färgkodning.

Notepad ++ ger färgkodning på taggarna.

Och nej, jag gillar inte att använda editorer, jag vill veta vad jag gör.

En editor gör inget åt dig. Om jag tittar på din källkod verkar du vare sig koda från "scratch" eller veta vad du gör :P

Senast ändrad:

Sidan är grundkodad av mig tillsammans med en kunnig vän - eftersom man måste börja nånstans. Självklart är resten full av misstag, återigen eftersom man måste börja nånstans.

Vad är din poäng med att vara spydig?

Det var inte spydigt med mening, det var vad det verkade som och jag sa det.

Jag tror den är grundkodad av nån annan eftersom alla kommentarer är på utrikiska och det är helt ok, jag snor kod hela tiden.

Ett tips utöver att använda en editor är det att W3C-validera all kod. Man lär sig massa på det.

Ja, det är skrivet på engelska, delvis för att jag och vännen kommunicerar på det språket. :grin:

Körde igenom en validator på nätet, och den ansåg att jag var usel på att sluta taggar, i övrigt var det mest slarvfel.

Man lär så länge man lever.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka