Hudkräm till små barn

vippan

Trådstartare
Har ni något tips på en bra hudkräm till små barn?
Grabben är nu precis 1år och utforskar allt här på gården. Det resulterar i en mycket smutsig, men förstås glad, liten kille som duschar eller badar varje kväll :laugh:
Jag tycker att han är lite torr och han gillar att bli insmord. Nu har jag använt babyolja men det blir så kladdigt :laugh:
 
Sv: Hudkräm till små barn

Hej! Har en dotter som också blir torr, använder en kräm som BM rekomenderat som heter Locobase. Mycket bra, fet och hjälper naturligt hudens egna ämnen för återuppbyggnad. Annars skulle jag säga undvik att duscha så mycket, vet själv hur skitigt det kan bli, men har någon dött av lite smuts? Använd babyolja i vattnet eller direkt på blöt hud och gnugga inte huden torr, utan "klappa" den torr. Använd inte uttorkande produkter som tex. tvål.
Ska tillägas att min dotter är kännslig i sin hud och kan inte ha vilka krämer som helst, tror därför Locobase är väldigt bra då den fungerar så bra på henne. Den köper du på apoteket. Lycka till!:)
 
Sv: Hudkräm till små barn

Min son badar i barnbadolja, han använder inte tvål eller schampoo, så han blir inte torr. Så om du använder schampoo eller tvål är mitt tips att bada honom/tvätta med badolja. Sonen (sönderna) badar i stort sett varje kväll nu när de blir så lortiga av utevistelsen :)
 
Sv: Hudkräm till små barn

Jag har olja i badvattnet och använder varken tvål eller schampo... han älskar verkligen vatten och att bada :laugh: ungefär såhär ser han ut när han väntar på badvattnet :bump:
 
Sv: Hudkräm till små barn

Hahaha! Dottern är likadan!!:bump:
Men, men var försiktig ändå. Dottern har fått bada mycket eftersom hon älskar det, men hon har vid ett par tillfällen blivit så torr att hon kliat sig blodig på natten....:cry:
 
Sv: Hudkräm till små barn

Jag kör på vanlig rapsolja till både mej och Sam, inte lika kladdig som barnolja (och innehåller inga mineraloljor).
 
Sv: Hudkräm till små barn

Min son är likadan och trots att vi också bara har lite olja i vattnet och inte använder tvål så blir han torr.
Vi fick tipset när han var 4-5 månader att använda Miniderm (finns på apoteket, bra för känslig torr hud) och det använder vi fortfarande, han är 1,5 år nu.
// Scata
 
Sv: Hudkräm till små barn

Jag ska ta en tur till apoteket och se om jag hittar något bra! :laugh:
 
Sv: Hudkräm till små barn

Jag använder mycket av Weledas produkter. Jag tror att de är mer naturliga och "barnvänliga" än tex apotekets.
Solkräm, badolja och hudlotíon att smörja små torrisar med.
 
Sv: Hudkräm till små barn

Jag smörjer med rapsolja på fuktig hud. Funkar toppen på både mig och barnen. Billigt, oparfymerat, inga petroleumprodukter, mineraloljor eller silikoner.
 
Sv: Hudkräm till små barn

Det låter ju väldigt kladdigt det här med rapsolja... :laugh: men jag ska pröva det!
 
Sv: Hudkräm till små barn

Miniderm är heligt. Har en flicka som får torreksem av för mycket vatten och den yngre verkar inte bättre och miniderm funkar super på både torr hud, och allt!
 
Sv: Hudkräm till små barn

Ja helt klart Miniderm! Fet och bra. Svider inte om barnet har tex skrubbsår el torr eksem!
 
Sv: Hudkräm till små barn

Precis! Dottern min har alltid torreksem oavsett årstid pga vatten eller kyla etc men hon vill tom smörja sig själv för vi har pumpflaska så då är det dessutom kul :)
 
Sv: Hudkräm till små barn

Miniderm och Locobase innehåller mineralolja villket gör att huden i långa loppet bara blir torrare villket gör att man måste smörja jämt. Varför inte bara använda rapsolja ? Jag har även läst mycket på nätet om barn med torr hy, där föräldrar provat ALLT...och i nästan alla fall har det visat sig vara zinkbrist. Och zinkbrist verkar vara vanligt.

En tvål som verkar helt ok är Äkta olivtvål, med minst 80 % olivolja. GalactoBase med jättenattljusolja i, det hjälper torr hy.
 
Sv: Hudkräm till små barn

Vi har en riktig torris. Har i flera månader använt rapsolja, linfröolja m fl just för att det känns naturligare och bättre. Men det hjälper inte på hans hud. TIllslut blir det sår av att det är för torrt. Bad i olja, smörja med olja efteråt. Inte använda tvål och schampo.
Det enda som hjälp någorlunda är miniderm.
 
Sv: Hudkräm till små barn

Vi har två torrisar till barn, och vi gillar Miniderm, Weledaprodukterna och A-creme. För oss har det inte funkat med endast olja, det har blivit mycket bättre sedan vi började smörja dem ordentligt med Miniderm efter bad tex.

Sen har jag också hört att man inte ska hälla oljan i badvattnet för att huden då inte kan tillgodogöra sig fukten från vattnet. Istället ska man tillsätta den på slutet, eller smörja in den på barnet när de badat klart (så slipper man skura badkaret ;)).

A-cremen är superskön på mindre ytor, den är tjock och krämig. Jag använder den på mig själv också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 116
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 459
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp