Bukefalos 28 år!

Huggormsbett

Fria

Trådstartare
Idag har en av mina hästar blivit huggormsbiten, tack och lov inte direkt på mulen utan vid sidan om. Vi såg att han hade en knöl på sidan av munnen, eg mellan näsborre och munnen, tittade närmare, det varade - och märken efter två stora huggtänder - hu!!!:eek:
Har haft vet ute, min vanliga otur - röd dag och jourstationen längst bort som har jouren, men ändå, tack å lov att de finns:)
3 sprutor fick stackars pålen, pencillin (Ethacillin), smärtstillande (Finadyne) och stelkramp(Tetanus). Nu ska han sprutas med Ethacillinet i 5 dgr och äta Finadyn granulat i 4dgr. Hoppas jag lyckas få i honom pulveret. När vi kastrerade lillkillen gick det sämre och sämre för var dag att lura i honom medicinen:( Trick och tips mottages gärna.
 
Sv: Huggormsbett

Hade en ponny som verkligen hatade att äta sånt pulver men vi gjorde så att vi gröpte ur lite ur ett helt äpple och sen hälde vi i pulvret och satte på "locket" som blev kvar igen och det gick jättebra:) Det funkade även att riva äpplet så att det blev som mos och blanda detta med pulvret och sen lite betfor eller sirap så att det blev sött:)

Lycka till och hoppas det löser sig!
 
Sv: Huggormsbett

Enklaste sättet är att slamma upp pulvret med lite vatten i en spruta (utan nål så klart;)) och spruta in det direkt i munnen. Lägg sprutan mellan tänderna och kinden och spruta bakåt mot kinden så får de i sig det mesta.
 
Sv: Huggormsbett

Pencillnsprutan är ok att ge, men pulvret :crazy: inte ens uppblött med sirap sprutat i munnen funkar bra. Nåja pencilinen är ju det viktigaste, han äter och dricker å är pigg förövrigt tackolov. Svullnaden är mindre nu. Hatar huggormar:devil:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp