T

toddy

Vad ska man ge åt hästen för att bygga upp muskelatur och öka hullet?? :rofl:

Mer mat :D

För att veta VILKEN mat man behöver ge mer av behöver man veta vad höt innehåller och vad hästen äter idag.

Precis som Magdalena säger måste man veta vad höt innehåller och vad hästen äter varje dag för att kunna ge ett mer utförligt svar.

Men har du en tunn häst så kan du prova med HesteKraft. Det är ett danskt foder som hästarna lätt går upp i vikt av och de tycker dessutom om det.
Annars så finns ju lucernen att ge.

Om hästen tappat mycket i vikt tycker jag att du ska åka iväg till tandläkaren och kolla upp munnen på honom.

Det finns inga genvägar.

Omm an som utgångspunkt har en frisk och sund häst som arbetas på ett sätt som möjliggör muskelansätting, regelbundet avmaskad och utan tandproblem är första åtgärden att öka grovfodergivan om hästen är tunn.

Detta förutsätter att grovfodret är hyfsat balanserat, annars använder du något kompletterande kraft- eller proteinfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 613
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
705
Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 961
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 136
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka