Sv: Hund-Bloddonation
Hejsan!
Kan tyvärr inte svara dig på var din hund kan bli blodgivare i Malmö-området, men kanske kan ge dig lite "allmän" information...
Har själv en hund som är regelbunden blodgivare på Blå Stjärnans Djursjukhus i Göteborg. Generellt kan man efter vad jag har förstått säga att det är ett fåtal (relativt sett) veterinärmottagningar i landet som har blodcentral och att de nästan alltid är stora djursjukhus.
Deras (och kanske även djursjukhusen i Malmös?) regler för att hunden ska kunna bli donator är bland annat följande:
Hunden ska vara mellan 1 och 4 år när den lämnar första gången.
Hunden måste väga minst 27 kg
Tik får aldrig ha varit eller bli dräktig
Hunden får såklart inte själv ha tagit emot blodtransfusion
Hunden får inte resa utomlands eller vara importerad.
Hunden ska vara frisk och mycket lugn o välhanterad.
Man tappar hundar på ca 450 ml blod per gång, ca 4 gånger per år. Hela tappningsproceduren tar ca 1-1½ timme då blodprover ska analyseras m.m. Själva tappningen av blod tar inte mer än några minuter och sker i halsvenen. (Hunden måste under den tiden kunna ligga absolut stilla på sidan.)
Efter vad jag har förstått det har hundar två "huvudblodgrupper". De är antingen "positiva" eller "negativa". Det negativa blodet kan alla hundar ta emot och är såldes bra att ha i akuta fall. Det positiva kan man bara ge till positiva hundar, men eftersom de allra flesta hundarna är positiva används det mest vid längre behandlingar.
Så, vad får jag för att jag och min hund åker in till djursjukhuset och lämnar blod? (Detta vet jag varierar mellan de olika sjukhusen)
Ett scalibor halsband varje år
Årlig hälsokontroll + vaccinationer
Koll på blodvärden inför varje tappning
Samt sponsrad hundmat (1 säck var 4:e tappning)
+ att om min egna hund skulle behöva en transfusion är den naturligtvis kostnadsfri.
Efter varje tappning får min hund också en skål med riktigt smaskig mat av blodsköterskan...!
Jag har bara positiva erfarenheter av att min hund lämnar blod, det är bra träning för honom och han tycker att det är jätteroligt varje gång. Det händer alltsom oftast att han somnar på britsen under tappningen....