Hund i bil

Är det säkrare med krocktestad bur i bakluckan än i baksätet? Vi ska också köpa nytt och jag föredrar att ha honom i baksätet, om det går att hitta säkra lösningar.

Är det säkrare med krocktestad bur i bakluckan än i baksätet? Vi ska också köpa nytt och jag föredrar att ha honom i baksätet, om det går att hitta säkra lösningar.
Tror det är ganska likvärdigt om buren sitter fast som den ska. Vågar nog gissa att en stor del av alla trafikolyckor är påkörningar bakifrån i varierande hastighet och har man då buren i baksätet blir den inte tilltryckt om det tar baktill. Att man blir påkörd rakt från sidan är förhållandevis ovanligt jämfört med andra kontaktolyckor. Så risken att man får köpa en ny bur vid en krock är nog minst med buren i baksätet, korrekt fastspänd.

Tror det är ganska likvärdigt om buren sitter fast som den ska. Vågar nog gissa att en stor del av alla trafikolyckor är påkörningar bakifrån i varierande hastighet och har man då buren i baksätet blir den inte tilltryckt om det tar baktill. Att man blir påkörd rakt från sidan är förhållandevis ovanligt jämfört med andra kontaktolyckor. Så risken att man får köpa en ny bur vid en krock är nog minst med buren i baksätet, korrekt fastspänd.
+ @Voeux

Jag har fått förklarat från bilförsäljare (kan alltså inte garantera sanningshalten) att om buren sitter lika bra fastspänd i baksätet som bagage så är baksätet att föredra. Detta för att baksätet är byggt med krockzoner för att skydda passagerare på ett annat sätt än bagageutrymmet. Låter rimligt tycker jag.

+ @Voeux

Jag har fått förklarat från bilförsäljare (kan alltså inte garantera sanningshalten) att om buren sitter lika bra fastspänd i baksätet som bagage så är baksätet att föredra. Detta för att baksätet är byggt med krockzoner för att skydda passagerare på ett annat sätt än bagageutrymmet. Låter rimligt tycker jag.
Men hur sätter man fast en bur i baksätet?
Där finns ju inte några lastöglor som i bagaget.

Jag har inte provat i praktiken men dels kan man spänna ner mot stolarna framför, tänk till bilbarnstol. En mindre bur kanske även bältet räcker runt? Det brukar även gå att dra från bagaget lastöglor och fram över det man vill lastsäkra.

Det finns lösningar på det, ofta involverande själva bältet. MIM har som sagt en ny bur byggd just för att vara i sätet. Den borde vara en bra lösning för Billy @Voeux 😊
mim-care2-transportbur-1UuQwh.jpg

Det finns lösningar på det, ofta involverande själva bältet. MIM har som sagt en ny bur byggd just för att vara i sätet. Den borde vara en bra lösning för Billy @Voeux 😊
mim-care2-transportbur-1UuQwh.jpg
Kanon. Tack!

Jag har tittat på den buren men inte riktigt begripit hur den skulle funka i bagaget.
Den där bilden gör det enklare. Jag gillar tanken på att ha buren ungefär som en bilstol, inne i kupén. Dels för att kunna ha bättre uppsikt över djuret och för enkelheten att lyfta i och ur den vid behov.

Liknande trådar

Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 522
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 038
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 867
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka