Hund i bilen...

jemeni

Trådstartare
Med risk för att bli hängd...

Varför får alla på detta forum panik när man säger att man lämnar hunden i bilen när man går in och handlar?

Min hund är med mig överallt (även på jobbet) vilket betyder att ska jag stanna och handla en liter mjölk på väg hem från jobbet så får hon vänta i bilen.

Nä självklart lämnar jag inte hunden i bilen när det är varmt, men resten av året är det ingen risk hon får värmeslag.
 
Sv: Hund i bilen...

jag lämnar vovven i bilen när jag går in och handlar. Även längre stunder när jag har ett annat ärende.

ser inget konstigt i det (sålänge dte inte är för varmt som du nämnde)
 
Sv: Hund i bilen...

Jag har aldrig uppfattat att folk på detta forum får panik angående att ha hunden i bilen när man ska handla/göra ärenden. Om det handlar om en shoppingrunda på stan tycker jag ju personligen att det är onödigt att låta hunden sitta i bilen i flera timmar. Då är det bättre att den är hemma.

Att däremot binda hunden utanför affären och sen gå in och handla är däremot en helt annan sak.
 
Sv: Hund i bilen...

Nä precis. Det enda det vart diskussioner om tidigare är ju just sommartid. Men där är ju alla eniga om att man inte lämnar hunden i bilen,när det är sol och stekhett
 
Sv: Hund i bilen...

Med risk för att bli hängd...

Varför får alla på detta forum panik när man säger att man lämnar hunden i bilen när man går in och handlar?

Min hund är med mig överallt (även på jobbet) vilket betyder att ska jag stanna och handla en liter mjölk på väg hem från jobbet så får hon vänta i bilen.

Nä självklart lämnar jag inte hunden i bilen när det är varmt, men resten av året är det ingen risk hon får värmeslag.

Håller med till 100 %. Min hund kan vara ensam hemma, men ibland tar jag med honom i bilen när jag ska och handla, så kan får sitta där och vänta. Nog för att han är en bilälskare, och sitter där mer än gärna så tyckerjag att man kan ha hunden i bilen. Sålänge klimatet är okej, är det ju samma sak som om man skulle lämna hunden hemma?!
 
Sv: Hund i bilen...

Med risk för att bli hängd...

Varför får alla på detta forum panik när man säger att man lämnar hunden i bilen när man går in och handlar?

Vart har du fått det ifrån? Den enda "panik" som råder här är när folk binder sina hundar utanför affären och lämnar dem i en varm bil sommartid.
 
Sv: Hund i bilen...

Jag har heller aldrig hört någon få panik över att hunden sitter i bilen när man är inne och snabbhandlar på väg hem :confused:? Jag gör så ofta med mina hundar, så länge de inte är under varma/soliga timmar.

Det folk däremot har - helt riktigt - reagerat på är sådana som lämnar hunden fastbunden utanför affären när de är inne och handlar, vilket jag tycker är helt katastrofalt att göra!

Och jag håller även med Priscilla:

Om det handlar om en shoppingrunda på stan tycker jag ju personligen att det är onödigt att låta hunden sitta i bilen i flera timmar. Då är det bättre att den är hemma
 
Sv: Hund i bilen...

Min hund trivs bra ensam i bilen, så jag lämnar honom hellre där en hemma om jag ska vara borta kanske en timme (Beroende på temperatur ute förstås, lämnar honom inte om han riskerar att bli för varm eller kall). I början var han hysterisk när jag lämnade honom ensam hemma, men helt lugn i bilen. Nu är han lugn hemma ockå, men inte alls lika avslappnad som i bilen (Kommer jag hem när han varit ensam hemma hoppar han runt och ylar och skäller av glädje, har han varit själv i bilen tittar han knappt på mig när jag kommer tillbaks).
 
Sv: Hund i bilen...

Jag lämnar hunden i bilen om jag bara ska in fort. Men aldrig på större platser pga stöldrisken. Jag har hört många historier om hundar som blir stulna ur bilar och man lämnar ju inte sin plånbok synlig i bilen när man går ur.

Ibland är han med mig till skolan (en lektion) och sitter i bilen där, men det är på eftermiddagen/kvällen och jag går ofta ut och tittar till honom.

Han älskar bilen :) Dock har han en väldigt orolig matte ...
 
Senast ändrad:
Sv: Hund i bilen...

Det händer att jag på väg hem från stallet (Med hunden. Promenerande.) snipprar in på affären för att köpa med mig middag hem. Vid dessa tillfällen lindar jag snyggt och prydligt kopplet runt en avskild stolpe bakom hörnet till konsumbutiken och lämnar en lugn, väntande hund utanför.

Jag erkänner att jag inte alls läst upp mig på tidigare diskussioner, men varför skulle det här vara ett problem?

Jag skulle givetvis inte lämna henne bunden vid en torgstople på Sergels, men vi känner oss trygga i vårt samhälle.. om det är stöldfrågan som spökar. Allt i relation liksom. ^^


(( Och detta skulle givetvis vara ett svar till samtliga. Damn dessa forumsfunktioner! XD ))
 
Sv: Hund i bilen...

Det är väl både stöld men även det faktum att folk kan komma fram till hunden och vara elaka eller påträngande. Även om man har en hund som älskar människor kan det finnas dumma ungar eller människor som kan kasta saker på hunden eller så kan det komma en lösspringande hund och bita din hund osv osv i all oändlighet. Jag hade inte velat utsätta min hund för det. Även om jag också känner mej säker i min mammas lilla by där det bor 500 personer sammanlagt :) Då får han hellre vara ensam några minuter extra den dagen.
(Bör väl tillägga att även om min hund klarar att vara uppbunden så är han INTE vänlig mot människor som kommer fram.)
 
Sv: Hund i bilen...

Barn som hälsat utan lov har jag varit med om, men om man ska kila in och köpa en mjölkliter hinner man i de allra flesta fall ta de små rackarna på bar gärning och ge deras föräldrar (alternativt ett par skräckslagna ungar) en genomgång de förhoppningsvis minns. Hrm. ^^
Stöld tror jag helt enkelt inte på härute, även om jag skulle tveka till att lämna henne i ens en småstad som Skellefteå.

Riskerna finns naturligtvis, men jag ser inte anledningen till att det ska blåsas upp till någonting förfärligt och gräsligt. Människor lämnar hundar lösa på gården utan uppsikt / släpper dem i skogen och låter dem försvinna runt kröken / binder dem i löplina hemmavid eller snurrar kopplet runt en "korkskruv" på campingen. Det finns så många Fel att rätta till att vi skulle få grå hår allesammans om vi skulle försöka ta itu med dem... Så, med lite sunt förnuft har jag svårt att se vad som får folk att gå upp i limningen bara för att det råkar röra sig om ett affärsbesök. *Ler* Ditt bemötande var väldigt sansat och trevligt dock, Priscilla.

Och för min del är det väl ren bekvämlighet - att slippa gå hem efter stallet för att lämna hunden, låsa dörren och sedan stånka ut i höstmörkret (igen!) och återvända till affären som jag redan passerat för att handla den där mjölklitern. ^^
 
Sv: Hund i bilen...

Med risk för att bli hängd...

Varför får alla på detta forum panik när man säger att man lämnar hunden i bilen när man går in och handlar?

Min hund är med mig överallt (även på jobbet) vilket betyder att ska jag stanna och handla en liter mjölk på väg hem från jobbet så får hon vänta i bilen.

Nä självklart lämnar jag inte hunden i bilen när det är varmt, men resten av året är det ingen risk hon får värmeslag.

Har aldrig läst att folk får panik här för hunden är i bilen när man handlar.
Jo, på sommaren, men inte annars reagerar väl ingen här...
 
Sv: Hund i bilen...

Min jycke älskar att åka bil. Han sitter med mig om dagarna när jag jobbar (kör i snitt 30 mil om dan) och får rasta av sig i nya skogar varje dag. Sitter med bilbälte på sig när jag kör, och är lös i bilen när jag jobbar (nån timme åt gången). När det är som varmast/kallast på året är han självklart inte i bilen ensam.

Öppnar jag bildörren hemma på gården när han är lös så väljer han bilen som sovplats före farstutrappen. Han gillar helt enkelt bilen!:idea:

/Migo
 
Sv: Hund i bilen...

1 kap. 14 § Föreskrifter och råd om hållande av hund och katt (L 102) punkt 4: I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Alltså, man får ha hunden i stillastående bil upp till tre timmar, förutsatt att den klarar av klimatet förstås!

Jag själv har haft min unghund i bilen nån timme medan jag varit i skolan innan han klarade av att vara hemma den tiden. Som många redan sagt så är ofta bilen en väldigt trygg plats där hunden vet att matte/husse snart kommer tillbaka.
 
Sv: Hund i bilen...

Har i stort sett alltid hunden med mig, utom när jag arbetar o han är hos hundvakten.
Var jag handlar beror på årstiden, dvs om det finns underjordgarage sommartit.

Har långt till affärer o det berikar hunden att få långprommisar på andra ställen vid varje tillfälle vi åker iväg.

Hundkräket avskräcker nog majoriteten från att försöka stjäla den.

mvh
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 179
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 534
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 225
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp