Hund i koppel :P

CoopervsJimmy

Trådstartare
Vid vilken ålder ska igenkligen man börja gå med hunden i koppel? efter att den blivit rumsren? tidigare? senare? Jag har ingen aning så svara gärna :)

Sv: Hund i koppel :P

Så tidigt som möjligt. Börja att lära den ha halsband på sig några dagar, sen ett koppel och vänj den vid det, gå ut och locka med dig valpen. (Ryck och dra inte). De lär sig jättefort. Sen många klappar och beröm.

Även om, jag börjar koppelträna mina valpar på en gång när de kommer hem så har jag dem lösa nästan hela tiden så de får lära sig att hålla koll på mig.

Min gick i koppel från dag 1, och det var inga problem. På ställen utan folk och andra hundar händer det att vi släpper kopplet, och hon håller sig lika nära då.

Jag bor nära en väg där jag INTE vill ha en valp lullandes, så mina får gå kopplade från dag 1. I deras ytterst makliga takt, med pauser för att sätta sig & klia på halsbandet & surt blänga "ad ska det här va bra för?" :D

Lejonet tog till 3e vändan runt huset, alltså 3e minipromenaden, innan hon helt fattat galoppen och så var det bra med det. Det är ju lättare att vänja dem vid saker desto mindre de är! :bump:

Den lille hade blivit tjuvtränad innan jag fick honom, så förutom ett trotsryck en dag när han försökte ta kommandot om vart vi skulle gå, gick han perfekt alltid :)

Vi hade koppel från dag ett. Gör det inte konstigare än det är.

Jag tror inte min rackare protesterade en enda gång. Det bara satt där och så var det bra med det. I vårt fall måste vi också ha det eftersom de kör som galningar här ibland.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 940
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
489
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 604
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka