Bukefalos 28 år!

Hund med kattproblem?

EmelieK

Trådstartare
I helgen var vi på besök hos min familj 25 mil hemmifrån och självklart skulle hunden med. Vi visste att resan skulle bli påfrestande för henne med tågresa, nya människor, hundar, hästar och katter men vi ville ändå att hon skulle få uppleva en helg på landet och att hon skulle få träffa övriga familjemedlemmar.
Tågresan gick jättebra, hon låg lugnt i min sambos knä och sov/vilade hela vägen. När vi kom fram hälsade hon glatt på morsan, syster, morsans sambo och deras hund. Hon fick komma in i deras hus och hon fick gå runt kopplad en stund och kika. Efter en stund tog vi av henne kopplet och hon fick gå runt själv. Hon hittade då två katter som låg och sov i varsin fåtölj. Hon närmade sig dem men de fräste och hon backade..
Sen kommer en katt ner ifrån övervåningen och den börjar hon jaga!!?? Katten sprang på väggen och jag kastar mig över hunden och får tag i nackskinnet. Hon får sig en rejäl åthutning.
Nästa katt kommer inspatserande när hunden ligger på golvet i köket. Katten går förbi henne men hon flyger även på denna katt!! Fick tag i nackskinnet på hunden igen och hon får åter en åthutning.. Fick dock bevis på att hon har respekt för mig för efter att hon fått skäll släppte hon mig inte en sekund med blicken och rörde inte en fena förrän jag sa att det var okej..
Efter det vågade vi inte ha henne lös mer utan hon fick vara kopplad. Tur med vädret hela helgen så vi var ute hela tiden förutom nattetid såklart! Hon träffade ju katterna ute igen men då brydde hon sig inte om dem..

Varför respekterade hon de första två katterna men inte de andra två?

Där hon bodde innan hon kom till oss hade de katter och det var aldrig ett problem.
Kan det vara så enkelt som personkemi eller tyckte hon att det räckte med två katter i taget? :o
Hon är ju ung, kanske man kan träna bort detta så hon kan få springa lös och njuta av livet på landet i fortsättningen? Ska tillägga att alla andra möten med djur och människor gick kanonbra!

Snälla, kloka bukefalister! Det skulle betyda mycket för mig om ni kom med tankar om detta!

Kram Emelie
 
Sv: Hund med kattproblem?

De första katterna låg stilla, de andra rörde på sig och väckte jakt instinkten
 
Sv: Hund med kattproblem?

Skulle tro att hon inte brydde sig om de två första för att de låg stilla. De andra två rörde på sig och sprang (jätte kul tyckte hon säkert) när hon jagade dem. Mina hundar jagar inte mina katter för de vet de att de inte får. Andras katter ser de bara som vilket villebråd som hellst och springer gladeligen efter om matte inte skulle ropar stanna. För då lyder de och slutar. Träna på du. Det går att fixa.
 
Sv: Hund med kattproblem?

Så ni tror att det går att träna bort? Vore så skönt.. Morsans smarta komentar: "Hon är en skarp hund, (staffe) du kommer kanske aldrig kunna ha henne lös.." Är en slav under min mors korkade kommentarer tyvärr!
 
Sv: Hund med kattproblem?

Puttar upp min egen tråd lite! Ingen annan som har några smarta tankar, åsikter eller råd?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 491
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 932
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 289
  • Artikel
Dagbok Postade två brev (överklagan till FK och AF), kostade 36 kronor kommer väl kosta det dubbla innan jag får rätt. Sedan gick jag in till...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp