Hund med magproblem

tuaphua

Trådstartare
En närstående till mig har en Powder Puff som är runt 5 år och aldrig haft hälsoproblem. Nu har den fått någon magåkomma där veterinärerna inte vet vad de ska göra eller vad det beror på.

Hunden får ibland så ont i magen att den piper till, aptiten kommer och går, den har ibland diarré, ibland bajsar den slemmiga korvar och ibland tom lite blod. Mellan det här mår den synligen fint.
De har gjort massor av prover som alla ser normala ut, den har fått ngt Losec-liknande, de har provat diverse olika foder och skonkost och många små portioner etc. Jag vet inte alla undersökningar som gjorts. Men de gör de undersökningar vet föreslår.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Berätta gärna mer om vad det var, om det gick att göra något åt och hur!
Givetvis kommer inget göras utan att konsultera veterinär och givetvis tas hunden bort om det är så att det inte går att hjälpa den inom rimlig tid/vet tycker det är det rätta.
 
Slem i avföring och blod emellanåt tyder på tarmkatarr. Losec hjälper inte på detta. Tarmkatarr (inflammation) tyder på att tarmen är retad av någon anledning. Kan bero på infektion, tidigare infektion som gör tarmen känslig, allergi eller tarmsjukdom.
 
Slem i avföring och blod emellanåt tyder på tarmkatarr. Losec hjälper inte på detta. Tarmkatarr (inflammation) tyder på att tarmen är retad av någon anledning. Kan bero på infektion, tidigare infektion som gör tarmen känslig, allergi eller tarmsjukdom.

Tack för svar! :up:
Nej, Losec hjälpte inte. Iaf inte tillräckligt.
Men borde inte tarmkatarr synas på några tester om det är infektion eller allergi tex?
Jag vet verkligen ingenting om sånt här på hund. Har alltid haft friska hundar.
 
Infektion kan visa sig i blodprover men inte alltid. Inflammation kan också synas i blodprover men inte alltid. Allergier är svåra att se på prov när det handlar om magproblem. Med en äldre hund är det mest sannolika att det inte handlar om allergi (även om det finns äldre hundar som också fått födoämnesallergier).
Det kan också röra sig om andra sjukdomstillstånd i tarmen som bäst ses via biopsier. Det brukar dock inte vara förstahandslösningen.
 
Har de gjort kontraströntgen?

Professorn hade liknande symptom och med kontraströntgen kunde vet lätt se extremt mycket inflammation i både mage och tarm. Gjordes om ett par gånger under ett år och trots alla möjliga mediciner, inklusive höga doser kortison, så blev det inte bättre. Efter ett år gjorde vi även en gastroskopi + biopsi som bekräftade att det fortfarande var lika illa och då valde vi att avliva honom. :(
 
Tack för alla svar! Jag vet som sagt inte alla undersökningar de gjort. Jag är lite trött och sliten och glömde en del av vad som sas med. Tänkte fråga mer om det nästa gång vi hörs av.

Men bra med lite info om en del undersökningar iaf! Tack!
 
Min hund hade inflammation i magsäck, tarm och bukspottkörtel. Tror de röntgade/ultraljudade för att få fram det resultatet. Det enda som hjälpte var antibiotik, trots att det tydligen egentligen inte är så bra. Sedan fick han äta veterinärfoder för känsliga magar i resten av sitt liv, fodras minsr fyra ggr per dag men helst oftare och inget konstigt från våra tallrikar!
 

Liknande trådar

Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
488
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp