Hund och katt

Nila

Trådstartare
Jag har en katt på lite drygt ett år. Hon har tidigare varit min syster och hennes sambos katt, men dom har nyligen fått barn. (behöver inga kommentarer om det) Katten är nu min tills vidare. Förhoppningsvis kan jag ha kvar henne till hon blir gammal. Katten har sedan dom köpt henne bott med en hund, och det har funkat bra.
Jag kommer att få hem en valp veckan före jul. Hur vänjer jag katt och hund vid varandra på bästa sätt? Bara låta det ta tid och låta dom sköta det själva? Hur länge ska jag vänta innan jag måste inse att det kanske inte funkar?
Hur lär man hunden att låta bli kattlådan? Vi har inget badkar där vi kan ställa kattlådan.
Hunden katten har bott med tidigare är ganska egenyttig när det gäller leksaker och har tagit kattens alla leksaker. Förhoopningsvis kan man lära hunden att kattens leksaker är kattens leksaker...
 
Sv: Hund och katt

Har inga bra tips på hur du ska lära dem komma överens.
Men tänkte på en sak angående leksakerna, tänk på att en kattleksak lätt kan fastna i halsen och kväva en hund... Så innan du känner dig säker på att hunden låter bli dem så skulle iaf jag bara våga ha kattleksaker framme som på ngt vis sitter fast...

Om du framöver lämnar de ensamma i samma rum så se till att katten lätt kan komma upp på en hylla eller undan hunden på annat vis... för säkerhets skull
 
Sv: Hund och katt

Jo jag har tänkt på det där med små leksaker. Hon har en liten boll, som förmodligen lätt kan fastna och kväva om hunden får tag på den, så den får man ju lägga undan, så hunden inte får tag på den.
skulle dom bli lämnade ensamma så finns det gott om platser (bord, fönster m.m) som katten kan hoppa upp på och komma undan.
 
Sv: Hund och katt

Jag gjorde så här:

* ett rum där bara katten får vara avspärrat med kompostgaller så katten kan hoppa in och ut (vårt arbetsrum)
* kattlådan på toaletten vänd med öppningen så katten får snirkla in sig lite om hunden mot förmodan skulle smyga in (hunden får inte vara på toaletten över huvudtaget)
* katten får ha sina leksaker i "sitt rum"
* vattensprayflaska att spraya på valpen om den försöker jaga eller bråkas med katten
* nolltolerans för kattjakt för valpen

När man sen samsats kan man dricka vatten tillsammans:
image-upload-14-782924.jpg


och sova lite:

image-upload-215-755049.jpe
 
Sv: Hund och katt

Ja så skulle man kunna göra, stänga av en del av huset där bara katten får vara. Jag kommer nog att ha hunden inne på mitt rum på nätterna i början, så han kan säga till när han vill ut, och då får ju hund och katt paus från varandra..
Kattlådan är öppen, alltså inget tak. Dörren till toan måste ju vara öppen så katten kan gå dit, men man kanske kan ha hyfsat koll på valpen så man kan hundra den från att gå dit.
 
Sv: Hund och katt

Ja så skulle man kunna göra, stänga av en del av huset där bara katten får vara. Jag kommer nog att ha hunden inne på mitt rum på nätterna i början, så han kan säga till när han vill ut, och då får ju hund och katt paus från varandra..
Kattlådan är öppen, alltså inget tak. Dörren till toan måste ju vara öppen så katten kan gå dit, men man kanske kan ha hyfsat koll på valpen så man kan hundra den från att gå dit.


ja vi har ju alltid toadörren öppen på glänt så katten kommer in, men vår valp lärde sig snabbt att hon inte fick vara på toaletten, men visst smyger hon in där ibland när vi inte ser, därav att vi vänder på kattlådan, ett tag hade vi avsågade kompostgaller runt kattlådan så att hunden skulle lära sig att även om den olovandes smög in så kom den inte åt kattlåda och då försvann intresset rätt kvickt och man kunde ta bort kompostgallerna igen.
 
Sv: Hund och katt

Kattlådan är öppen, alltså inget tak. Dörren till toan måste ju vara öppen så katten kan gå dit, men man kanske kan ha hyfsat koll på valpen så man kan hundra den från att gå dit.

Är det en valp storlek lite större funkar det att ha en hasp på toadörren så katten kommer igenom men inte hunden, dessutom underlättar det givetvis om toaletten är "förbjudet område" för hunden.
 
Sv: Hund och katt

Hej! Jag har 3 katter och för 5 år sedan skaffade vi en hundvalp. Det var inga som helst problem. Det absolut viktigaste är att katterna kan komma undan från hunden. Valpen åker på några snytingar och lär sig så småningom att katten talar ett annat språk. Nu kan en av katterna ligga o sova igemte hunden. Dom andra två katterna håller sig lite på sin kant men det blir aldrig bråk. För två veckor sedan köpte vi en till valp och samma procedur upprepade sig. Katterna fräser lite och boxar till valpen om den kommer för nära och valpen har redan lärt sig att inte rusa fram till katterna hur som helst. Jag tror inte att du får några problem utan ta det som det kommer. Kan ju vara bra att hålla isär katten och hunden om ni inte är hemma till att börja med. Lycka till!!;);)
 
Sv: Hund och katt

En hasp skulle ju kunna vara en lösning, alternativt flytta kattlådan där katten får ha sin egen del av huset. Fast vi vill nog helst ha kattlådan på toaletten, så vi får fundera på det där med hasp.

Mina föräldrar är emst oroliga över att om det händer nåt s är det hunden som åker på stryk och kan bli ordentligt riven. Den här katten har inte gjrot nåt allvarligt med hunden hon bott emd tidigare, även om han inte alltid fattar att hon inte vill leka. Hon har väl rivit lite nån gång, men har väl mest boxat till och springer undan. men en valp är ju lite annars än en vuxen hund.
Jag tror egentligen att det kommer gå bra. bara man är noga med hunden och försöker få den förstå hur den ska vara runt katten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 687
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 550
Senast: Amha
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 230
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp