Hund och katt.

Red_Chili

Trådstartare
Så var det dags för mig att skapa en tråd om hund och katt..

Det är nämligen såhär:
Min mor har en katt. Jag och hundarna hälsar på dem ofta, minst en gång i veckan.

Under besöken sitter jag och hundarna i vardagsrummet. Vi spärrar av in till rummet med kompostgaller pga katten. Min unga hund är kattvan och fungerar finfint ihop med katten. Men den äldre hunden, Zala, är inte kattvan sen tidigare.

För några månader sedan fick Zala besöka en vän till mig som har katter. Hon hade munkorg på sig hela tiden och ena katten stod och gosade med Zala, som i sin tur mest stod stilla och var förvånad över den "konstiga" kattens beteende.

Sen dess har Zala varit betydligt mer avslappnad med morsans katt. Katten kan sitta utanför vardagsrummet när vi är där, Zala kan ligga lös i soffan och vara helt lugn även när katten går runt utanför gallret. Sitter katten i hallen så kan vi gå förbi utan att Zala blir tokig, dock är hon såklart intresserad, framförallt eftersom unga hunden ofta får gå fram till katten och de två står då och nosar på varandra.


Jag hade älskat om Zala kunde fungera helt med katter, så att man slapp spärra av med kompostgaller, så att morsan kanske skulle kunna vara hundvakt, så att jag kanske skulle kunna skaffa katt i framtiden.

Men, jag vågar inte testa och se vad som händer om Zala får hälsa på katten. Den enda munkorgen jag har hemma är den som används när de springer och jagar trasa på lure coursing eller kapplöpning. Med andra ord, jag är rädd att Zala kopplar ihop den med att jaga, för på träningarna blir hon inte riktigt "toktänd" förrän munkorgen åker på. Då vet hon att även hon ska få springa och jaga.

Jag vet även att det är större risk att något händer om jag är nervös, för det känner Zala. Men att låta någon annan hålla i Zala när hon ska få bekanta sig med katt är uteslutet då Zala inte uppför sig lika bra med andra som när jag är med. Dessutom, OM något händer är det bättre att det händer när jag är med.

Vad kan jag göra?
Är det bara för mig att skippa tanken på att få henne helt kattvan?
Kanske ha på henne munkorgen och få henne att förstå att den INTE betyder att hon ska få jaga? (hon är ändå för gammal för att få tävla nu, så jag har funderat på att helt pensionera henne från springandet efter trasa)
Vad är det värsta som kan hända om jag testar utan munkorgen på?
 
Sv: Hund och katt.

Vad är det värsta som kan hända om jag testar utan munkorgen på?
Realistiskt skulle jag säga att det värsta som kan hända är att hon gör utfall mot katten, som blir skrämd och svarar tillbaka.

I absolut värsta fall kanske hon tar katten över ryggen, knäcker till och dödar katten, men det tror jag faktiskt inte.

Nu känner jag inte Zala, men jag tycker att ni ska släppa ihop henne med katten och inte göra en "big deal" över det hela. Låtsas om som det regnar och var lugna och avslappnade. Att ha katt i hemmet är helt normalt för ni tänka och så är det bara att låta dem hälsa. Ärligt talat tror jag inte att det blir några problem alls. Men stå inte över henne och håll i henne helt galet mycket och hetsa fram nervositet och spänning. Låtsas som att det regnar!
 
Sv: Hund och katt.

Jag håller inte riktigt med tidigare skribent då jag själv övertagit en omplacering som lyckades bita och skada båda mina katter - trots att katterna var väldigt hundvana!
Så att bara "låtsas som att det regnar" skulle jag INTE göra.

Hur reagerar hunden om hon får nosa på en katt?
Att du sätter henne ner och din mamma kommer med en katt i famnen som hon får nosa på.

Du har väl hyfsad lydnad på dina hundar - som jag förstått det - och kan förmedla acceptans eller missnöje med ett visst beteende?
Då kan du ju dessutom med ren lydnad förklara att katter är "se men inte röra" i ALLA lägen! Noll tolerans för alla "fulbeteenden" och erbjudanden om en alternativ aktivitet när hon bryter sitt intresse.

Bara förra veckan hade jag en extra schäferhane hemma tillfälligt. Hunden var HELT ovan vid katter - jagar dem dock ute om tillfälle ges - och första timmarna skiljde jag hund och katter åt med en grind. När jag ansåg att hundens intresse för katterna var "ren nyfikenhet" - inte fixering eller liknande - fick han lukta av min yngsta katt medan jag höll katten i famnen. Helt odramatiskt!
Självklart höll jag lite extra "diskret kontroll" även efter att hund och katt fått "nosa av" varandra och försöker undviker oplanerade möten men...
Vid ett tillfälle brast jag i min tillsyn så hunden och min yngsta katt möttes vid trappan. Katten - världens coolaste - förklarade lugn att det är klart olämpligt att nosa hårdhänt på en katt som sitter i sin egen trappa.
Hundens reaktion blev att han tjutande springer ut i trädgården - fullständigt oskadd förutom 4 små "hål" på nosen och ett skadat ego.
Samma katt valde sedan att möta oss i skogen när vi varit ute på promenad. Mina hundar hälsar glatt på katten, medan den aktuella schäfern inte ens ville nosa på honom när jag tagit upp honom in famnen och inte heller följa efter när katten - på katters vis - springer från "träd till träd" och busar med hundarna.

Så... Självklart går det att vänja flertalet hundar vid katter. Olika hundar tar dock olika lång tid på sej...

/Swat
 
Sv: Hund och katt.

Givetvis ska man hålla koll på hunden, men man behöver ju inte stå och hålla i. Utan mer låta hunden tro att det är helt normalt!
 
Sv: Hund och katt.

Har du sett en hund angripa en katt?
Om du inte håller i hunden - har den i koppel och är beredd - så hinner du inte göra ett skvatt förrän katastrofen är ett faktum om hunden "menar allvar".
Det tar en mikrosekund för en smidig hund att gripa en en katt och skaka/klämma den så det blir skadad/dör!
Särskilt om katterna är hundvana och vana vid att hundar är "snälla djur".

Jag förklarar hellre för en ovan hund att katterna är ett BIG "no no" och avbryter ALLT intresse om jag inte anser att hunden endast är "positivt nyfiken".

Hellre en hund som undviker katter pga "matte sagt det" än en skadad katt för att jag inte vill "skapa spänningar".

/Swat
 
Sv: Hund och katt.

Men kära nån, tror du att jag hade svarat i tråden om jag inte tyckte att jag hade någonting att komma med?

Jag har vant flera hundar vid katter och det har gått bra, utan något drama.
 
Sv: Hund och katt.

Jag tvivlar inte på dina kunskaper, jag undrar bara om du sett en hund angripa en katt - med egna ögon inne i ett hem?
Med intentioner att "ta katten" - inte bara en hund som är nyfiken/intresserad.
(Nu vet jag inte vilka intetioner TS hund har, men jag har träffat vinthundar som som varit väldigt "bytes-fixerade" vid katter.)

OM du sett ett riktigt "kattangrepp" det så har jag så svårt att tro att du skulle rekommendera att man ska ha "is i magen" och inte behöver "stå och hålla i" hunden.

/Swat - med katter med ärr som bevisar hur illa det kan gå!
 
Sv: Hund och katt.

*KL och svarar till alla*

Att prova med ny, annan typ av munkorg kan nog vara en bra idé. Jag ska kika på hur mycket en sådan kostar.

Att låta henne hälsa på katten "på fri hand" gör jag inte. Hon har tidigare i livet jagat katt, hon har förut, när jag precis fått hem henne, försökt att jaga även morsans katt (ja, det var inomhus) och det var inte "åh vad är det där för spännande" utan det var "Åh! JAGA! Mums, frukost!".

För att få henne så avslappnad som hon är nu har jag dels låtit Zala se när unghunden hälsar på katten, för att hon ska se att det inte händer något och att man faktiskt kan vara avslappnad trots situationen.
Jag har även sett till att säga åt henne på skarpen och hålla henne kort i kopplet om hon försökt ta sig fram till katten, men som det är nu står hon oftast vid min sida och verkar vara nyfiken.

I nuläget känns det som om hon är bara vänligt nyfiken och jag är inte orolig för att det skulle hända något med hennes nuvarande inställning, MEN jag är orolig för att Zala hälsar lugnt inser att det faktiskt är en katt hon nosar på och att det då "slår om" i skallen på henne och hon får för sig att försöka sätta tänderna i den.

Men ja, det känns mer och mer som att det kan vara värt ett försök med munkorg, om inte annat för att jag ska känna mig tryggare, och sedan se till att de får ses oftare samt påminna Zala hela tiden om att katten också är en flockmedlem som man ska vara snäll mot. Kanske man kan få det att gå då.
 
Sv: Hund och katt.

Jag har vant flera hundar vid katter och det har gått bra, utan något drama.

Jag vande min unghund vid katt, och har flera gånger sett det gå bra bara man inte gör någon stor sak av det. Men i nuläget gör hunden redan utan inblandning från mig, en stor sak av det. (Eller ja, gjorde förr).
En hund med förbannat stark jaktinstinkt och jaktlust, som en saluki är, som inte fått växa upp med katter OCH fått bilden av "allt litet som inte är hundar ska ätas upp" skulle jag inte våga släppa ihop med katt hur som helst och hoppas på det bästa.
 
Sv: Hund och katt.

I nuläget känns det som om hon är bara vänligt nyfiken och jag är inte orolig för att det skulle hända något med hennes nuvarande inställning, MEN jag är orolig för att Zala hälsar lugnt inser att det faktiskt är en katt hon nosar på och att det då "slår om" i skallen på henne och hon får för sig att försöka sätta tänderna i den.
Sätt på munkorgen och låt henne kolla in katten. Då vet du ju vad du har att göra med.

Tror du att hon associerar munkorgen med coursing även inomhus? Det tror inte jag. Jag tror hon vet skillnaden på att jobba utomhus och att ha munkorgen på sig inne.
 
Sv: Hund och katt.

jag undrar bara om du sett en hund angripa en katt - med egna ögon inne i ett hem?
Nej, inte inne i ett hem, trots att jag har vant flera vuxna hundar i olika storlekar vid katt. Kanske är det för att min teknik fungerar så bra som det faktiskt aldrig har hänt?
 
Sv: Hund och katt.

Håller med Swat i hennes text.

Som du vet har jag vänjt Idéfix som ju också är en vinthund med lösa kaniner i huset (kattvana har han sen dag ett i livet)

Han var MYCKET fixerad. Därför är det viktigt att ordet 'Nej' eller vilket man använder för att bryta oönskat beteende sitter. Så vi avancerade från att passera köttbullar på golvet till att sätta kanin i bur på golvet. Så småningaom satt det lös kanin på mattan att passera. Idéfix gick ständigt under något kommando vid dessa övningar. Sen fick han nosa av kaninen i mitt knä tills han var 'färdig' med det. Här hade jag även chansen att styra över hur mycket näsa man får använda för han ville gärna knuffa lite.

Sen fick kanin vara lös i lägenheten med uppsikt. Om Idéfix visade stort intresse sa jag 'nej' och gav honom ett kommando (en uppgift). Han lärde sig allt väldigt snart.

Jag var mycket noga med att bjuda in kaninen i våran flock. Vi satt vi tre i skinnsoffan och tittade på tv, kaninen la sig gärna och sov på Idéfix rygg:D

Sen var dem bästa vänner, åt morot tillsammans och myste i soffan. Kaninen sprang efter Idéfix jämt!

Och vid kanin nummer två kunde jag börja direkt med nosa från mitt knä och sen sätta ner. Han visade STORT intresse men kunde reglerna sen innan. Och efter ett tag är dem ju faktiskt inte lika roliga...

Hoppas det löser sig för dig! Jag tror absolut du kommer kunna lära Zala acceptera en katt, men katter på gatan osv kanske alltid kommer vara jaktbyten men dem i familjen blir familj. Förhoppningsvis;)
 
Sv: Hund och katt.

Tror du att hon associerar munkorgen med coursing även inomhus? Det tror inte jag. Jag tror hon vet skillnaden på att jobba utomhus och att ha munkorgen på sig inne.

Där har du helt klart en poäng som jag inte hann med att tänka på. Hon vet tex finfint bara vi närmar oss ett coursingfält att "nu ska det springas" och blir på tårna. När vi väl kommer fram så tittar hon ut över fältet, letar efter trasan osv - trots att vi flera gånger kommer dit så tidigt att trasan inte hunnit dras ut och hon reagerar även när vi är på helt nya platser. Det är något med stämningen där som hon känner. I vanliga fall kan vi utan problem gå runt vid fält osv utan att hon är annat än helt avslappnad..
 
Sv: Hund och katt.

Eller för att du inte träffat en hund med "rätt" (fel!) inställning!

Min omplacering hade dödat oräkneliga katter på diverse "spännade" vis innan hon kom till mej.
Efter ett antal år - och tre operationer på katterna - var vi dock överens om att våra katter var fredade, andras var dock alltid lovligt byte om inte jag uttryckte en annan åsikt vid varje enskilt möte.

Men välj du att chansa med dina katter, det står dej helt fritt! Fungerar det även med hundar som "vill döda" så är det bara att gratulera.
Men om inte så kan det bli antingen dyrt eller väldigt sorgligt...

/Swat
 
Sv: Hund och katt.

Ah, såna där "nej-övningar" får det bli träning av idag.. Nog för att hon egentligen vet vad "nej" betyder, meen flera gånger så händer det att hon bara tittar på mig och därefter skiter i mig. Aja. har jag lyckats lära henne att släcka lampa, lite andra småtricks och få till hyfsat fotgående ska jag väl lyckas lära henne att man alltid ska lyssna på ett nej. :D

Och som vanligt är jag otroligt imponerad över att Idefix klarar av även kaniner..!
 
Sv: Hund och katt.

haha :D

Jag fick tipset att låtsas det är råttgift vi passerar. Hunden känner verkligen allvaret när jag går där och vet att om hunden rör det, ja då dör den! Och försöker den ja då reagerar jag därefter:eek:

Sen har jag insett hur nyttig ordinlärdning är, ofta gör man något med kroppspråket man är omedveten om. Men i en riktig situation kanske man måste säga 'nej' 20meter bakom hunden.
 
Sv: Hund och katt.

Min omplacering hade dödat oräkneliga katter på diverse "spännade" vis innan hon kom till mej.
Efter ett antal år - och tre operationer på katterna - var vi dock överens om att våra katter var fredade, andras var dock alltid lovligt byte om inte jag uttryckte en annan åsikt vid varje enskilt möte.
Tycker du att Zala låter lik din omplacering?

Hade TS skrivit att tiken har dödat katter innan, att det tagit flera år att få henne att låta katterna vara ifred trots idogt arbete, hade mitt råd varit annorlunda. Nu beskrivs en helt vanlig mentalt stabil hund i tråden.
 
Sv: Hund och katt.

Vad gäller TS hund så känner jag inte den och kan bara uttala mej om hur jag numera förhåller mej till hundar med "stor bytesdrift" och "levande byten".

Vad jag förstått så ha dock TS hund tidigare tränat/tävlat LC = jakt och "bytestagande" har premierats.

Att hunden sedan hittills inte tagit något katt/något vilt är självklart en fördel. Men om TS inte såg kattintresset som ett "verkligt problem" så utgår jag ifrån att hon hanterat denna hund som sin yngre som hon ju lyckats galant med att vänja vid katter.

Nåja! Jag lägger ner här då TS redan hittat vägar att komma vidare i sin träning och önskar TS lycka till med ny munkorg och mer träning av ett fungerande "Nej-kommando".

/Swat
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 088
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Trassel12
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 242
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp