Vill jag ha en hund till?

Iamia

Trådstartare
Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom att höra hur det känts för andra eller höra hur det blev för andra som kanske känt liknande?

Jag blir alltså inte klok på mina känslor. Hade tidigare två hundar (russllar båda två). Ända sedan min hjärtehund, S, tassade över regnbågsbron för nästan exakt två år sedan har jag känt att det saknas något. Våran kvarvarande hund, A, är i mångt och mycket ”husses hund” och jag och A klickar inte riktigt. Jag tycker om honom, men vi har inte DET helt enkelt. Jag saknar alltså att ha en hund som känns som ”min”. En bästa kompis liksom?

Egentligen är jag nog en person som trivs bäst med en hund i taget (husse känner också så). Det är ju egentligen enklare och mer avslappnat med en, och jag tenderar nog att ”älska en i taget mest” - om det går att förstå hur jag menar? Det var av och till lite stökigt ibland mellan våra två också... I stort fungerade det dock bra och jag tror båda hade positivt utbyte av den andra. A gillar rent generellt andra hundar, och kommer bra överens med åtminstone alla tikar och har ett bra hundspråk. Men ja. Han är ju som sagt russell och har en del skärpa i sig också. Husses ståndpunkt i frågan är att det är helt upp till mig. Han kommer att gilla den nya valpen om det kommer någon, men han vill liksom inte alls vara med i beslutsprocessen.

I vilket fall. Älskar egentligen russllarna, men känner ändå att det varit skönt med något lite mindre ”skarpt”. Har funderat länge på ras och varit inne på allt från papillon och pudel till whippet. Tycker egentligen bäst om små hundar, men har trots allt, efter mycket velande, fastnat för whippet även om de känns som ett halvt snäpp för stora. Började i vilket fall kolla annonser och har hittade en uppfödare för ett tag sedan, som känns bra som som dessutom precis hade fått valpar. Skrev ihop ett första mail och allt. Sedan när jag satt där och skulle skicka det så slog det stora tvivlet till på riktigt. Är det verkligen rätt? Är det värt det? Kommer jag att förstöra hela flockdynamiken? Jag kanske blir totalt sönderstressad av allt? Kommer A att känna sig nedprioriterad och bortglömd? Kommer jag ens att få ”rätt” känslor för den nya valpen eller kommer det bli fel (som det, med facit i hand) blev med A? Är det kanske egentligen så att jag bara vill ha S tillbaka och ingenting annat kommer någonsin att ”duga”? Kort sagt. Jag är livrädd och har blivit totalt låst i detta. Ena halvan av mig drömmer om hur bra det skulle kunna bli, planerar namn och googlar fina whippettäcken. Andra halvan känner bara ”NEEEJ! Detta är FEEEL?”

Håller på riktigt på att bli galen och orimligt mycket tid (veckor nu) och energi går åt till att älta detta… :arghh: Ni tycker säkert att jag bara ska skicka mailet, åka och hälsa på om uppfödaren tycker det låter bra, och sedan ta det därifrån. För mig som har en rejäl social fobi och lite andra liknande bekymmer så känns det alternativet inte görbart. Jag måste åtminstone känna mig helt säker i mig själv först. Och det är det som är problemet. Hur vet man? Betyder ”fel”/oroskänslorna mest en ren nojja över att ens skicka mailet/åka och hälsa på + den vanliga dosen av ”valpfrossa” man kan råka ut för, samt en viss nervositet över att ev skaffa en helt ny ras? Eller känns det verkligen inte helt rätt att skaffa en till hund, trots att jag tydligt känner att jag saknar något? Jag vet verkligen inte. Hjälp? Tankar?
 
Jag tror alla tvivlar och vissa har tyvärr lättare att tänka på det som kanske inte går så bra?

Men spalta upp på ett papper, bra och dåligt.

Vissa saker kan du inte veta innan. Som att den hunden ni har nu och den nya kanske inte blir bästisar? Men se till att tviveln är realistiska.

Min äldre tik va inte jätteglad i min labbe när han va liten. Ibland inte nu heller.
Men ska jag fokusera på de få saker som inte är perfekta eller alla de som är bra?
Hon kan gå undan och de har en massa utbyte av varandra varje dag fast de inte leker t.ex.
 
Om nu A är mest husses hund så lär det väl inte bli något problem att han skulle känna sig bortglömd. Två hundar på två personer ger ju stor chans att kunna ge hundarna mycket egen tid om det behövs. Och många hundar uppskattar ju en kompis, även om det kan ta lite tid att vänja sig.

Sen är det väl inte helt ovanligt att känna lite panik in för valpköp, speciellt vid rasbyte.

Bra val av ras vill jag i alla fall säga - vi köpte vår första whippet för 3 år sedan och i våras blev det en till, då har vi bara haft bruksraser tidigare (och har fortfarande två beauceroner) och det är en helt underbar ras! Så otroligt lättsamma hundar, både maken och jag är helt sålda på dem och det kommer att bli fler (men inte just nu, fyra hundar räcker, i alla fall när det är två beauceroner som är så pass mycket större och tar mycket plats).

Vår första whippet var för övrigt aningen skeptisk till valpen i ett par veckor, tills han plötsligt en dag insåg att här var en som han kunde leka med på sitt sätt, utan att bli manglad (som det finns ren risk med när han leker med den yngre beauceronen). Därefter blev de bästa kompisar.

Här är våra fyra :heart

Vårafyra.jpg
 
Tack ni som svarat! :heart Det låter så lätt och självklart när andra berättar… Jag är nog både ett kontrollfreak (vill gärna veta i förväg exakt hur det kommer att bli - hur ska man annars kunna ta beslut) och en person som lätt fastnar i allt som kan gå fel. Övertänker också extremt mycket och fastnar liksom i mina egna resonemang… Jag vet med mig att jag aldrig skulle klara av att omplacera, utan hade hellre levt nästa 15 år i ett tält med ena hunden om det skulle vara det som krävs för att få ihop det… :bag:

Det känns i vilket fall som ett jättestort beslut. Jag borde verkligen bara skicka det där jädrarns mailet, om inte annat för att få allt ur systemet. Alla valpar är kanske ändå tingade nu i vilket fall… Men så sitter jag där och så blir jag helt lamslagen av nervositet och tvivel… 😅
 
Jag blev av med min hjärtehund förra året och jag visste inte alls nånting. Jag var fast i avgrunds svart sorg och även om vi hade två hundar kvar så var de främst husses hundar och det kändes oerhört tomt Husse tog då beslutet att ringa upp hans hunds uppfödare hade valpar hemma, han visste att jag innan visat honom bilder på en av valparna som jag fastnat för på bild. Vi åkte dit och jag fick känna efter och kände att jag absolut klickade med valpen och hade plats i hjärtat för den trots sorgen.

Spock har varit min allra största tröst sen han kom in i mitt liv och jag är så otroligt glad att husse åkte iväg med mig och spontanshoppade valp ❤️. Han ägnade största delen av sin valptid åt att ligga på mitt bröst och ge tröst när jag låg i soffan och kände mig låg men jag kom också iväg och tränade med honom.

Vi har just nu fyra hundar hemma och även om det är lite bökigt ibland så har jag svårt att se att jag kommer ha bara en hund igen, de har så stort utbyte av varandra.

Mattes "lilla" tröste-gryn ❤️
IMG_20230807_131447_911.jpg


Jag tror att du kommer veta om du träffar rätt valp att det värt att ta chansen.
 
Tycker det låter som ett klassiskt fall av ”HJÄLP, det här beslutet kommer förändra mitt liv på ett sätt jag inte helt och hållet kan se framför mig, så jag vill nog inte fastän jag verkligen vill!”. Hänt mig inför alla stora livsförändringar: under båda mina graviditeter, alla gånger jag flyttat, när jag skaffat ett nytt djur, dagarna innan jag gifte mig… Superläskigt, men min erfarenhet är att det är bäst att blunda för rädslan och köra på (om det har känts bra tidigare och är ett genomtänkt beslut).

Det låter som att du egentligen vet vad du vill (ha en till hund) och vad du ger dig in på.
 
Åh, vad jag känner igen mig. Inte för att jag funderar på hund just nu, men i övrigt. Hade två hundar, som sen blev en. Bestämde oss för en till, inga större tvivel den gången, men med facit i hand blev det jättefel. Skulle det bli helfel kan man alltid omplacera, tänkte jag mig dessutom. Nope, säger husse. Hunden är definitivt husses, jag känner exakt som du beskriver - jag tycker om honom men vi har inte DET. Han har många egenskaper som passar mig väldigt dåligt (trots noga rasval). Nu finns det inte utrymme i vårt liv för en hund till för tillfället, men den dagen det gör det så kommer jag tänka efter både en och hundra gånger, livrädd för att det ska bli fel igen.

Nån förslog en lista på ja och nej. Jag föreslår att du skriver en lista på vad du är rädd för, så att du kan syna de tankarna. Är det realistiska rädslor? Vad blir konsekvenserna om det du är rädd för skulle inträffa? Hur kan man lösa det?
 
Vad fint ni skriver flera av er! Blir alldeles varm i hjärtat. :heart

Det är exakt så, @soom ! Jag är livrädd att det ska bli ”fel” igen. Det är nog egentligen pudelns kärna… När vi skulle skaffa A kände jag mig inte alls lika rädd och velig fastän att det fanns vissa saker jag var orolig för då också. Men att jag inte skulle klicka med A var absolut inte en av dem. :(

Men jag tror faktiskt jag ska skicka det där mailet. Jag får väl blunda och trycka bara… 😨 Skriver jag det här så MÅSTE jag ju göra det också. Eller hur?
 
Jag vill också säga att jag köpt en hund jag sen inte klickade med. Den blev dock snodd av min syster och gjorde att min syster och hennes man numera sitter fast i hundsports-träsket så hon kan faktiskt vara ett av mina bästa köp då jag fick träningskompisar och tillgång till får 😁...
Mitt argument att det billigare att ha hund än häst tycker syrran stämmer dåligt då hon nu har tre hundar och en flock får samt tränings/kurs och tävlingsavgifter drat iväg förutom foder, vaccin, försäkringar m.m. 😅😅😅.
 
Kan ju utveckla mitt tidigare svar lite. För 3 år sen förlorade jag min hjärtehund 💔😭 Jag hade en hund till men inte samma relation till honom. Det var först när jag för 1 år sedan köpte mellanhunden som jag på riktigt började läka i min sorg efter förra hunden. Det blev så bra med nytillskottet att jag nästan direkt kände att jag ville ha en till och nu har jag alltså det.

Jag har inte ångrat mig en sekund ❤️
 
Det känns bra! Efter att ha träffat den lilla räkan så känns det i allafall helt rätt med en hund till. :) Jag fick rätt känsla direkt och hon verkar ha en stabil men lite lugnare personlighet som jag tror kommer att passa bra ihop med våran A. Är lite nervös såklart, men mer ”normalt”...
Så härligt! ❤️
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 055
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
25
· Visningar
861
Senast: Sol
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
850
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp