hund och snöskoter

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare SomethingCorporate
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 13 031
S

SomethingCorporate

Hur gör ni om ni vill ha med er hund på kortare snöskoter turer (eller liknande)?
Vår hund är för liten att springa brevid, och att hålla i famnen känns inte speciellt tryggt.
Har kollat lite på rygg-/magsäckar men det verkar bara vara för dom allra minsta.
Våran väger nu, ca 3 kg men kommer nog sluta på en 6-7 kg och när han är fullvuxen kommer det ju vara ännu mer aktuellt.

Är det ingen mer än jag som efterfrågar detta?

Sv: hund och snöskoter

Kan du inte ha vovven i sjal som man har med barn?:D Jag har min katt så ibland när jag inte orkar kånka runt på honom (han får ibland för sig att han inte kan gå själv;)) och han stormtrivs.

Vi har haft stora hundar och de brukar föredra att sitta framför föraren när de inte springer själva, eller i pulkan om man har det.
Minns en farbror som gjort en sorts pulka av masonite som hunden stod på bakom skotern.

Förr när vi skulle träna hundar uppe på fjället hade vi en pulka med någon form av bur (jag var inte så gammal då så jag minns inte exakt hur de var byggda), men då hade vi ju några stycken. När du har en såpass liten hund kan du väl ha en liten bur fastspänd bakom dig på skotern?

Vad har en snöskoter för lastutrymme?

I tidningen Härliga hund, hade de en artikel för ett tag sedan om hundar som åkte motorcykel. Där hade man spänt fast en åkbur i plast på bönpallen.

Om det är kortare turer så åker hunden framför mig.
På längre turer åker hon så här lyxigt:
Trams.jpg

Annars har jag sett massor av lösningar
-innanför skoteroverallen
-i knät
-i packlådan på skotern om den har en sån
-på kälken i matte/husses famn
-nerbäddad i en pulka bakom skotern osv

Mina föräldrars tre karelska björnhundar springer ofta brevid ett tag, men sen när de blir trötta får de åka bak i kälken. De bara älskar att vara nerbäddade där i:) Så om man har kälke bakom skotern kan ju hunden sitta där.

Är man två så kan den som sitter bakom ha sele på hunden och så selen fastknäppt i ett bälte som man har runt midjan, då sitter den där den sitter och håller man dessutom fast sig i den som kör så sitter ju hunden liksom mellan armarna. Så har jag sett några med hund som haft det. Dom gånger jag själv åkt skoter med mina så har de suttit bak i pulkan som varit täckt så de inte har kunnat hoppa av i farten.

*kl*

tack för alla tips, någon kälke har vi inte, och planerar heller inte att skaffa.
Men en bärsjal lät väldigt praktiskt då det är en liten frusen sak så kan man ju sätta honom närmast kroppen också.

Och ärligt vet jag inte hur skotern i fråga ser ut (angånede pack utrymme)
Det är min pojkväns pappas vi kommer använda och han har nyss köpt en ny som jag inte sett.

Våra papilloner tränas att sitta framför oss på skotern.
Gammeltiken är en klippa på det och står mer än gärna där och checkar av skoterturen.
Oavsett lössnökörning eller ledkörning sitter hon där, emellanåt kan hon sätta framtassarna på styret å stå och titta fram.
Balansen är otrolig på henne och ibland förvånas jag själv över att hon trivs så bra där. Så fort skotern plockas fram springs det dit och hopp upp på dynan, hon ska med!!!!
Sätter man henne i kälken står hon och tittar ut genom framrutan och skäller, skäller, skäller......
Har alltid en fäll eller renhud på sittdynan för att tassarna ska få ordentligt grepp, är det halkigt blir dom rädd och osäker utav det.

Hanen min är bara strax över året och har inte hunnit åka så mycket skoter än. Han uppskattar det inte lika mycket som "gammeln" utan är väl mest där för att jag vill.
Däremot gillar han när man kan sitta där å kika på folk, hundar å ibland nån ren, DET är rena julaftonen!!!
Han är inte så självsäker än att han ställer sig på styret å tittar utan sitter så snällt mellan mina ben, kan ibland ställa sig upp men står fortfarande kvar på sitsen.
Hos oss är hundarna alltid omkring skotrarna=)
24960298.jpg

20045997.jpg

21815288.jpg

Senast ändrad:

min nakenhund har suttit framför mig när vi åkt kortare turer. Åker vi längre så har han fått stanna hemma eller så har vi åkt två på en skoter då jag suttit bakom och haft hunden i famnen :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Funderade lite på hur man ser på sina hundar. Vad ser ni när ni tittar på eran hund? Tror ni att andra ser på er hund på samma sätt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 540
Senast: Iamia
·
Hundhälsa Vår hund på drygt 7 kg ska genomgå gastro- + sigmoideoskopi. Tydligen ska dom fasta i 48 h. Som tur är betydde det inte samma sak som...
Svar
5
· Visningar
761
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka