hund på foder- vem står för vad

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare vildochgalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 3 594
V

vildochgalen

funderat på detta nu ett tag. ni som har hund på foder. vem står för vad, du och ägaren? vad händer om hunden blir sjuk? vem betalar försäkringar? etc. Tell me! :p Finns det färdiga fodervärdskontrakt liknande som det finns för hästar?

Sv: hund på foder- vem står för vad

tror det finns färdiga avtal.. kolla med skk. som fodervärd står du för allt (ev. tror jag att uppfödaren kan stå för försäkra).. vad jag lärt mig om du tex har en tik på foder så "äger bara uppfödaren rätten till livmodern". sen om man bryter kontraktet har väl uppfödaren rätten att ta tillbaka hunden. rätta mig om ja har fel men detta är vad jag har lärt mig

Vid ett fodervärdsavtal så står fodervärden för alla hundens kostnader utom det som har med avelsbiten att göra. Gällande försäkring så är det något man kommer överens med upplåtaren om.

Ett fodervärdsavtal kan endast hävas om båda parter är med på det, annars måste man gå till domstol för att lösa tvisten. Upplåtaren har alltså ingen rätt att ta tillbaka hunden under några omständigheter, om inte fodervärden är med på det eller att ett domstolsbeslut fastslagit att upplåtaren har rätt att ta tillbaka hunden.
Fodervärden har å andra sidan ingen rätt att hindra upplåtaren från att nyttja sin del i avtalet!!

Men visst kan man skriva egna "fodervärdsavtal"? Även om det kanske inte är den korrekta termen, men egna "låne-avtal"?

Har en ytligt bekant som är "fodervärd". De betalar maten och om de vill göra något med hunden (kurs eller så). ALLT annat står kenneln/uppfödaren för. Uppfödaren har rätt till två kullar, sedan går ägarskapet automatiskt över till "fodervärden". Om ägaren/kenneln/uppfödaren inte nyttjat denna rätt inom fem år övergår ägarskapet automatiskt.

Men det är kanske ett avtal de författat själva?

/Syrsa

om det är en uppfödare ansluten till SKK så MÅSTE SKK`s fodervärds avtal skrivas, inga utrymen för egna avtal.

Är det däremot inte en SKK`s ansluten uppfödare så kan man skriva eget avtal.

Minn fodervärd står för allt försäkring mm mm men hon har ju hunden som om den vore hennes egen o gör vad hon vill med den .
Dock har jag en sak inskriven i kontraktet .
Om hunden missköts eller misshandlas konstaterat av vet så upphör kontraktet gälla omedelbart o jag hämtar igen hunden .

Jag letar fodervärd till min unghund nu o lär ha samma sak skrivet i hans kontrakt .

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 221
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 146
Senast: sidensvans
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 808
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
1 001
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Bildtråd