Hund som äter sin egen avföring *eek*

Indyhope

Trådstartare
Hur får man en hund som äter sin egen avföring att sluta??
Har hört att man ska ge ananas. Funkar det?? Någon som vet??

Sv: Hund som äter sin egen avföring *eek*

Koprofagi kallas det då en hund hund äter sin egen avföring. Koprofagi hos hundar beror ofta på att den avföring som konsumeras innehåller osmälta näringsämnen som fortfarande har vissa aptitretande egenskaper. Det viktigaste att söka efter är således ett matsmältningsproblem hos den hund vars avföring konsumeras (ofta samma hund som äter dem) genom att analysera avföringen för att se om parasiter, osmälta fetter eller stärkelse förekommer.

Koprofagi kan också vara resultatet av alltför stor mängd föda, vilket orsakar minskad nedbrytning eftersom matsmältningsapparaten är överansträngd och maten passerar genom tarmområdet på kortare tid. I det fallet kan en enkel minskning av den mat som ges vara tillräcklig för att återföra saker och ting till det normala. Vissa hundraser får lättare koprofagi.Bla hundar som har bukspottskörtelproblem.

min hund gjorde det för att hon var deprimerad. med bättre psykisk hälsa försvann problemen.

Hunden som gör det är en 11 veckors valp. Han har gjort detta den senaste veckan och inte tidigare. Han verkar inte deprimerad utan är väldigt glad och go. Men han kanske får för mkt mat? Ska prova att dra ner lite på fodret.

gör så och försök påkalla hans uppmärksamhet och gör något roligt istället! vad får den för foder?

cillamuffins skrev:
gör så och försök påkalla hans uppmärksamhet och gör något roligt istället! vad får den för foder?

Vi ger honom Royal Canin (torrfoder).

Hur ofta ger du valpen foder?

När vår unghund började med den ovanan så gav vi extra tillskott av vitaminer7mineraler.Han slutade med ovanan efter ca 1 veckas tid.

Du kanske måste dela upp maten på fler gånger om hunden inte klarar av smälta maten. Många valpar måste ha maten uppdelad på 4-6 ggr per dag för att klara av att tillgodogöra sig maten.

Ja, jag funderade på det i morse, så jag tänkte att jag skulle göra det idag. Ge mindre mål fler gånger. Blandar i ananas också. Har ju hört att det ska funka, så man kan ju alltid prova. Det skadar ju inte i alla fall. :)

Tack för alla råd!! :bow: :bow: :bow:

Kl*
tråden är 6 år gamal men jag känner att jag behöver fråga om det igen.

Varför äter hunden sin egna avföring?
kan det bero på mask? För lite mat? näringsbrist?

Är mina föräldras tik som börjat göra det..

Jag har hört att det bero på brist på en sorts vitamin eller vad det nu va. En av morsans hundar åt avföring och fick höra att banan skulle hjälpa mot det, gav hunden 1 banan om dagen och det hjälpte.
Men jag är inte så insatt i varför de äter sin egen avföring. Men tänkte att jag kunde dela av mig med den lilla erfarenhet jag har, kan ju hjälpa =)

Kl*
tråden är 6 år gamal men jag känner att jag behöver fråga om det igen.

Varför äter hunden sin egna avföring?

Helt enkelt för att den tycker det är gott :d

Min tik är uppvuxen med en hel flock. Hon åt sin avföring när hon kom till oss och hon kan göra det fortfarande om man inte tar bort det. Hon är uppvuxen med att man gör så, för henne är det helt naturligt.

Bästa sättet att få bort det är att tala om för hunden att det inte är okej att äta skit.

Okej kan det vara av ren hunger då eller? eller vad innehåller en banan som de kan behöva?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 021
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 165
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 071
Senast: sidensvans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Chat GPT
  • Köpa stolpar