Hund som haltar

A

Alvin

Nu har stora hunden gjort sig illa, ja han haltar i alla fall. Han har fått sprungit fritt ute nu när det har varit så varmt och lekt hela dagarna. För ungefär tre dagar sedan kom han in och haltade lite då och då, inte mycket och han såg inte ut att ha ont.
Idag så haltar han väldigt mycket. Han har svårt att ta sig upp från sittande position och han kan inte gå fort. Jag har klämt och böjt på benet och känt efter svullnader men han reagerar inte på att det gör ont. Tog ut han på baksidan och gav han en leksak för att se hur han rörde sig då. Då sprang han som vanligt, man såg knappt att han haltade. När han har varit igång ett tag haltar han inte lika mycket, men ändå, haltningen finns kvar. Någon som vet vad han kan ha gjort? Någon stukning? Någon som har tips på vad man kan göra för att lindra haltningen. Har försökt ringa den lokala vet. men kommer inte fram.
 
Sv: Hund som haltar

Överansträngning? Sträckning? Stukning?
Är tassen varmare än övriga?
 
Sv: Hund som haltar

Håll hunden i koppelvila. En sträckning eller liknande borde ha blivit bättre och inte sämre på de 3 dagarna. Så försök nå veterinär, ring någon annan en den lokala om du inte får svar där, och hör vad de tycker, om du ska avvakta och ha koppelvila över påsken eller kolla upp nu.

Men absolut inget springa fritt.
 
Sv: Hund som haltar

Har hunden någon historik på hälta? Hur ser det ut med AD/HD?

Min poppa har haltat sedan i Söndags, det är mitt fel för jag tänkte mig inte för och gick med henne för långt på asfalt i lördags.
Hon är en tung ras med måttliga bpl fram och har haltat på hö. fram redan innan jag fick henne. Då var hon överviktig och allt eftersom vikten gick ner så slutade hon halta.
Före nu har hon inte haltat på flera månader men stel är hon endå (hon är ju endå nio år nu) på morgonen särskilt.

Min hund haltar på asfalt och grus = hårt. Det jag gör är att gå med henne för att hålla igång i koppel och på ett mjukt underlag som sviktar. Igår haltade hon nästan inget och idag bara när vi gick på grus på vägen hem.

Är hunden outredd skulle jag ta kontakt med vet. man vet aldrig.
Har man en känslig hund får man vara väldigt lyhörd. Jag har jobbat hela året med att komma på vad som är bäst för min hund.
*Inte gå mer än ca fyra timmar/dag
*Inte gå mindre än ca två timmar dag
*Gå fler korta promenader än en lång och flera korta
*Hon är stelare på morgonen, mår bättre av att gå ut klockan 09:00 än klockan 06:00.
*Undvik hård statisk asfalt...
*Undvik vasst grus...
*Rask koppeltakt i en kvart är bättre än en seg promenad i en timme.
*Haltar hon får vi gå försiktigt och ta det väldigt lugnt tills hon bara markerar, då kan man gå lite mer och längre.
*Hon väljer själv vart hon vill gå, det blir ingen perfekt lydnadsposition precis.. men hon vet själv vart hon mår bäst av att traska.
*Så länge hon kan resa sig och inte haltar när hon legat en bra stund är det ingen större fara.

Vore jag i dina kläder skulle jag kontakta veterinär, särskilt om inte hältan ger med sig på ett par dagar.
Är hunden gammal och har problem med leder skulle jag överväga tillskott, ingefära exempelvis.
Har du möjlighet skulle jag hellre simma med hunden än gå långprommisar.

Lycka till.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 128
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 692
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 454
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp