Bukefalos 28 år!

Hund som kräks

Yrja

Trådstartare
Igår började våran hanhund, 5 år, att kräkas i bilen påvägen hem från jobbet. Han blir aldrig åksjuk, är med på jobbet varända dag och älskar att åka bil så gubben reagerade på detta direkt. Efter det så kräktes han ett par ggr inne på em. Vi tog en promenad och han verkade jättepigg och glad, men kräktes då igen vid ett tillfälle. Han kräks bara galla/vatten och kan stå och hulka länge innan det kommer ngt.

Han brukar annars kunna kräkas vatten när han dricker direkt efter lek eller liknande, som de flesta hundar, men nu kom det när som helst och han hulkade som sagt väldigt mycket innan det kom ngt. Som när man mår illa och kroppen vill få ut ngt. Han tuggade inget gräs eller så alls dock, det brukar han göra annars ibland också så som hundar ofta gör.

Efter promenaden var det lugnt ett tag sen började han igen på kvällen. Så efter promenaden kräktes han omkring 5 ggr innan vi till slut släppte ut honom och sen sov han ute. Vill tillägga att han inte tvingades sova ute. Han har gjort det förr, på eget intiativ, och skäller om han vill in. Vi tittade också till honom under natten och han ville inte komma in.

I morse har han kräks två ggr till i bilen och efter som att detta inte gått över under natten är jag nu beredd på att vi måste åka in med honom. Men samtidigt så är han pigg så jag vill först höra om ngn här har ngn teori?

Han har haft samma foder i 3 år - fri tillgång hemma men inte på jobbet. Igår fick han ev lite rester av ngn på jobbet och det var det som vi först trodde var orsaken men det håller i sig så länge? Han åt lite foder igår när han kom hem men inte så mkt på kvällen tror jag, han brukar alltid äta på kvällen.

Han bajsade igår men i mörkret i skogen så kunde jag inte hitta högen och därför inte heller utforska den. Bad sambon kolla idag på jobbet om han bajsar.

Tycker ni att man ska åka in med honom eller ska vi ringa? Eller ska man ge honom kokt ris ett par dgr och avvakta?

Jag ska ta hem termometern idag från stallet och kolla tempen på honom. Han har som sagt varit väldigt pigg och glad som vanligt.
 
Sv: Hund som kräks

Det verkar som om han har fått någonting i sig som inte skulle ätas. Samtidigt som det gul/gröna skummet tyder på tom mage.

Det man ska hålla koll på vid magsjuka är att de dricker och får behålla vattnet. Om vattnet kommer upp igen är det dags att åka till veterinären. Man kan också kolla om de är uttorkade genom att lyfta upp skinnet. Det ska gå tillbaks omedelbart. Om det man har lyft står kvar uppe är det dags att åka då också. Du säger inte om det är stor eller liten hund, men helt klart blir en liten hund snabbare uttorkad. De kan även få feber, riktigt hög feber t o m. Om det kommer blod någonstans eller de blir slöa bör man åka direkt man ser/märker det. Det kan behövas vätskespruta eller dropp och antibiotika.

Man brukar rekommendera att man inte ger mat på cirka 1 dygn. Fri tillgång till vatten. Därefter kokt ris, rikigt välkokt bortåt 1 timme. Man kan ha i lite välkokt vit fisk eller rå oxfärs.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
25
· Visningar
1 798
Senast: Tualma
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 075
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
444
Senast: Harrysen
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp