Plötslig rädsla?

Harrysen

Trådstartare
Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men visade inte någon rädsla på nyår till exempel.

Inatt fick mitt barn kräksjuka. Hunden sover i vår säng och vaknade väl lite plötsligt av ovana ljud men han var inte annars inblandad på något vis. Efter lite stök kom han upp och lade sig i sängen igen. Imorse var han som vanligt och åt och så vidare. Men under morgonen och förmiddagen har mitt barn fortsatt kräkas och hunden reagerar starkt! Skakar, hässjar, går och försöker gömma sig. Beter sig som han fått stryk och vågar bara komma fram till mig på smygande ben för att sedan gå och gömma sig igen. Barnet är ovanligt stilla och tyst i soffan, där han annars brukar ligga och göra oss sällskap.

Han har ätit, bajsat normalt, kissat, inte halt, när jag var ute med honom i trädgården nyss så lekte han och sprang och kampade med en leksak och var som vanligt. Glad och pigg och busig. Förutom att han inte ville följa med in igen. När jag väl fick in honom gick han tillbaka till tvättstugan (där han annars aldrig ligger) och fortsatte skaka och se rädd ut.

Nu har han tagit sin tillflykt till badrummet där han ligger och skakar och ser rädd ut.

Tankar?
 
Alla kan bli rädda ibland, utan att något är fel. Hunden tycker förmodligen att det är läskigt med det nya och lite hotfulla som kommit in i flocken i form av dofter, stämningar och ljud, och som hunden inte begriper sig på. Hunden är dessutom i en svår ålder, då många hundar är väldigt känslosamma åt alla håll och kanter.

Dra inga stora växlar. Se till att hunden har någonstans att gå undan där det är trevligt att vara med vatten att dricka, en skön liggplats och kanske något att pyssla med (typ tuggben). Försök hålla på era vanliga rastningsrutiner. Ställ inga krav på att hunden ska bete sig som vanligt, vara glad eller lära sig något nytt. Du ska se att han är sig själv igen snart!
 
Alla kan bli rädda ibland, utan att något är fel. Hunden tycker förmodligen att det är läskigt med det nya och lite hotfulla som kommit in i flocken i form av dofter, stämningar och ljud, och som hunden inte begriper sig på. Hunden är dessutom i en svår ålder, då många hundar är väldigt känslosamma åt alla håll och kanter.

Dra inga stora växlar. Se till att hunden har någonstans att gå undan där det är trevligt att vara med vatten att dricka, en skön liggplats och kanske något att pyssla med (typ tuggben). Försök hålla på era vanliga rastningsrutiner. Ställ inga krav på att hunden ska bete sig som vanligt, vara glad eller lära sig något nytt. Du ska se att han är sig själv igen snart!
Tack för lugnande svar! ❤️
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 718
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 964
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 979
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp