Hund som "mjällar"

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare soffiz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 731
S

soffiz

Hej! när jag brostar min hund på ryggen så följer det med torr hud, ser ut som stort mjäll... Är det något skadligt eller så? hur får man bort det?

Hon har mkt päls som är väldigt tjock... vet inte om jag ska klippa henne, men hon kommer nog bli rätt ful då :p

Sv: Hund som "mjällar"

Min hund fick schampo från veterinären mot mjällen. Det funkade jättebra men man måste tvätta hunden två gånger i veckan till en början. Tvättandet är väl okej, men torkandet är det jobbiga om hunden har tjock päls som min har.

Jag vet inte, men att det lossnar död hud när man borstar är väl rätt normalt. Min ser gärna lite "dammig" ut precis efteråt, särskilt om det är länge sedan hon borstades senast, men det försvinner fort.
Ju oftare jag borstar desto mindre "damm".

Min ena schnauzer hade väldigt mycket mjäll och små gulaktiga sår i pälsen. Fick rådet att tvätta med hexocil och det hjälpte. På kompisens hund hjälpte det oxå.
Sedan är det bra att torka pälsen med hårtorken så att hunden inte går länge och är fuktig.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 238
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 636
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 749
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 688
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka