Hund som vinglar och ramlar

Bukefalos 30 år!

Castellini

Trådstartare
Vet att det finns många duktiga här så provar att skriva här :heart

Det gäller min mammas hund. Tik, nyss fyllda 2, biewerterrier, god allmänhälsa.

För ungefär 3 månader sedan fick hon sitt första "anfall". Hon börjar plötsligt vingla, ramlar omkull, blir liggandes, ställer sig upp, vinglar lite mer. Sedan är det hastigt över och hon är som vanligt. Det är som att balanssinnet tillfälligt slås ut.

Ingen åtgärd vidtogs vid det här första anfallet.

För några veckor sedan hände det igen. Samma förlopp. Veterinärbesök där det konstaterades att hon var pigg och glad och i fin form. Vetten topsade öronen och konstaterade lindrig svamp i öronen.

Hunden skickades hem med behandling mot öronsvamp. Återbesök om 3 veckor. Ca 1 vecka efter vetbesöket kom ytterligare ett anfall.

Är det verkligen rimligt att en svampinfektion som är så lindrig att den inte ens ger klåda orsakar dessa symptom?

Finns det någon som har någon input på vad det annars skulle kunna vara eller vilka undersökningar som borde göras härnäst?

Det känns inte som att veterinären har så bra uppslag. Uppfödaren är kontaktad och hon har inte hört något om att några syskon skulle ha något liknande.

Tänkte också epilepsi. Filma nästa anfall och visa för veterinären, om du inte redan gjort det. Finns mediciner att prova för att förhindra fler anfall. Vissa klarar sig fint hela livet på behandling, andra gör inte det. Men det verkar ändå vara ganska få.

Tack för svar hörni 💕

Veterinären är säker på att det inte är epilepsi eftersom hunden är vid medvetande när det händer, och vid epileptiska anfall så tappar hunden alltid medvetande.

Jag tror att vi får byta veterinär...

Jag har haft en hund (Dsg) som fick epilepsi när hon var fyra år.
Det är många år sedan nu, men vad jag kan komma ihåg så tappade hon aldrig medvetandet under ett anfall.

Kolla på videor på Paroxysmal dyskinesi om det verkar likna det anfall som din hund fått. Vår hund har precis blivit diagnostiserad detta. Hunden är helt medveten vid anfallen som är är några minuter långa och påverkar bara hundens rörelser, dock brukar de nog inte ramla utan mer ha svårt att gå och vinglar mkt. Det är inte så enkelt att behandla men fördelen är att anfallen kan försvinna av sig själv.

Tack för svar hörni 💕

Veterinären är säker på att det inte är epilepsi eftersom hunden är vid medvetande när det händer, och vid epileptiska anfall så tappar hunden alltid medvetande.

Nej, de tappar inte alltid medvetandet vid ep, det finns flera typer av anfall.

Min ep-hund var inte alltid borta under sina anfall.

Om man söker på nätet om epilepsi på människor så finns det flera olika typer av anfall. Det verkar som man är mer eller mindre vid medvetande, borde ju vara samma på hund?

Tack för svar hörni 💕

Hur ser du att den är vid medvetande?

Jag frågar för att hunden jag kände dom hade ep såg ut att vara vid medvetande. Bara det att kroppen inte lydde så han låg ner, inte alltid helt på sidan. Men det såg inte ut som att han var medvetslös. Men det sas (av veterinär) att han hade ep. Men mild.

Tack för svar hörni 💕

Jag tror att vi får byta veterinär... Det finns fokala EP-anfall men även då brukar hunden vara svår att få kontakt med.
Ta kontakt med neurolog/be om remiss.

Det finns fokala EP-anfall men din beskrivning tyder inte på typisk EP så det hade jag inte satt högst upp på listan av möjliga orsaker särskilt med tanke på rasen.
Paroxysmal dyskinesi låter mer troligt, men det kan röra sig om många andra diagnoser också.

Allt neurologiskt är inte EP.

Liknande trådar

• Hjälp min hund håller på att dö
  • Hund och bebis
  • Hostande hund
  • Sjuk hund, akut pankreatit(?)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27