Hund tar inte initiativ att gå ut

Minischnauzer

Trådstartare
Hej! Min hund på snart 10 månader tar aldrig initiativ att gå ut. Låter man honom få välja ligger han kvar till lunch, oavsett hur sen/tidig kvällsrundan dagen före var. Även när han vaknar då måste man "släpa" ut honom. Under dagarna/kvällarna markerar han heller inte att han vill gå ut. När han känner på sig att det är dags att gå ut går han gärna och lägger sig istället. Känns som att han skulle kunna vara inne i dygn utan att vilja gå ut. Det märkliga är att han tycker mycket om att vara ute och är väldigt pigg och intresserad på promenaden. Men just att ta initiativet att gå ut gör han inte. Det känns som ett rätt udda beteende och undrar om ni haft liknande hundar? Ska även tilläggas att han varit rumsren sen första månaden hos mig så han gör aldrig ifrån sig inne.
 
Intressant! Vår hund är likadan. Hon är fyra år. Verkar kunna hålla sig oändligt länge och verkar sällan sugen på att gå ut, även om hon sen för det mesta tycker det är kul när hon väl är ute.
 
Varför tycker du att hunden ska ta initiativet att gå ut? Det är något mina hundar främst bara gör om de är extremt nödiga, vilket de inte ska behöva bli (om de inte exempelvis är dåliga i magen). Händer det av annan anledning har ju jag brustit i min skötsel av dem. Hundar som random kräver att gå ut är ju bara jobbigt, då är det ju stor risk att det sker då jag är upptagen med annat. Så jag ser det helt enkelt som en självklarhet att jag är den som tar initiativet till att gå ut. :)
 
Varför tycker du att hunden ska ta initiativet att gå ut? Det är något mina hundar främst bara gör om de är extremt nödiga, vilket de inte ska behöva bli (om de inte exempelvis är dåliga i magen). Händer det av annan anledning har ju jag brustit i min skötsel av dem. Hundar som random kräver att gå ut är ju bara jobbigt, då är det ju stor risk att det sker då jag är upptagen med annat. Så jag ser det helt enkelt som en självklarhet att jag är den som tar initiativet till att gå ut. :)
Jag tycker inte att han ska ta initiativet, tycker bara att det är märkligt att han aldrig gör det. Inte ens då jag experimenterat och väntat extra länge. Men håller med dig i det du skriver.
 
Min hund tar aldrig initiativ till att gå ut, jag tror inte att han har fattat att våra promenader/rastningar är något han skulle kunna påverka/be om. När vi börjar förbereda för promenad blir han jätteglad, men kvällskissen innan vi ska sova hade han gärna stått över.
 
Min hund tar inte initiativ till att gå ut om han inte är nödig. Går man till dörren och kallar så kommer han glatt men han går aldrig ut där självmant och vill bli utsläppt. På helgerna sover han tills jag stiger upp, oavsett om det är kl 7, 9 eller 11.
 
Mina säger aldrig till. På morgonen vill de ha frukost men sen går de och lägger sig igen. Men de gillar att vara ute och de gillar att komma in så. 🤷🏻‍♀️😂
 
Jag är gammal och har haft hundar större delen av livet.

Nuvarande lilla pappskalle är den första som tydligt säger att han vill gå ut.
Så jag förstår inte riktigt att hunden ska påkalla att den vill gå ut? Det är något som jag som människa får se till sker med lämpliga intervall.

Mina har visat att de vill följa med när jag går ut, men gå ut ensam tror jag aldrig nån velat innan den här lille.?
(haft spets, flattar och en schäferkorsning)
 
Enda gången någon av mina har gjort det är när de har varit dåliga i magen. Aldrig annars. Nuvarande hund kan utan problem sova i 12 timmar i sträck. Hade han inte vetat att det blir mat efter så hade han inte ens rest på sig när jag går ut till hästarna och är det dåligt väder så stannar han helst inne. Då ligger han och väntar på sin mat i hallen.

Ska nuvarande gå ut och kissa själv så är det kasta ut godis som gäller, annars går han inte ut hur nödig han än är.
 
Min säger ofta till att det är dags. Ibland för att han är nödig men oftast för att vi brukar gå vid samma tider varje dag och han har en förbannat exakt inte klocka :meh: Ibland bara för att han har lust att gå ut men nu har jag lärt mig vad som är nöd och vad som är "jag råkade vakna mitt i natten ska vi gå ut kanske?".
 
Mina säger heller aldrig till jag tror aldrig att jag ens haft någon hund som sagt till om det inte varit kris på natten tex.
Jag går ut med mina innan dom behöver säga till och dom är som din och kan sova till lunch men går vi väl ut är dom nödiga.
 
Min säger ofta till att det är dags. Ibland för att han är nödig men oftast för att vi brukar gå vid samma tider varje dag och han har en förbannat exakt inte klocka :meh: Ibland bara för att han har lust att gå ut men nu har jag lärt mig vad som är nöd och vad som är "jag råkade vakna mitt i natten ska vi gå ut kanske?".
Min är som din! Han har lurat mig många gånger med sin tillsägelse om behov av att gå ut, tills jag insåg att han bara ville gå ut. Han kan klockan och börjar en stund före att säga ifrån. Inte för att han är akut extra nödig utan för att han vet att han ska få gå ut, vilket han älskar. Jag trodde som sagt i början att han nog måste vara nödig när han säger ifrån, även när han säger ifrån en liten stund innan tiden som vi bestämt, men han beter sig hopplöst o-nödigt väl ute.... så numera känner jag igen nödighetstillsägningarna ("Matte, jag är akut nödig") och läsanyheternatillsägningarna och kan skilja dem åt.

Han är en husky, kanske är det därför han ser att gå ut i skogen som livets grädde oavsett hur många gånger vi redan den dagen varit i skogen....

Han är i övrigt mycket tydlig när han säger till mig att låsa upp balkongdörren så att han kan gå ut och lägga sig där! Bara att lyda ;) Öppna gör han själv, om den bara är tillstängd....
 
Tre av fyra säger till vid nöd, två av dom säger även till fast det inte är nöd :meh:.
Fjärde säger aldrig till i princip och kan hålla sig i evigheter, går gärna ut på sommaren men får tvingas ut när det blött. Hoppar gärna första morgonkissen om man inte tar henne under armen och sätter henne på gräsmattan. Oftast orkar man inte jaga efter hund som gömmer sig under täcket utan hon får sovmorgon medans de andra tre glatt skuttar ut.
 
Hej! Min hund på snart 10 månader tar aldrig initiativ att gå ut. Låter man honom få välja ligger han kvar till lunch, oavsett hur sen/tidig kvällsrundan dagen före var. Även när han vaknar då måste man "släpa" ut honom. Under dagarna/kvällarna markerar han heller inte att han vill gå ut. När han känner på sig att det är dags att gå ut går han gärna och lägger sig istället. Känns som att han skulle kunna vara inne i dygn utan att vilja gå ut. Det märkliga är att han tycker mycket om att vara ute och är väldigt pigg och intresserad på promenaden. Men just att ta initiativet att gå ut gör han inte. Det känns som ett rätt udda beteende och undrar om ni haft liknande hundar? Ska även tilläggas att han varit rumsren sen första månaden hos mig så han gör aldrig ifrån sig inne.

Vadå? Vill du att hunden ska stå och tjata vid dörren även om han inte är akut nödig?

Jag hade tyckt att det var jobbigt med en hund som tjatar och säger att han vill gå ut och gå bara för att det är roligt. Så länge hunden gärna följer med ut och är glad när man säger att man ska gå ut så hade jag varit nöjd.

Jag är uppvuxen med hundar och ingen av dem har tagit initiativ till att gå ut annat än när de varit akut nödiga (lösa i magen eller annat). Men alla har blivit glada och sprungit till dörren när jag sagt att det är dags att gå ut.
 
Tänkte på den här tråden idag då jag med godis fick locka ut min hund nu strax före kl 10. Han hade då varit inne sedan kl 21 igår. Jag har varit ut till hästarna två gånger, kl 4 och kl 9 som vanligt men hunden anser att han är av socker och kan inte gå ut i regn :angel:
 
Vadå? Vill du att hunden ska stå och tjata vid dörren även om han inte är akut nödig?

Jag hade tyckt att det var jobbigt med en hund som tjatar och säger att han vill gå ut och gå bara för att det är roligt. Så länge hunden gärna följer med ut och är glad när man säger att man ska gå ut så hade jag varit nöjd.

Jag är uppvuxen med hundar och ingen av dem har tagit initiativ till att gå ut annat än när de varit akut nödiga (lösa i magen eller annat). Men alla har blivit glada och sprungit till dörren när jag sagt att det är dags att gå ut.
 
Min säger ofta till att det är dags. Ibland för att han är nödig men oftast för att vi brukar gå vid samma tider varje dag och han har en förbannat exakt inte klocka :meh: Ibland bara för att han har lust att gå ut men nu har jag lärt mig vad som är nöd och vad som är "jag råkade vakna mitt i natten ska vi gå ut kanske?".
Haha det är kul med hundar med inbyggda klockor, en sån har jag också. Vi går sällan samma tider varje dag, men gör jag det några dagar i rad så vänjer sig hon snabbt och kan sätta sig framför mig och blänga och skälla för att tala om att det är dags att gå ut (eh, ja, jag råkade en gång belöna henne då hon blev jättefrustrerad och gav ifrån sig ett skall när jag inte lyssnade på henne, så nu anser hon att det är en jättebra kommunikationsmetod 🙈). Fördelen med promenader är att det räcker att säga ”inte nu” så går hon och lägger sig. Har tiden passerat för middag däremot ger hon sig inte förrän jag fixat. Jättelämpligt om man sitter fast i ett möte.😅
 
Min hund säger till när hon absolut behöver gå ut och sola på sommaren om vi mot förmodan är inomhus vid solsken och när hon råkat bli lite dålig i magen.
Aldrig annars.


Hon går inte och gör sina behov utan mig heller om det inte är absolut kris. Om det är väldigt länge sedan hon var ut så brukar jag öppna dörren och släppa ut henne så hon har möjlighet att gå och kissa medan jag kissar och klär mig men då sitter hon antingen på bron och väntar på mig eller så har hon lagt sig och sola.
För att sedan studsa upp när jag kommer med kopplet så vi kan gå och kissa och bajsa.
 
Det är så olika hur dom är. Min nuvarande kan klockan och börjar komma och stirra på oss 20 min innan hon vet det är dags att gå ut. Min förra hund, en whippet, hade gott kunnat sova i dagar om ingen störde honom.

Jag testade faktiskt en gång att se hur länge han (whippeten) kunde hålla sig. Det var mitt i vintern och väldigt kallt, typ -30 grader. Whippar gillar ju inte direkt kyla och det var dessutom söndag och vi hade ingenstans vi skulle fara - så jag lät honom sova. Vi människor klev upp och åt frukost, gjorde våra sysslor och jag tänkte att hunden får väl säga till.
Klockan FYRA på eftermiddagen kom jag på att hundkräket fortfarande inte bett om att gå ut!! :eek: Då gick jag och släpade ut han... Herregud liksom. Han kissade och bajsade på 5 minuter och sen ville han in igen. Och sov sen vidare tills jag tvingade ut han igen nästa gång...
Vi brukade skämta att whippet är en praktisk ras på så sätt att de inte behöver varken kissa eller bajsa så länge det är minusgrader. Bara ta in dem nån gång i november och sen släppa ut igen i april :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
25 767
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 556
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
24
· Visningar
2 709
Senast: Takire
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
12 917
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

  • Vanvård ridskola råd.
  • zitch vet pour-on
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp