n0side

Trådstartare
hej. jag är jätte kluven angående min älskade hund. han är snart 10 år gammal, en stor hovawarthane som på senare tid blivit annorlunda i sitt sätt och inte alls lika pigg som för ett halvår sen. han dricker väldigt mycket vatten varje dag, vilket resulterat i att han kissat inne :( jag upplever att han äter mindre av sitt torrfoder vilket han ätit glatt innan. han har höftledsdysplasi D och måttliga pålagringar. med tiden har han blivit mer ranglig, svårt att resa sig och bakbenen ”viker” sig ibland som om han inte har så mycket styrka. samt att han klarar bara av kortare promenader. han har alltid varit lätt att handskas med men när jag klippt klorna det senaste har han tydligt visat att han inte alls är okej med det längre, är det smärta? det jobbiga är att med alla de här symptomen är han pigg i sinnet och gillar att springa i skogen i sin takt. ska ringa veterinären imorgon och boka en tid för en rejäl koll. kände bara för att skriva av mig så här i natten.
oavsett vad vet säger, är det ett värdigt hundliv eller ej? när vet man att det är dags att släppa taget liksom? så svårt beslut :( någon annan med en hund i samma sits?
 
Angående dricka mycket så kan gamla hundar drabbas av diabetes.

Jag har också en gammal hund. En 11-årig Schäfertik.
Hon dricker marginellt mer, kontrollerar blåsan men vill ut nån gång extra per dag. Hon äter glatt, är glad, går upp och ner i trappor, rör sig i alla gångarter osv. Ändå har vi börjat förbereda oss på ett avsked. Hon har blivit muskelfattig, fått knölar, ser och hör lite sisådär, blivit valpig och mammig och hon kan inte hoppa in i bilen osv längre trots fria höfter en gång i tiden.
Det är något "över henne" som är svårt att sätta fingret på. Jag ser ibland något i hennes ögon.
Hon kommer få gå vidare innan hon går "ner sig" för mycket. Det är en dam med stor intigritet och stolthet. När den börjar svikta är det dags för henne.

Jag har inga råd att ge dig mer än att gå på magkänsla. Texten om min tik var bara för att dela med mig om min egen situation med en gammal och ack så kär hund.

:heart
 
Att en hund blir gammal är ju ok. Att den inte orkar lika långa promenader som när den var ung. Man måste ju få bli gammal. Men, de ska inte behöva ha ont.
 
Min egen princip när det gäller alla mina djur är att de ska ha ett värdigt liv. När jag märker att de besväras av krämpor och helt enkelt är "gamla" så de inte är lika levnadsglada längre - då börjar jag fundera på avlivning.
Ofta är det ju tydligt, även om hjärtat vill hålla kvar dem.
Ont ska de inte ha.

Djuren är helt beroende av oss så det är vårt ansvar att de har ett bra liv.
 
Jag har med en hovawarthane som är 10 år gammal. Skillnaden är att han fortfarande är pigg och i stort sett fräsch. Några små förslitningar och han har tappat lite muskler pga åldern. Den dagen han vill mer än han kan eller han får ont kommer jag släppa honom hur ont det än gör i mig.

Vad som är bäst för dig och din hund kan tyvärr bara du svara på :heart
 
Drickandet kan (som @Voff var inne på) vara diabetes, eller urinvägsinfektion.

Däremot det andra tycker jag tyder på att det börjar bli dags att släppa taget. Vänta inte tills han inte ens klarar av skogspromenader eller har tappat livsglädjen! Jag tycker det låter jättebra att du ska ta honom till veterinär för undersökning. Säg till veterinären att du vill att hen är helt ärlig med läget också (det brukar tyvärr kunna vara så att veterinärer inte vill få det att låta som om det är så illa med hundarna, för då blir hundägarna arga och går inte till veterinär alls istället, eller till någon annan veterinär). Om du har kontakt med hans uppfödare kanske du kan ringa/maila och bolla tankar också? Hen kanske kan vara ett bra stöd i den här situationen?
 
Hej,
Vad fint att du tänker i dessa tankar och har en så bra koll på hur hunden brukar vara.
Jag instämmer i övriga att kolla upp ifall det är diabetes eller sjukdom som ger liknande symptom.
Veterinärer brukar vara duktiga och du kan nog fråga dem vad de tror om smärta och rörlighet i hänsyn till eventuell avlivning eller inte.
 
Drickandet kan vara tecken på njursvikt eller diabetes, bra att du bokar en tid för genomgång. Din hund har höftledsdysplasi och min fråga är då om han i dagsläget står på smärtstillande och eller kosttillskott för lederna? Bolla dina tankar med veterinären och ta sen ställning till hur du ska göra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 796
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 593
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 430
Senast: s957
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 557
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp