Hundägare i Malmö

kolblakkur

Trådstartare
Jag och mannen pratar lite löst om att flytta tillbaka till Malmö. Blir dock fundersam på var som är bäst att bo som hundägare? Vill ha möjlighet till hundrastgårdar och lite lummiga miljöer. Parkerna i staden har jag koll på, men på övriga områden sämre koll.

Hundarna är inga stadshundar direkt, men är säkert anpassningsbara.
 
Jägersro villastad är ett ställe. Finns en stor rastgård bakom galoppbanan, stadens största vad jag vet. Sen har vi Bulltofta med det stora naturreservatet där man dessutom har nära till både Vettris i Toftanäs och Öresunds veterinärklinik.
 
Har bott på lite olika ställen i Malmö med hund, tycker att Mellanheden/Erikslust var det bästa. Mellanhedsparken har en liten (med betoning på liten) rastgård men många släpper lös hundarna på de stora gräsytorna i parken. Sen är det nära till Limhamnsfältet och då ffa den sydvästra delen (Lagunen) där det är en stor hundrastplats som är mindre besökt än den delen som är vid Västra hamnen :)
 
Bor mitt i smeten med min dåre. Men kan tänka mig att Bunkeflostrand är hundvänligt, mkt grönområden och nära till Malmö Brukshundsklubb.
 
Hundrastgårdar finns det faktiskt rätt gott om i Malmö. Både mindre grushagar och större med gräs.

Däremot hade jag aldrig flyttat tillbaka till Malmö med hund. Det finns också väldigt gott om lösa kamphundsblandisar i Malmö med oansvariga ägare.
Hunden jag bodde i Malmö med blev attackerad av lösa hundar 5 gånger på 5 år :meh:
 
Hundrastgårdar finns det faktiskt rätt gott om i Malmö. Både mindre grushagar och större med gräs.

Däremot hade jag aldrig flyttat tillbaka till Malmö med hund. Det finns också väldigt gott om lösa kamphundsblandisar i Malmö med oansvariga ägare.
Hunden jag bodde i Malmö med blev attackerad av lösa hundar 5 gånger på 5 år :meh:
5 gånger på 5 år är lugnt, i vår by på 1800 invånare är det snarare fem gånger i halvåret. Både idag och igår mötte vi lösa hundar som ”rymt”. Har fått sparka bort både pudel och schäfer från mina hundar.
 
5 gånger på 5 år är lugnt, i vår by på 1800 invånare är det snarare fem gånger i halvåret. Både idag och igår mötte vi lösa hundar som ”rymt”. Har fått sparka bort både pudel och schäfer från mina hundar.

Nu räknade jag gånger jag fått slita/bända loss käkar/sätta mig på hunden för att få bort dem. Tack och lov har det bara resulterat i ett blodöra och bettsår som inte behövt drän.

Men man gör ju såklart som man vill, det bor ju många hundägare i Malmö :)
 
Nu räknade jag gånger jag fått slita/bända loss käkar/sätta mig på hunden för att få bort dem. Tack och lov har det bara resulterat i ett blodöra och bettsår som inte behövt drän.

Men man gör ju såklart som man vill, det bor ju många hundägare i Malmö :)
Var i Malmö bodde du?
 
Gullviksborg (Fosie)
Syrran bor i Kirseberg, och undviker vissa tider att gå ut med sina hundar pga oansvariga grannar med pitbull.
Är inte förvånad att du har såna erfarenheter av Gullvik, där hade jag aldrig bosatt mig :p

Kirseberg har jag dock fått uppfattningen om att det ska vara lugnt.
 
Vi bodde både i centrum och V Hamnen, VH var himla bra tyckte jag, kunde gå hela vägen bort till Limhamn utan att behöva koppla eller ens möta nån (allra helst när det är mörkt, folk är inte ute då;)).

Hela Ribban, Mellanheden, Hästhagen och det området tycker jag är ganska bra. Sen är St Knut, Sorgenfri också bättre än man tror, man får ju gå med hundar inne på kyrkogårdarna (kopplade).

Vi var aldrig med om någon fadäs eller okopplad kamphund iaf. Mest irriterande hundägare, men de finns överallt.
 
Vi var aldrig med om någon fadäs eller okopplad kamphund iaf. Mest irriterande hundägare, men de finns överallt.

Håller med, har haft hund i Malmö nu mer än tio år och inte blivit påhoppade mer än en gång inne stan. Sen undviker jag det stora hundfältet i Västra Hamnen, där har jag upplevt att folk har noll koll på både sina hundar och på hundspråk rent generellt. Den längre bort vid Lagunen är betydligt lugnare.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 572
Senast: kolblakkur
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 819
Senast: mysboll
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 468
Senast: sjoberga
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 791
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp