Hundägare i Örebro!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 4 793
G

Generalen

Min sambo och jag har blivit antagna till Örebro Universitet i höst, och ska således flytta dit augusti/september. Med oss följer som vissa av er vet Arwen, snart 6 månader gammal boxervalp och en 8 år gammal shih-tzuhane vid namn Spiken.

Så nu vill vi ha tips på klubbar, hundrastgårdar, sjöar att bada i, sandtag där hundarna kan springa osv! Allt av intresse, och vi söker även promenad/träningskamrater. För tillfället ligger träningen på boxervalpen i vila, mest för att hon ska få mogna till lite i skallen och för att en del vardagliga ting (som att gå i koppel :devil:) står i fokus. Men för att minimera risken att hon hamnar på Blocket före ett års ålder (:angel:, ja jag är ironisk. Typ :D) så söker vi någon/några att träna tillsammans med så att man blir lite motiverad!

Vi kommer för övrigt bo i anslutning till Universitet hoppas vi, helst Brickebacken men någonstans runt där. Vi har varken bil eller körkort så gångavstånd alt. buss är ett måste! :laugh:

Sv: Hundägare i Örebro!

välkommen till örebro :D
Du har ganska många hundklubbar häromkring, jag har hört att Kumlas är roligast med flest tävlingar och aktiviteter.
Örebro brukshundklubb ligger vid Karlslund som är på andra sidan stan för er, sen finns det örebro hundsällskap som ligger ut mot glanshammar och det är ju också "fel" håll för er, men dom borde vara närmast.

Hundrastgård vet jag inte en enda, tror inte vi har såna eller så har jag missat dom haha !

Jag åker till ånnaboda och badar med min, där finns två stränder, en stor där man inte får bada med hundar och en lite mindre som ligger en bit ifrån den stora.
Det är bra vatten och bra botten för hundarna, och för oss människor.

Jag bor i örnsro som ligger ut mot karlslundhållet så vi kommer ju inte bo grannar direkt men jag vill återuppta träningen med min staffe.
Jag tränade lydnade men la ner för att det tog stop för mig, jag vet inte hur jag ska komma vidare och kurserna jag ville gå krockade med hästträningar.
Jag vill även lära mig spår och liknande, vi öppna för förslag men vi kommer nog lära oss mer än vad vi kan lära ut :angel:

Hundrastgård vet jag inte en enda, tror inte vi har såna eller så har jag missat dom haha !

:eek: Inga hundrastgårdar?! Jag trodde alla städer hade det? Herregud, jag hoppas du har fel, vart ska man annars kunna släppa sin hund...? Vi kan inte har valpen lös på icke inhägnat område då hon har för stort jakt- och viltintresse med tillhörande selektiv hörsel... :angel:

Går det några bussar till klubbarna du nämnde?

Om du är intresserad av klickerträning, så flyttar Fanny Gott till Örebrotrakten snart. Sök på "klickerklok" på internet, så hittar du till henne. Jättetrevlig och jätteduktig.

:eek: Inga hundrastgårdar?! Jag trodde alla städer hade det? Herregud, jag hoppas du har fel, vart ska man annars kunna släppa sin hund...? Vi kan inte har valpen lös på icke inhägnat område då hon har för stort jakt- och viltintresse med tillhörande selektiv hörsel... :angel:

Går det några bussar till klubbarna du nämnde?

Jag vet inte heller om några hundrastgårdar i Örebro (kommer ursprungligen från Hallsberg).

Brickebacken ligger med bra avstånd från universitetet, dessutom får man mycket lägenhet för pengarna. Däremot ska du försöka få en lägenhet en bit från Brickebacken centrum. Jag vet egentligen inte hur det är där idag, men när umgicks med en kompis som bodde där för 5 år sedan så var det mest livat nära centrum och lugnare i lägenheterna längre bort. Skönt om det är lugnt, speciellt om man har hund :)

Ja Brickebacken är där vi vill bo, men det är verkligen skitsvårt att få tag i en lägenhet där innan skolstarten. Just nu får vi väl välja något hiskeligt dyrt nära universitet istället och flytta senare...

Men usch, inga hundrastgårdar? Vår valp kommer klättra på väggarna... :crazy:

Kom igen nu, jag vet att det finns fler i Örebro!

Kan för övrigt meddela att vi precis blivit stolta innehavare av en studentlägenhet på Studentgatan, med anslutning till både universitet och skog! UNDERBART! :love:

nej jag tror inte vi har hundrastgårdar, men det finns ju inhägnade områden lite här och var.
Typ fotbollsplaner och liknande.
Jag trodde hundrastgårdar bara fanns i andra länder haha jag har aldrig hört om dom i sverige.

Hundrastgårdar finns i flera städer runt om i Sverige, och är ett jättebra sätt att låta stadshundarna nosa, springa och busa utan att riskera att störa vildliv eller någon annan :). Får man ens släppa hundar på fotbollsplaner?

Jag kan säga med säkerhet att Örebro inte har några allmänna rasthagar.
Komunen funderar på en mellan baronbacken och vivalla.
Men den ligger än så länge på planeringstadiet.
(och de kommer säkert planera i flera år till)

Man får inte ha hundar lösa på fotbollsplaner å liknande.
Det man ska tänka på i örebro är att det finns jätte många harar överallt.
Året runt träffar man på harar på de mest otroliga ställen.

Hoppas ni kommer trivas.

Men usch, stackars stadshundar :crazy:. Nåja, vi får väl se vad vi hittar...

Ska du vara aktiv med din hund i Örebro krävs nästan bil. Det finns som sagt inga rastgårdar inne i staden och klubbarna ligger en bit utanför. Man kan åka buss till Örebro Brukshundklubb, men till hundsällskapet får man ta bilen. Det är också dåligt med sandtag och vatten på cykelavstånd. Svartån finns förvisso, men där vägrar jag bada. Man kan cykla till Säbylund, men det är en bit. Du hamnar nästan i Kumla. Ånnaboda-sjön är helt okej och dit tror jag att det går buss. Alla andra sandtag och mysiga småsjöar jag känner till kräver tillgång till bil.

Det finns däremot gott om skogar och grönområden i närheten av universitetet så promenadställen lär du inte lida brist på. Markaskogen är mysig att gå i. Om jag inte minns helt fel så finns det nog någon förening för hundägare i brickenbacken också. Du kommer däremot att få problem med att hitta ställen där valpen kan vara lös. Det enda alternativet jag vet är klubbarna. (eller så raggar ni snabbt upp en ny bekantskap som har bil :D)

Hundrastgårdar finns i flera städer runt om i Sverige, och är ett jättebra sätt att låta stadshundarna nosa, springa och busa utan att riskera att störa vildliv eller någon annan :). Får man ens släppa hundar på fotbollsplaner?

Får och får.....det ingen ser och inget vet störs ingen av. Ska man ha hunden lös på det viset krävs dock ordentlig lydnad.

Om du är intresserad av klickerträning, så flyttar Fanny Gott till Örebrotrakten snart. Sök på "klickerklok" på internet, så hittar du till henne. Jättetrevlig och jätteduktig.

Ja jag läste det även jag! Ska minsann gå på kurs för henne lagom tills dess! :banana:

Haha, det är väl sant iofs. Men valpen är bara 6 månader, lägg till starkt selektiv hörsel och stort viltintresse = ser hon en hare är det kört... :crazy:

Vi har 2 minuter till en jättestor skog som det finns ett par sjöar i, bredvid finns några större gräsplaner så det är ju lovande. Det blir till att ragga folk med både hund och bil som är lite aktiva alltså! Men tur att det går buss till brukshundsklubben iaf :). Sambon är förvisso på G med sitt körkort men han kommer inte ha det innan vi flyttar och sen lär det ju ligga på is ett tag medan vi känner oss in på universitet och boende. Dessutom har vi ju ändå inte bil, även om man kanske kan hitta något billigt skrotigt.

Ja jag läste att den föreningen fanns på ÖBO's hemsida, men har ingen aning om vad det är för något, har inte hittat någon hemsida eller liknande.

KL
Jag bor i Örnsro och har min hund lös nästan jämt.
Örnsro är ju mkt grönområde och ingen har störts av att min hund är lös, tvärtom.
Jag bryr mig inte ett dugg om folk har sina hundar lösa så länge dom har den lydnaden på dom.

Så att det är så himla synd om stadshundar (med god lydnad) kan jag inte hålla med om.

Och vad gör de andra med hundar som inte kommer så bra på inkallning? T ex valpar, hundar med starkt jaktintresse osv. Det är dem jag menar att det är synd om.

*kl*

För övrigt så kan jag meddela att det blev en lägenhet i Brickebacken istället :).

Ja, vi har en långlina till henne men det är ju inte direkt samma sak som att vara lös på ett visst område :p. Måste springa efter henne varje gång hon rundat ett träd, stanna upp henne efter tokryck för att hon trasslat in sig osv... dessutom är det inte alltför lätt att både kasta boll och ha koll på långlinan samtidigt :D.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka