Hundar ensamma hemma vs hundar i rastgård?

Dopy

Trådstartare
Jag läst en artikel ang att fler tar med sig hundarna till jobbet nu när färre folk jobba hemifrån och kommer tillbaka till arbetsplatsen.

Och börjar då fundera lite.
Jag känner flera personer som har minst 2 hundar och har dessa i hundrastgård hela dagarna när ägaren är på jobbet (9 i sträck) och eftersom hundarna har sällskap av varandra och är i hundrastgård så tycker många att det är helt okej.
Men om man har minst 2 hundar och har hundar hemma inomhus, hundarna är ensamma i 4 timmar, sedan kommer ägaren hem på lunchen och rastar hundarna, och sedan är hundarna ensamma igen i 4 timmar, så tycker många att det är fel och hemsk.

Jag har faktiskt svårt att se skillnaden när jag tänker efter, att ha hunden ensam hemma 4 + lunch rastas + 4 timmar med sällskap av annan hund skulle vara så mycket värre för hunden än att vara i rastgård i 9 timmar med sällskap av annan hund.

Vad tycker ni?
 
Jag tycker det beror på hunden. Vissa tycker det är helt ok att sitta i hundgård och titta på skator. Andra ligger hellre inne och sover.
Min gamla schäfertik sov när hon var inne ensam. I hundgård satt hon och skällde konstant. Jag tyckte jag var snäll som lät henne vara ute i friska luften några timmar när jag åkte o handlade. Grannen upplyste mig om att hon var djupt olycklig.
 
Hundar är speciella djur, för till skillnad mot för andra husdjur så föredrar de mänskligt sällskap före andra hundar. Man kan ha två hästar tillsammans och de behöver inte alls mänskligt sällskap (dock tillsyn), men hundar har genom historien utvecklat den unika egenskapen att de tycker om människor och föredrar människor före andra hundar. Det är av den anledningen som lagen säger att man inte ska lämna en hund ensam (ensam är alltså utan mänskligt sällskap) för länge. Visst handlar det även om rent fysiska saker som att en hund inte kan hålla sig hur länge som helst, men just den biten kommer man ju ifrån om man har hunden i hundgård.
I valet mellan att ha två hundar i hundgård i nio timmar i sträck varje dag (någon gång ibland spelar mindre roll) och att ha dem inomhus där man kommer hem på lunchen för att rasta så att de inte är ensamma mer än fyra timmar i sträck, så hade jag absolut valt det sista.

Jag är uppvuxen med att husets hundar var ensamma hemma på förmiddagarna, på lunchen kom mamma eller pappa hem och rastade och matade dem och på eftermiddagen kom ju vi barn hem från skolan och kunde släppa ut dem.
 
Jag är uppvuxen med draghundar och jakthundar som bott utomhus. Visst har de fått komma in men de ville ut igen ganska snabbt. De var alltså ”rastgårdshundar” och kunde vara utan oss människor i 9 timmar. Jag kan inte påstå att de for illa. Vi la mycket tid på dem när vi var hemma och oftast kom någon av oss barn (4 st) hem tidigare och gick ut med hundarna i skogen.

Inomhus i 4 timmar i taget tycker jag inte alls låter dåligt.

Tror inte det går att säga generellt att det ena alternativet är dåligt och det andra bra. Hundar som lämnas ensamma hemma kan fara illa oavsett om de bor ute eller inne, likväl kan de må bra. Det handlar och hundhållningen som helhet.
 
Min hund trivs utmärkt i hundgård när vi inte är hemma, jag har kamerabevakning på så jag har full koll på vad som händer.
Hon ligger oftast i kojan eller på kojans tak och sover, vaknar ca en gång i timmen och går ut och kollar läget, rullar sig i gruset, tuggar på tuggben, alternativt gräver ner eller upp tuggbenet ur lämplig håla, sedan ny vila.
Fördelen mot att vara inlåst i huset är att hon kan kolla vad som händer på gårdsplanen, blir mer stimulerad än att sova i huset och inte se ut på samma vis. Hon kan ju även kissa om hon behöver det.
Skulle jag däremot ha henne i hundgården när jag själv är hemma inomhus så är hon inte helt nöjd såklart, det händer att jag sätter henne där om vi har hundrädda gäster tex, då skäller hon ibland för att visa sitt missnöje.
 
Jag har testat båda varianterna. När jag bodde i lägenhet åkte jag hem på lunchen och tog ut hunden. Nu bor jag på landet och har hundgård. Jag upplever att hundarna har det bättre i hundgårdarna rent generellt. De kan välja om de vill vara inne (uppvärmt hundhus med strö) eller ute. De växlar mellan att sova, leka, spana och allmänt bara vila. De rör sig mer i hundgårdarna över dagen, de har större möjlighet till intryck från omvärlden då de inte är isolerade bakom väggar och fönster och de är inte beroende av att titta ut genom fönster som bara finns på vissa ställen för att kunna se vad som händer utanför. Ffa är de också säkra i hundgårdarna. Jag behöver inte oroa mig för att min unghund blir uttråkad och bryter sig in i soptunnan under vasken och sätter i sig ett grillat kycklingskrov sen kvällen innan eller att han tuggar sönder något annat olämpligt. Han har sina säkra leksaker i sin hundgård och det finns inget där som han kan komma åt som han skulle bli allvarligt sjuk av. Han kan heller inte bryta sig in till sambons hund i gården bredvid och terrorisera henne.

Men visst, hade hundarna fått bestämma 100% hade de säkert velat vara med oss dygnets alla sekunder, men tyvärr fungerar inte livet så, inte ens om man skulle jobbat hemifrån.

Det gäller att hundarna trivs där de är, oavsett om det är hundgård eller inne i huset. Trivs de inte spelar det ingen roll vad omvärlden tycker. Vissa hundar ligger hellre själva inomhus en hel dag än är i en hundgård i 5 minuter, andra är hellre ute än inne även om det innebär att de blir separerade från sin människa.
 
Jag tänker att det beror på hund. För vissa hundar är själva lämnandet det värsta. En vän hade tex inga problem att lämna sina hundar 5-6 timmar i sträck. De sov, men 2x2 timmar fixade de inte lika bra, för det blev jobbigt för dem när hon gick en andra gång.

Mina egna lever med just "hemma i soffan och rastade på lunchen". Kommer jag hem tidigare än vanligt så märker de knappt det för de sover så djupt. De är till synes helt nöjda med upplägget så länge de får en bra tillvaro övrig tid.

Hundgård skulle kunna fungera sommartid men de är för frusna av sig för att de ska gilla det annars (är jag rätt säker på). De älskar annars att vara ute och bara titta på allt. I skrivande stund sitter ena hunden och tittar ut genom fönstret.

Oavsett vad man väljer gäller det nog att hitta det som passar just sin hund bäst, och att ge den lämplig aktivering före/efter jobb.
 
Detta var inte en fråga vilket av alternativen som var bäst ;)

Utan när man kollar på hundforum/grupper där ägaren tänker lämna hundarna hemma medans ägaren jobbar (förutom lunchrastning) så brukar svaren vara att det inte är okej, att hunden inte ska vara ensam så mycket, att man ska fixa hunddagis eller dagmatte, osv. Helt enkelt verkar många vara emot 4 timmar ensam + lunch rastning + 4 timmar ensam.
Men när det kommer tills hundrastgård verkar folk tycka det är helt okej att lämna hunden i 9 timmar medans man jobbar.

Ni som har svarat här verkar ju inte tycka 4 timmar ensam + lunch rastning + 4 timmar ensam är fel.
Så jag skulle ju mer vilja ha svar från dessa som tycker 4 timmar ensam + lunch rastning + 4 timmar ensam är fel men att hundrastgård är okej, men dessa personer kanske inte finns på detta forum 😝
 
Är lyckligt lottad som jobbar på kontor där hundar är välkomna, där finns även en hundgård med isolerat hus. Provade att ha min hund i hundgården men han blev väldigt orolig och fick sådan separationsångest att han bara stod och skällde konstant. Så nu är han med mig på kontoret varje dag.
De dagar jag inte kan ha honom med är han själv hemma 4x4 timmar och det funkar bra för honom. Han slappar, går runt och kollar läget i huset, tuggar tuggis. Men hundgård vill han absolut inte vara i.

Innan jag började på nuvarande, så var han själv hemma med dogwalker som gick ut med honom mitt på dagen.

Det viktigaste är nog att utgå ifrån vad individen trivs med.

Hade jag behövt välja mellan TS 2 givna alternativ, så hade jag valt alternativ 2 utifrån min hunds förutsättningar
 
Detta var inte en fråga vilket av alternativen som var bäst ;)

Utan när man kollar på hundforum/grupper där ägaren tänker lämna hundarna hemma medans ägaren jobbar (förutom lunchrastning) så brukar svaren vara att det inte är okej, att hunden inte ska vara ensam så mycket, att man ska fixa hunddagis eller dagmatte, osv. Helt enkelt verkar många vara emot 4 timmar ensam + lunch rastning + 4 timmar ensam.
Men när det kommer tills hundrastgård verkar folk tycka det är helt okej att lämna hunden i 9 timmar medans man jobbar.

Ni som har svarat här verkar ju inte tycka 4 timmar ensam + lunch rastning + 4 timmar ensam är fel.
Så jag skulle ju mer vilja ha svar från dessa som tycker 4 timmar ensam + lunch rastning + 4 timmar ensam är fel men att hundrastgård är okej, men dessa personer kanske inte finns på detta forum 😝
Det är en svår fråga, jag tycker inte det finns ett generellt rätt eller fel här, man måste se hur hunden mår/trivs av de olika alternativen.
Jag har turen att ha min med på jobbet hela dagarna, hade inte det gått så hade hon fått vara i hundgården istället. Det hade nog funkat för henne, men kanske inte för en annan hund.
 
I Sverige har de flesta 1 timme lunch. Sedan finns flextid, förtroendetid osv som gör att en del kan ta längre lunch.
Jag har 30 minuters lunch och 40 minuters resa till jobbet, så inte ens en timmes lunch skulle räcka för att ta mig hem, rasta tjejerna och vara tillbaka på jobbet.

F ö då var det en tråd om längd på raster nyss och de flesta som skrev i den hade inte en timmes lunch.
 
Detta var inte en fråga vilket av alternativen som var bäst ;)

Utan när man kollar på hundforum/grupper där ägaren tänker lämna hundarna hemma medans ägaren jobbar (förutom lunchrastning) så brukar svaren vara att det inte är okej, att hunden inte ska vara ensam så mycket, att man ska fixa hunddagis eller dagmatte, osv. Helt enkelt verkar många vara emot 4 timmar ensam + lunch rastning + 4 timmar ensam.
Men när det kommer tills hundrastgård verkar folk tycka det är helt okej att lämna hunden i 9 timmar medans man jobbar.

Ni som har svarat här verkar ju inte tycka 4 timmar ensam + lunch rastning + 4 timmar ensam är fel.
Så jag skulle ju mer vilja ha svar från dessa som tycker 4 timmar ensam + lunch rastning + 4 timmar ensam är fel men att hundrastgård är okej, men dessa personer kanske inte finns på detta forum 😝
Jag tycker att det är för lång tid att lämna en hund ensam oavsett.
Men verkligheten är inte så svart eller vit, och i valet av de två alternativen så tycker jag definitivt att 9 timmar i hundgård är att föredra framför 4+1+4 timmar inomhus.
Men (ett stort MEN här!) det förutsätter att hunden har koja/sovhus med vatten, att hundgården är stor och att det finns berikning. En liten (se jordbruksverkets minimimått t.ex.) hundgårdsfyrkant på enbart grus går bort i min värld. Det är lika "illa" som att bara ligga inne och inte ha något att göra.
Sen naturligtvis beroende på hundras och individ...
Jag har en vän som föder upp greyhounds för tävling, hela flocken ligger i soffan i hundhuset istället för att gå ut i rastgården hela dagarna. Men dom har valet att gå ut!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 178
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 492
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 151
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp