Hundar ensamma hemma vs hundar i rastgård?

Detta var inte en fråga vilket av alternativen som var bäst ;)

Utan när man kollar på hundforum/grupper där ägaren tänker lämna hundarna hemma medans ägaren jobbar (förutom lunchrastning) så brukar svaren vara att det inte är okej, att hunden inte ska vara ensam så mycket, att man ska fixa hunddagis eller dagmatte, osv. Helt enkelt verkar många vara emot 4 timmar ensam + lunch rastning + 4 timmar ensam.
Men när det kommer tills hundrastgård verkar folk tycka det är helt okej att lämna hunden i 9 timmar medans man jobbar.

Ni som har svarat här verkar ju inte tycka 4 timmar ensam + lunch rastning + 4 timmar ensam är fel.
Så jag skulle ju mer vilja ha svar från dessa som tycker 4 timmar ensam + lunch rastning + 4 timmar ensam är fel men att hundrastgård är okej, men dessa personer kanske inte finns på detta forum 😝
Jag tycker snarare att det på många hundforum dominerar med personer som anser att man absolut inte får lämna hunden ensam mer än 1-2 timmar oavsett om den är inne eller ute. Hundgård är tabu i många kretsar, ffa bland sällskapshundägare eftersom man tänker att hundgård är synonymt med en ensam ledsen hund som sitter och skäller/ylar i sin smutsiga hundgård 23 av dygnets 24 timmar, typ som många oseriösa jägare hade sina jakthundar förr (och vissa fortfarande).

Jag tror dock att du kommer ha svårt att hitta just de där 4-1-4 motståndarna här som samtidigt tycker det är okej med 9h i hundgård. Personer på detta forumet som är emot 4-1-4 tenderar nog att vara emot 9h i hundgård också eftersom det ofta är ensamheten borta från människor som man anser vara fel, inte så mycket var hunden råkar vara placerad.
 
Helt OT, men hvor lang lunsj har dere for å rekke hjem og lufte hund?
När jag bodde i lägenhet och rastade hunden på lunchen hade jag 30 min lunch och bodde granne med jobbet, cyklade hem på 3 minuter, åt lunch på 5 minuter och promenerade hunden i 15-20 min innan jag cyklade tillbaka.

Idag har jag 40-45 minuter enkel väg till jobbet så att köra hem på lunchen och rasta hundarna är helt omöjligt. Så jag får välja mellan den lokala hunddagiset i byn eller hundgård. Av flera anledningar har vi hundgårdar.
 
Jag tycker snarare att det på många hundforum dominerar med personer som anser att man absolut inte får lämna hunden ensam mer än 1-2 timmar oavsett om den är inne eller ute. Hundgård är tabu i många kretsar, ffa bland sällskapshundägare eftersom man tänker att hundgård är synonymt med en ensam ledsen hund som sitter och skäller/ylar i sin smutsiga hundgård 23 av dygnets 24 timmar, typ som många oseriösa jägare hade sina jakthundar förr (och vissa fortfarande).

Jag tror dock att du kommer ha svårt att hitta just de där 4-1-4 motståndarna här som samtidigt tycker det är okej med 9h i hundgård. Personer på detta forumet som är emot 4-1-4 tenderar nog att vara emot 9h i hundgård också eftersom det ofta är ensamheten borta från människor som man anser vara fel, inte så mycket var hunden råkar vara placerad.
Och @Dopy
Jo jag är här 😁. ”Vanlig sällskapshundsägare” fast nu några år utan hund tyvärr. För mig personligen känns inte 4 tim - lunchrast- 4 tim särskilt bra alls. Då föredrar jag i tanken en trevlig hundgård flera timmar istället.

Men folk gör väl det som passar sina hundar och livssituation bäst utgår jag ifrån.
 
Jag tänker att det helt beror på hund och om den har sällskap. Jag hade nog inte velat ha det som en långtidslösning att lämna en ensam hund hela dagen varken inne eller i hundgård. Med hundkompis antingen i samma gård eller gård intill eller inne i samma rum alt med grind emellan känns dock okej (om hunden är nöjd alltså).

Mina sover när jag är borta. Inomhus då jag bor i lägenhet. Och lämnas tillsammans. Nu jobbar jag inte för tillfället och när jag jobbat i stall eller lagård så har hundarna oftast följt med i bilen och hängt med hela/delar av dagen beroende på vad som gjorts.
 
Jag skulle inte vara bekväm med att lämna hundarna instängda i hemmet i 8 timmar (ens med kissepaus). Bara en sån sak som att de inte kan kissa, inte kan ta sig ut vid brand... 😱

Har inga som helst bekymmer att lämna dem i rastgården med hundlucka in i 8 timmar. De har gott om utrymme att busa på, viloplatser, lugn och ro om de vill, god utsikt över byn och så vidare. De är nöjdare när jag är hemma, men de trivs jättebra i rastgården.
 
Jag skulle inte heller ha problem att lämna i en hundgård, i synnerhet inte om de var flera. Jobbade man nära hemma, hade korta dagar och långa luncher, skulle även inne kunna funka ( men kanske inte för hanar om de inte var små och kunde gå på låda)...problemet är att hundar som lämnas ensamma ofta blir ensamma länge. Åtta timmars arbetsdag är oftast just det, vilket innebär att man blir borta arbetstid plus inställelse och hemgång och resor... händer något kan man bli borta hemifrån länge.
 
Senast ändrad:
Det är också olika om man ska hitta en lösning till valp/unghund eller äldre, trygga individer man känner väl.

Att skaffa hund om man bara får tillvaron att funka om man tänjer på gränserna ställer jag mig frågande till - ett tänja på gränser för att få en redan existerande tillvaro att fungera är något annat.
 
Jag skulle inte heller ha problem att lämna i en hundgård, i synnerhet inte om de var flera. Jobbade man nära hemma, hade korta dagar och långa luncher, skulle även inne kunna funka ( men kanske inte för hanar om de inte var små och kunde gå på låda)...problemet är att hundar som lämnas ensamma ofta blir ensamma länge. Åtta timmars arbetsdag är oftast just det, vilket innebär att man blir borta arbetstid plus inställelse och hemgång och resor... händer något kan man bli borta hemifrån länge.
På vilket sätt menar du hanar skiljer sig från tikar i detta sammanhang? Tänker på att du skrev "men kanske inte för hanar om de inte är små och kunde gå på låda".

Vad har hundens kön för betydelse för frågeställningen i denna tråd? Förlåt men jag förstår verkligen inte 🙈. Jag har bara haft hanhundar
 
Jag är emot ensamhundar. Punkt. Den som ovan skriver att hundar föredrar människosällskap framför hundsällskap tycker jag har helt fel, sett till de hundar jag haft under min livstid (fyller 50 år nästa år).

Personligen kommer jag aldrig att ha hund som ligger ensam inne medan jag är på jobbet. Jag är uppväxt så och tycker det är helt förkastligt för mina egna idéer om hundhållning. Så onaturligt för en hund. Och så långt ifrån mina upplevelser av vad hundar gillar.

Jag vet hundar som ligger inne just 4+4 timmar, med kort trädgårdsrastning mitt på dagen. Även om de har sällskap av varandra tror jag att det är ett garanterat lyckat sätt att få apporterande hundar att bli deprimerad, särskilt om de sedan bara får trädgårdsrastning resten av dygnet, och då korta stunder då och då. Aldrig långpromenader eller rastning.

Det ställer oerhört höga krav på oss människor (vårdnadshavare) att stimulera hunden om vi väljer att ha den inne större delen av dygnet. Våra är ute 12 timmar + och jag ser ju hur de härjar runt, nosar, spårar, tittar, bevakar, leker, stökar, springer, smyger, studerar. Inget av det händer när hundar är inomhus.
 
Jag ser inte hundens behov att kissa som bekymret med att lämna vare sig i hundgård eller ensam hemma. En hund kan hålla sig i flera timmar utan problem- 8 till 10 timmar är ju inget anmärkningsvärt egentligen, så av den anledningen kan man ju lämna hemma helt utan att gå hem och rasta till och med även om det vare sig är lagligt eller vettigt.

Problemet som jag ser det är sällskapet. Man är inte där med sin hund. Inte i sin hundgård medan man jobbar, inte om man lämnar hunden hemma 4+4 heller.
Min hund skulle nog älska en hundgård, men han tycker inte om att jag går, vill ha mig hemma alltid. Så den där hundgården hade han älskat när han visste att jag var hemma och i närheten! :D Eftersom vi bor i lägenhet har jag balkong, och den har han fri tillgång till typ dygnet runt, utom när jag inte är hemma. Som en slags hundgård fast man får inte göra behov där dock. :D
 
Jag ser inte hundens behov att kissa som bekymret med att lämna vare sig i hundgård eller ensam hemma. En hund kan hålla sig i flera timmar utan problem- 8 till 10 timmar är ju inget anmärkningsvärt egentligen, så av den anledningen kan man ju lämna hemma helt utan att gå hem och rasta till och med även om det vare sig är lagligt eller vettigt.

Problemet som jag ser det är sällskapet. Man är inte där med sin hund. Inte i sin hundgård medan man jobbar, inte om man lämnar hunden hemma 4+4 heller.
Min hund skulle nog älska en hundgård, men han tycker inte om att jag går, vill ha mig hemma alltid. Så den där hundgården hade han älskat när han visste att jag var hemma och i närheten! :D Eftersom vi bor i lägenhet har jag balkong, och den har han fri tillgång till typ dygnet runt, utom när jag inte är hemma. Som en slags hundgård fast man får inte göra behov där dock. :D
Det gör jag. Fy fasen för att inte kunna kissa när man vill!

Att hundar kan hålla sig väldigt länge betyder inte att det är särskilt bekvämt eller ”utan problem” för hunden. Tror snarare att det är en anpassning till oss människors konstiga krav och boende.

En hund kissar ju inte bara för att de är nödiga och behöver det utan det är ju också för att det är lite skoj, att det behöver markeras just där och då, någon går förbi och en liten kissmarkering är då på sin plats. Är det flera hundar ihop så finns också olika anledningar till att släppa lite urin som del i kommunikationen, ja till och med bajsa.
 
Det gör jag. Fy fasen för att inte kunna kissa när man vill!

Att hundar kan hålla sig väldigt länge betyder inte att det är särskilt bekvämt eller ”utan problem” för hunden. Tror snarare att det är en anpassning till oss människors konstiga krav och boende.

En hund kissar ju inte bara för att de är nödiga och behöver det utan det är ju också för att det är lite skoj, att det behöver markeras just där och då, någon går förbi och en liten kissmarkering är då på sin plats. Är det flera hundar ihop så finns också olika anledningar till att släppa lite urin som del i kommunikationen, ja till och med bajsa.
Jag ser hundens behov av sällskap som den största anledning till att inte lämna hunden ensam för länge. Jag tror hundar kan anpassa sin blåsa till ett ensamt liv bättre än de kan anpassa sin själ.
 
Finns en och annan hund som är okej med att ligga ensam under dagarna men överlag tycker jag inte man ska ha hund om den ska vara ensam 4+4 timmar i min värld är det inte ett värdigt liv för en hund då finns det husdjur som passar bättre.
En bra rastgård och med sällskap av annan hund känns mer ok.
 
Senast ändrad:
Det gör jag. Fy fasen för att inte kunna kissa när man vill!

Att hundar kan hålla sig väldigt länge betyder inte att det är särskilt bekvämt eller ”utan problem” för hunden. Tror snarare att det är en anpassning till oss människors konstiga krav och boende.

En hund kissar ju inte bara för att de är nödiga och behöver det utan det är ju också för att det är lite skoj, att det behöver markeras just där och då, någon går förbi och en liten kissmarkering är då på sin plats. Är det flera hundar ihop så finns också olika anledningar till att släppa lite urin som del i kommunikationen, ja till och med bajsa.
De flesta människor sover 8 timmar på natten, det betyder att hunden under natten håller sig hunden 9-10 timmar, de flesta vuxna hundar kan hålla sig hela natten utan att gå ut och kissa mitt i natten.

Däremot tycker jag hunden ska rastas var 4-6 timme under dagen (beroende på hundens behov) och inte behöva hålla sig 9-10 timmar även dagtid.
 
Det gör jag. Fy fasen för att inte kunna kissa när man vill!

Att hundar kan hålla sig väldigt länge betyder inte att det är särskilt bekvämt eller ”utan problem” för hunden. Tror snarare att det är en anpassning till oss människors konstiga krav och boende.

En hund kissar ju inte bara för att de är nödiga och behöver det utan det är ju också för att det är lite skoj, att det behöver markeras just där och då, någon går förbi och en liten kissmarkering är då på sin plats. Är det flera hundar ihop så finns också olika anledningar till att släppa lite urin som del i kommunikationen, ja till och med bajsa.

Fast det där beror väl ändå på hund? Mina tikar har aldrig haft något större behov av att skvätta förutom kring löp. Och jag vet int om just skvättande när man vill är ett så stort behov för den generella hunden? Isåfall så kan vi ju inte vara inne med dom hemma heller? :angel:

För inte går hunden och säger till att "nu gick någon förbi, vill ut och skvätta". Jag har iaf aldrig tänkt i dom banorna. Vi går ut med jämna mellanrum för att träna/rasta och då får dom ju även skvätta om de vill inom rimliga gränser :D
 
Däremot tycker jag hunden ska rastas var 4-6 timme under dagen (beroende på hundens behov) och inte behöva hålla sig 9-10 timmar även dagtid.
Alternativt så vänder man på det och låter den långa vilan för hunden bli på dagen.
I ett hushåll där någon går och lägger sig vid 24.00 och någon annan går upp vid 03.00 så blir det inte mycket nattvila för en hund.

Schäfern hemma hos oss sover när den är ensam (eller det blir tillräckligt lugnt i huset) den är helt färdig av att vi i princip är dygnet-runt aktiva.
 
På vilket sätt menar du hanar skiljer sig från tikar i detta sammanhang? Tänker på att du skrev "men kanske inte för hanar om de inte är små och kunde gå på låda".

Vad har hundens kön för betydelse för frågeställningen i denna tråd? Förlåt men jag förstår verkligen inte 🙈. Jag har bara haft hanhundar
Hanhundar är konstruerade för att skvätta ofta - jag fick lära mig att en hanhund i sin vardag behöver få chans att kissa ca vartredje timme (i synnerhet när de blir äldre) även om de KAN hålla sig längre och att det inte är en katastrof om de gör det ibland.

(ok 1980-tals kunskap. Skälen var för att undvika obehag och prostataproblem).
 
Hanhundar är konstruerade för att skvätta ofta - jag fick lära mig att en hanhund i sin vardag behöver få chans att kissa ca vartredje timme (i synnerhet när de blir äldre) även om de KAN hålla sig längre och att det inte är en katastrof om de gör det ibland.

(ok 1980-tals kunskap. Skälen var för att undvika obehag och prostataproblem).
Nattetid oxå 🙈?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 505
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 151
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp