Hundar ensamma hemma vs hundar i rastgård?

Finns en och annan hund som är okej med att ligga ensam under dagarna men överlag tycker jag inte man ska ha hund om den ska vara ensam 4+4 timmar i min värld är det inte ett värdigt liv för en hund då finns det husdjur som passar bättre.
En bra rastgård och med sällskap av annan hund känns mer ok.
Grundfrågan var med sällskap av annan hund i båda fallen - både 9 h i hundgård eller 4 plus 4 h med rastning emellan om jag inte missminner mig.
 
Hanhundar är konstruerade för att skvätta ofta - jag fick lära mig att en hanhund i sin vardag behöver få chans att kissa ca vartredje timme (i synnerhet när de blir äldre) även om de KAN hålla sig längre och att det inte är en katastrof om de gör det ibland.

(ok 1980-tals kunskap. Skälen var för att undvika obehag och prostataproblem).
Att referera till kunskap du fick på 1980-talet kanske inte är så behjälpligt. Anser du att man ska låta en tik få valpar för att undvika livmodersinflammation också?

Tikar kan skvätta precis lika ofta, om inte oftare än hanhundar.
 
Hanhundar är konstruerade för att skvätta ofta - jag fick lära mig att en hanhund i sin vardag behöver få chans att kissa ca vartredje timme (i synnerhet när de blir äldre) även om de KAN hålla sig längre och att det inte är en katastrof om de gör det ibland.

(ok 1980-tals kunskap. Skälen var för att undvika obehag och prostataproblem).
Det handlar väl främst om ett behov att kommunicera med andra individer, när de är ute och nosar runt och tar in en massa information. Inomhus i sitt hem där de inte exponeras för omgivande dofter på samma sätt bör inte det behovet vara särskilt stort.
 
Hanhundar är konstruerade för att skvätta ofta - jag fick lära mig att en hanhund i sin vardag behöver få chans att kissa ca vartredje timme (i synnerhet när de blir äldre) även om de KAN hålla sig längre och att det inte är en katastrof om de gör det ibland.

(ok 1980-tals kunskap. Skälen var för att undvika obehag och prostataproblem).
Jaha. Jag har aldrig märkt det behovet hos våra hundar och dom har samtliga varit hanhundar. Promenad eller rastning blir oftast var 4e timme (under dagen, natten sover vi) men absolut händer det att det blir längre tid emellan ibland och då har våra hundar aldrig sagt till eller indikerat på något sätt att de vill ut. Sen på helgerna är vi ofta ute typ 3-4h (promenad och träning) och när vi sedan kommer hem kan det absolut gå 5h innan vi går ut igen och, igen, då har min hund inte indikerat att han vill gå ut innan.
 
Hanhundar är konstruerade för att skvätta ofta - jag fick lära mig att en hanhund i sin vardag behöver få chans att kissa ca vartredje timme (i synnerhet när de blir äldre) även om de KAN hålla sig längre och att det inte är en katastrof om de gör det ibland.

(ok 1980-tals kunskap. Skälen var för att undvika obehag och prostataproblem).

Det har ingen av de hanar jag haft fått lära sig. De har tyckt promenader oftare än var 6:e timme varit helt onödigt även om jag för det mesta släpat ut dem oftare än då. Tiken jag har kissar däremot gärna varannan timme om tillfälle erbjuds annars har hon inga problem att hålla sig hon heller.

Angående ursprungsfrågan har jag provat både och då och då och inget är optimalt men hundarna har funnit sig i situationen utan problem ändå. Just nu är det hundgård som gäller men de är extremt sällan där mer än 4 timmar.
 
Ett sista inlägg innan jag sätter tråden på ignore.

Till skillnad från andra nick så bygger jag vidare på och omvärdera ständigt min kunskap. Det innebär att vissa saker jag vet eller tror mig veta är gammalt. En del gamla saker gäller fortfarande, annat blir daterat. Men jag tror ingen av oss börjar varje dag ny och googlar vad hunden bör äta innan frukost.

Bland de saker jag lärt mig och som jag inte haft skäl att omvärdera finns att hundar ska ha sällskap och (särskilt hanhundar) en vardag där de erbjuds möjligheten att kissa ofta under dygnets vakna timmar. För mig är det väldigt basic och en del av en god djurhållning. Jag vill ju själv att det finns toalett på kontoret, även om jag lätt håller mig 8 timmar - och många av mina äldre herr-bekanta är väldigt noga med att veta var muggen är (pga prostataförändringar). För mig är detta lika självklart som att man inte sparkar sin hund eller använder stackel (också åttiotalskunskap).

Nu ville jag markera att jag faktiskt inte var säker och därför la jag in en brasklapp om att det var gammal kunskap. Det är dock talande vilka reaktionerna blev - ingen som påtalat det har länkat till nyare forskning! Detta trots att det ja lyfte fram handlade om hunden som fysisk varelse. Istället lyfter man fram anekdoter ur den egna hundhållningen som "motbevisning" och provar med guilt by association genom att påstå att jag säkert tror på annat som någon trodde på samtidigt.

Gammal kunskap kan vara föråldrad och fel, men motbevisa på samma sätt som annan kunskap. Evidensbaserat och inte med anekdoter och "lustigheter".
 
Nattetid oxå 🙈?
Nattetid ska de naturligtvis ha möjligheten att väcka någon om de blir akut kissnödiga. Det handlar om MÖJLIGHETEN att kunna gå om man behöver det.

Fysiskt välbefinnande handlar om att inte ständigt vara tvungen att hålla sig - även om man kan och flera av er har hundar som klarar sig på två rastrundor per dygn.
 
Ett PS. Jag googlade för att se om det fanns ny kunskap. Vid sex års ålder har i princip alla hanhundar CPSE (prostataförstoring) - enligt mycket forskning från 2016 och framåt. I de flesta studier jag hittade var förekomsten 100%. Jag hittade inget vid en snabbkoll om hur det hänger ihop med krav på att ständigt hålla sig. Men med tanke på hur kissnödiga män blir vid godartad prostataförstoring så är min ståndpunkt härmed att man är en djurplågare om man håller hanhund utan möjlighet att i sin vardag få gå ut att kissa mycket ofta. Den ståndpunkten gäller fram tills dess att motsatsen bevisats.

Tillägg - detta var en snabbacanning. Jag hittade snabbt ett tjugotal studier och läste abstract på ung hälften av dem. Den som är intresserad ombedes googla själv. Det är därför jag nämnde förkortningen och inte bara skrev prostataförstoring
 
Senast ändrad:
Nattetid ska de naturligtvis ha möjligheten att väcka någon om de blir akut kissnödiga. Det handlar om MÖJLIGHETEN att kunna gå om man behöver det.

Fysiskt välbefinnande handlar om att inte ständigt vara tvungen att hålla sig - även om man kan och flera av er har hundar som klarar sig på två rastrundor per dygn.
Såklart att de får gå ut om de behöver på natten!
Jag blev bara förvånad då jag aldrig hört att hanhundar skulle behöva kissa så ofta, och vet ingen som normalt sett behöver springa ut 1-2 ggr per natt med sin vuxna hanhund.

Sen förstår jag inte riktigt varför du ”går i gång” så när du blir lite ifrågasatt? Ingen har ju skrivit något taskigt e d till dig, det är bara att flera skriver att de inte delar bilden av att hanhundar skulle behöva kissa var tredje timme generellt sett.
 
Senast ändrad:
Ett PS. Jag googlade för att se om det fanns ny kunskap. Vid sex års ålder har i princip alla hanhundar CPSE (prostataförstoring) - enligt mycket forskning från 2016 och framåt. I de flesta studier jag hittade var förekomsten 100%. Jag hittade inget vid en snabbkoll om hur det hänger ihop med krav på att ständigt hålla sig. Men med tanke på hur kissnödiga män blir vid godartad prostataförstoring så är min ståndpunkt härmed att man är en djurplågare om man håller hanhund utan möjlighet att i sin vardag få gå ut att kissa mycket ofta. Den ståndpunkten gäller fram tills dess att motsatsen bevisats.

Tillägg - detta var en snabbacanning. Jag hittade snabbt ett tjugotal studier och läste abstract på ung hälften av dem. Den som är intresserad ombedes googla själv. Det är därför jag nämnde förkortningen och inte bara skrev prostataförstoring

Jag är rätt säker på att jag och alla andra trodde du menade friska hanhundar.

Mina har extremt sällan rastats mer sällan än var fjärde till femte timme under sina liv förutom på natten men det är för haft jag vill komma ut så ofta inte för att de bett om det. Självklart har de så gott som alltid kunnat be om att gå ut oftare än så men det har sällan hänt.

Angående prostatan har jag inte upplevt hanarna mer kissnödiga under tiden de haft problem med den. De har läckt urin men när jag då tagit ut dem så de kunnat kissa har de inte gjort något alls i många fall. Sedan har de såklart behandlats för sina problem. Min numera kastrerade hane tycker rastningspromenader är dötrist så vi släpar ut honom varenda gång. Enda gången han visar att han är nödig är efter simning när han tyvärr sväljer mycket vatten. Samma innan kastreringen förutom i ett fall när en granntik löpte, då var han mer angelägen att komma ut vilket nog inte berodde på kissnödighet....
 
Ang "möjligheten att kissa ofta" så är det ytterst sällan mina hundar är ute mer bara för att det är helg och jag inte jobbar. De enda gångerna är när vi vandrar eller är på tävling. De flesta helger ser dagarna likadana ut som vardagarna, förutom att vi tar långpromenaden tidigare på dagen, tex istället för lunchrastning eller morgonrastning. Ska jag iväg och handla brukar jag se till att rasta dem innan även om de var ute ganska nyligen, för att inte behöva tänka på hur länge de klarar sig när jag är iväg, men det märks tydligt att de inte är sådär jättepepp på det (jag får gå och koppla dem i soffan och dra ut dem).

Sedan är det klart att de gillar helgerna mer än vardagarna ändå, vid den här tiden en vardag hade de varit ensamma, nu har de kunnat mysa hela dagen. Men det är inte som att de på något sätt mår dåligt under vardagarna för att de inte kommer ut och kissar mer än på lunchen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 505
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 151
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp