Hundar och ris!

Sv: Hundar och ris!

Det låter faktiskt intressant.Hur vet man att han får i sig allt han behöver då? han har ju gått ner en hel del sen vi började med dietfodret, men stannade upp nu och har inte fått ner honom mer. jag skulle vilja ha ner honom 5 kg till, men då verkar det som att jag återigen måste sänka torrfodret och det vill jag verkligen inte. kan man ge märgben med märgen kvar eller är det för mycket fett för honom? Har inte vågat göra det nu. Vilka ben är bra? Jag vet VILKA ben han inte frår äta (fisk,fågel,fläsk) men dom torkade på tex granngården? Vad innehåller dom? (pressade tuggben osv) Är det för mycket kalorier i såna?

Men råa grönsaker är alltså okay att ge UTÖVER torrfodergivan vid bantning?
 
Sv: Hundar och ris!

Det låter faktiskt intressant.Hur vet man att han får i sig allt han behöver då? han har ju gått ner en hel del sen vi började med dietfodret, men stannade upp nu och har inte fått ner honom mer. jag skulle vilja ha ner honom 5 kg till, men då verkar det som att jag återigen måste sänka torrfodret och det vill jag verkligen inte. kan man ge märgben med märgen kvar eller är det för mycket fett för honom? Har inte vågat göra det nu. Vilka ben är bra? Jag vet VILKA ben han inte frår äta (fisk,fågel,fläsk) men dom torkade på tex granngården? Vad innehåller dom? (pressade tuggben osv) Är det för mycket kalorier i såna?

Men råa grönsaker är alltså okay att ge UTÖVER torrfodergivan vid bantning?

Vilket dietfoder ger du?

När man tillsätter grönsaker bör de vara finmixade.
Grönsaker är svårsmält för en hund. Speciellt morot.
Många klarar inte av att äta den hel eller i bitar.

De ben man ger när BARF:ar är bland annat fågel, får och fläsk.
Tycker inte du ska testa detta utan att vara insatt.
Det går bra att ge ett färdigt färskfoder och dryga ut med grönsaker.
Samt ½ dos av ett komplett vitamin- och mineraltillskott.

Om du bor i Sthlm, så kan du få tag på "Vom og Hundemat" som är helt fritt från kolhydrater; http://www.vomoghundemat.no/
Annars kan man också ge rent kött, benmjöl och ett vitamin- och mineraltillskott. Det är inte svårt att ge hemlagat. Hör av dig om du vill ha recept.
 
Sv: Hundar och ris!

Man ger en viss procent på hundens kroppsvikt. Min tik på 32kg äter 900g om dagen fördelat på hälften kött hälften grönt. Jag ger kött med mycket ben (30-40%) i två dagar, den tredje dagen kött utan ben, två dagar med kött+ben och så vidare på rullande schema. Några gånger i veckan är det då vom jag ger, samt även lite inälvsmat som t.ex. kycklinghjärtan.
Läs på jipotimas hemsida så får du mer info.

Jag ger märgben till min hund utan större problem. Ibland får hon revben från nöt istället, om man nu inte vill att hunden får för mycket benmärg i sig. Och jo, hundar FÅR äta ben från fisk, fågel och fläsk. Men de ska inte vara tillagade, blir spröda efter uppvärmning. Det är nya rön som gäller numera. Loka får ben från samtliga.

Pressade tuggben och dylikt har jag helt slutat men, hon kan få något sånt nån gång om året på sin höjd. Likaså grisöron. Eftersom hon får mat med ben och annat att tugga på (kalkonhalsar, kycklinghalsar m.m.) så har hon inte lika stort behov av att dessutom tugga på annat.

Ja grönsaker kan du ge utöver fodergivan som bulk. Den bör rivas, mixas eller finhackas beroende på hund. Loka tuggar grönsakerna och får numera finhackat eftersom vi märkte att hon skötte det bra.

Kan tillägga att min hund får maten rå, den tillagas inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundar och ris!

RubinNovak, ge hunden mera fett/proteiner om du vill få upp den i vikt. En matsked olja över maten gör resultat snabbt (det var så min gick upp, hon ordinerades extra olja för sin huds skull och blev smällfet på några veckor).

Fast det där är ju himla olika från hund till hund. Tre av mina kan äta 1-2 dl olja/dag utan att bli minsta lilla feta... För mina har det varken gjort till eller från tyvärr, dom håller sig på samma vikt oavsett - så länge dom får rätt mängd mat om dagen.
 
Sv: Hundar och ris!

Det är nog ganska lugnt att säga att mera olja på maten gör skillnad för de flesta hundar och gör det inte det så är ju ingen fara skedd. Så värt att pröva är det.
 
Sv: Hundar och ris!

Av kolhydrater blir hunden "bulkig". Dvs får löst hull runt buken.
Inte det bästa för att få hunden upp i vikt då det inte innehåller så mycket näring och ger en kalcium/fosforobalans.

Hundar som behöver lägga på sig kan man ge ett kvällsmål just innan läggdags.
Ex en portion valpvälling med en äggula.
Då ligger de och "jäser" på detta över natten.

Det finns också energirik burkmat hos veterinären som man kan ge som kvällsmål under en tid.
För du vill inte ge färskfoder eller hemlagat?


Min vovve har inga viktproblem längre, det var bara av ren nyfikenhet :D
Färskmaten har gjort att vovven gick ner i vikt och matvägrade, så jag håller hårt på mitt torrfoder :)
 
Sv: Hundar och ris!

RubinNovak, ge hunden mera fett/proteiner om du vill få upp den i vikt. En matsked olja över maten gör resultat snabbt (det var så min gick upp, hon ordinerades extra olja för sin huds skull och blev smällfet på några veckor).

Vovven är tjock nog, bara nyfikenhet :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 110
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 505
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 726
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 906
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp